شورای شهر و مدیریت بحران

به گزارش مجله عطر یاس، شورای شهر تهران به انتها دوره ای دیگر از فعالیت خود نزدیک می گردد. ارزیابی فعالیت های شورای شهر در زمینه مدیریت بحران برای جمع بندی این دوره و همچنین دستیابی به چشم اندازی روشن برای دوره بعدی شورا، مهم و حیاتی است.

شورای شهر و مدیریت بحران

آیا در زمینه مدیریت بحران شورای کنونی شهر تهران پیروز بوده است؟ مهم ترین نهاد شهرداری تهران در زمینه مدیریت بحران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است که سازمانی کارشناسی و تخصصی است و مصوبات شورای پنجم شهر تهران خروجی درخور توجه و مهمی را به عنوان رویکردی حمایتی از این سازمان نشان نمی دهد.

کمیته ایمنی و مدیریت بحران، یکی از کمیته های تخصصی شورای اسلامی شهر تهران است که زیر نظر کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در حوزه ایمنی و مدیریت بحران فعالیت می نماید. فعالیت ها و اقدامات این کمیته بیشتر در زمینه مساله کرونا و تمرکز بر واکسن کووید 19 بوده به طوری که از جنبه های دیگر مدیریت بحران در دایره فعالیت های این کمیته خبری نیست.

درهمین دوره مدیریت شهری، سیلاب سراسری فروردین 98 نیز رخ داد و بارش های مهمی در تهران و پیرامون آن رخ داد ولی مشاهده نشد که در راستای ارتقای سطح ایمنی در برابر سیلاب به ویژه برای بهبود سیستم پیشگیری و هشدار و مدیریت بحران سیلاب در شهر تهران، گامی در این شورا برداشته گردد.

پایش و ارزیابی ناایمنی ها در سطح شهر همچنان متکی به سامانه های پایش سنتی است و این در حالی است که تمرکز فعالیت های پایش و هشدار سیلاب امروزه برای همه کلانشهرها به صورت برخط در جهان انجام می گردد.

در همین دوره شورای شهر بود که زمین لرزه های 29آذر96 و 19 اردیبهشت 99 هردو در نیمه شب تهران و شهفرایندانش را لرزاند و موجب خسارت جانی و اقتصادی شد ولی همچنان کار قابل توجهی در زمینه ایمنی و کاهش ریسک زلزله و برقراری سامانه هشدار پیش هنگام شهری و هشدار برخط در محل (برای سامانه های حساسی مانند قطارهای مترو و نیروگاه ها و...) انجام نشد.

یک عضو شورای شهر تهران روز 27 اریبهشت 1400 خاطرنشان کرد: در پایتخت 33هزار پلاک ناایمن شناسایی شده است، تهران ساختمان های پرخطر و ناایمن زیادی دارد اما فقط 200 ساختمان ایمن سازی شده و حدود 3000 ساختمان هم در راستا ایمن سازی قرار دارند. متاسفانه برای حدود 29 هزار ساختمان هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این اعلام از موضع عضو شورا بیشتر مناسب مطالبه گری برای دیگران است، نه مناسب مسند تصمیم گیری که باید نقشه راه کاهش ریسک در تهران را تدوین کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران روز5 اردیبهشت 1400 گفت: توقف فرایند شهرفروشی و قانون فروشی و عدم تجاوز از طرح تفصیلی تهران در بارگذاری و لغو مصوبه برج باغ از مهم ترین دستاوردهای شورای پنجم بوده است.

البته اتفاق خوبی در زمینه توقف مصوبه برج باغ ها رخ داد ولی ما همچنان گرفتار ناایمن بودن برج های ساخته شده و عدم تمرکز بر بهبود و ارتقای ایمنی ساختمان های بلند موجود هستیم. در ضمن رئیس شورای شهر تهران از مخالفان جدی اجرای قانون تمرکز زدایی و انتقال پایتخت از تهران بوده و هست. با مخالفت ایشان و بیشتر اعضای دیگر این شورا، مساله تمرکز زدایی از پایتخت اساسا پیگیری نشد.

شهرداری تهران در 19 اسفند 99 در پاسخ به فرمانداری تهران، تغییر نام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، بهداشت و ایمنی محیط کار شهر تهران را رد کرد. این مساله (تاکید بر اسم سازمان مدیریت بحران) اگر در جهت حمایت از تمرکز سازمان روی پیشگیری و مدیریت بحران باشد، اقدام خوبی است.

در همین دوره مسوولیت مدیریت بحران شهر تهران از سوی وزیر کشور به شهردار تهران سپرده شد، ولی این کار بدون توجه به الزامات و محدودیت هایی که شهرداری در حوزه اجرایی مدیریت بحران دارد صورت گرفت و عملا و هنگام هر رخداد و سانحه مهم، بی اثر یا کم اثر خواهد بود.

با درنظر دریافت مجموعه اتفاقاتی که در چهار سال گذشته در حیطه مدیریت بحران شهر تهران رخ داد، می توان عملکرد شورا را با رویکردی نسبتا مثبت ولی بسیار ضعیف ارزیابی کرد.

دکتر مهدی زارع - کارشناس مدیریت بحران / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1582

به "شورای شهر و مدیریت بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای شهر و مدیریت بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید