ستاره ها سرشاخ با حریف ناشناخته و مرموز ، کشتی با کرونا

به گزارش مجله عطر یاس، ستاره های کشتی جهان این روزها چه می نمایند؟ اردوها و سالن های ورزشی تعطیل هستند، به چه شکل آمادگی خود را برای المپیک توکیو آماده می نمایند؟ این مهمترین سئوال از کسانی که نمی توانند تمرین را رها نمایند.

ستاره ها سرشاخ با حریف ناشناخته و مرموز ، کشتی با کرونا

محسن وظیفه- دو ماه است که کشتی در ایران به طور کل تعطیل شده است. کرونا شرایطی را به وجود آورد که شش ماه مانده به بازی های المپیک توکیو -که آن زمان هنوز سر جای خود باقی بود- مربیان مجبور شدند با وجود استرس حضور در توکیو، اردوها را تعطیل نمایند. تعطیلی اردوها باعت شد کشتی گیران آزاد و فرنگی ایران هر کدام در شهرهای خود و به تنهایی تمرینات شان را ادامه دهند. بعد از به تعویق افتادن بازی های المپیک بلاتکلیفی کشتی گیران چند برابر شد؛ کرونا آنها را از اردو دور نموده بود و حالا با تعویق المپیک و سایر مسابقات کشتی به طور کل اصلاً نمی دانند که باید تمرین بنمایند یا نه؟

چند هفته ای از این بلاتکلیفی محض می گذرد و دیگر فقط کشتی گیران ایران نیستند که با این معضل روبه رو هستند. حالا همه ورزشکاران دنیا با این مسأله دست و پنجه نرم می نمایند و هرکدام سعی دارند در شرایط ویژه ای تمرینات خود را پیگیری نمایند. حتماً برای شما هم جالب است که بدانید این روزها که تمام سالن های ورزشی تعطیل هستند و حتی برخی از آنها به مکان هایی برای نگهداری بیماران کرونایی تبدیل شدند، ورزشکاران کجا تمرین می نمایند؟

ستاره ای در دل کرونا

علیرضا نجاتی، ستاره کشتی ایران در مسابقات دنیای قزاقستان که در 20 سالگی به مدال برنز دنیا رسید و مقابل ستاره های نامدار کشتی دنیا خیره نماینده ظاهر شد، بچه قم است. اولین شهر ایران که ویروس کرونا در آن دیده شد و حدود یک ماه در شرایط قرمز بود و بسیاری می گویند شیوع ویروس کرونا در ایران از این شهر بوده است. قم از اولین نقاط ایران بود که بیمارستان هایش مملو از بیمار شد اما با این حال نجاتی تمرینات خود را در آن روزها هم تعطیل نکرد و در پارک های شهر قم سعی کرد آمادگی خود را برای حضور در المپیک حفظ کند. این روزها هم کرونا در قم فروکش نموده و هم تمرینات نجاتی. تعویق المپیک به او این اجازه را می دهد که مدتی روی ذهن خود کار کند و از این روزهای سخت جدا شود. نجاتی درباره این روزهای سخت حرف های جالبی به ایران ورزشی می زند: شرایط سختی را سپری کردیم اما حتماً این روزها می گذرد و باز هم آرامش و سلامتی به مردم بر می شود. نباید فراموش کرد که موفقیت هرگز به آسانی به دست نمی آید. شاید تعویق المپیک خیلی به سود نجاتی نباشد اما با این حال او معتقد است که این اتفاق تأثیری در انگیزه های او نمی گذارد: این موضوع انگیزه های من را کم نخواهد کرد و در برنامه های من تأثیری ندارد، سعی خود را می کنم که با کسب آمادگی و تجربه بیشتر بتوانم در این مسابقات افتخارآفرین باشم. اکنون هم با هماهنگی بهروز حضرتی پور تمریناتم را انفرادی ادامه می دهم تا آغاز اردوها آمادگی ام را اضافه کنم.

علیرضا نجاتی

ببر مازندران در آشیانه

حسن یزدانی خبرسازترین کشتی گیر ایران در دوران کرونا بود. در آخرین روزهای سال 98 بود که بد جوری در رسانه خبر ابتلای او به این ویروس منتشر شد. ظاهرا برادر حسن یزدانی که کارمند بانک بوده به این ویورس مبتلا می شود و بعد هم به نوبت سایر اعضای خانواده مبتلا می شوند که در این بین پدر حسن یزدانی شرایط بدتری را پیدا می نماید که به لطف خدا او نیز سلامتی اش را پیدا نموده است. در همان روزهای سخت حسن یزدانی پیغامی فرستاد و از همه خواست که در خانه بمانند تا این روزهای سخت و سخت برطرف شود. حالا با فروکش کردن شیوع این ویروس در مازندران حالا حسن یزدانی هم ظاهرا تمریناتش را آغاز نموده است. روز گذشته فیلمی از او منتشر شد که در یکی از سالن های کشتی جویبار با ایمان صادقی و علی شعبانی در حال تمرین است. این تمرین نشان می دهد که یزدانی با برطرف کامل مصدومیتش حالا روی تشک حاضر شده و بی صبرانه منتظر فروکش کردن این بیماری است.

دو برادر برای یک المپیک

برادران گرایی هم از جمله چهره های مهم این روزهای کشتی هستند. محمد علی گرایی و محمد رضا گرایی در حالی در شیراز تمرنیات خود را اجام می دهند که کاملا محمد بنا رفتار آنها را زیر نظر دارد. به طور آنلاین از مربیان تیم ملی برنامه می گیرند و لحظه ای از تمرینات غافل نیستند. محمد علی که برنز مسابقات دنیای قزاقستان را کسب کرد یکی از شانسهای مدال ایران در توکیو بود اما شاید الان هیچ کس در ایران از به تعویق افتادن مساباقت به اندازه محمد رضا گرایی راضی نباشد. محمد رضا برای رسیدن به سهمیه المپیک باید یک وزن پائین تر بیاید و حالا برای رسیدن به فرم ایده آل در وزن 67 کیلوگرم یک سال زمان بیشتر دارد و از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

ببر مازندران در آشیانه

حسن یزدانی، خبرسازترین کشتی گیر ایران در دوران کرونا بود. در آخرین روزهای سال 98 بود که در رسانه ها خبر ابتلای او به این ویروس منتشر شد. ظاهراً برادر حسن یزدانی که کارمند بانک بوده به این ویروس مبتلا می شود و بعد هم نوبت به سایر اعضای خانواده می رسد که در این بین پدر حسن یزدانی شرایط بدتری را پیدا می نماید که به لطف خدا او نیز در حال حاضر سلامتی اش را پیدا نموده است. در همان روزهای سخت حسن یزدانی پیغامی فرستاد و از همه خواست که در خانه بمانند تا این روزهای دلهره آور تمام شود. حالا با فروکش کردن شیوع این ویروس در مازندران، حسن یزدانی هم ظاهراً تمریناتش را آغاز نموده است. روز گذشته فیلمی از او منتشر شد که در یکی از سالن های کشتی جویبار با ایمان صادقی و علی شعبانی در حال تمرین است. این تمرین نشان می دهد که یزدانی با برطرف کامل مصدومیتش حالا روی تشک حاضر شده و بی صبرانه منتظر فروکش کردن این بیماری است.

دو برادر برای یک المپیک

برادران گرایی هم از جمله چهره های مهم این روزهای کشتی هستند. محمد علی گرایی و محمد رضا گرایی در حالی در شیراز تمرینات خود را انجام می دهند که کاملاً محمد بنا رفتار آنها را زیر نظر دارد. به طور آنلاین از مربیان تیم ملی برنامه می گیرند و لحظه ای از تمرینات غافل نیستند. محمد علی که برنز مسابقات دنیای قزاقستان را کسب کرد، یکی از شانس های مدال ایران در توکیو بود اما شاید الان هیچ کس در ایران از به تعویق افتادن مسابقات به اندازه محمد رضا راضی نباشد. محمد رضا برای رسیدن به سهمیه المپیک باید یک وزن پایین تر بیاید و حالا برای رسیدن به فرم ایده آل در وزن 67 کیلوگرم یک سال زمان بیشتر دارد و از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

کلاس درس پدر

دیگر ستاره های کشتی ایران که روزهای قرنطینه را به بهترین شکل ممکن سپری کردند، ستاره های وزن 97 کیلوگرم بودند. محمد حسین محمدیان، ستاره تازه متولد شده و البته تازه رها شده از بند دوپینگ، در کنار پدرش عسگری محمدیان که خودش از مهمترین کشتی گیران در اواخر دهه 80 میلادی بوده، دوران قرنطینه را به شکل خوبی سپری کرد. شاید یکی از زیباترین کلیپ ها، تصاویری بود که تمرینات محمد حسین و برادر کوچکترش محمد حسن را زیر نظر پدر در خانه به تصویر کشیده بود. عسگری محمدیان پدری بود که در قاب مربی ظاهر شد و کوشش کرد تا دو فرزندش این روزهای گرانبها را ارزان از دست ندهند. محمد حسین محمدیان درباره تمرینات سخت و فشرده این روزها گفت: یک سال و چند ماه تا برگزاری المپیک زمان مانده و قطعاً برنامه آماده سازی ما برای حضور در این رقابت ها عوض می شود. باید صبر کرد تا ببینیم اتحادیه دنیای در هفته های آینده چه برنامه ای را برای کسب سهمیه اعلام می نماید و همچنین اردوها از چه زمانی برگزار می شود، که تمام این موارد، مستلزم از بین رفتن ویروس کرونا است.

علیرضا کریمی، دیگر 97 کیلوگرم ایران است که او هم با تعطیلی سالن های ورزشی در خانه تمرین کرد. فیلمی از خودش منتشر کرد که در حیاط خانه با کوبیدن پتک به تایر عظیم سعی می نماید آمادگی جسمانی خود را افزایش بدهد. او بدون شک یکی از کسانی است که بیش از همه از به تعویق افتادن المپیک شوکه شد. کریمی چند ماه پیش باید پای خود را جراحی می کرد اما چون المپیک نزدیک بود و قصد داشت که به المپیک برسد این کار را نکرد. حالا المپیک یک سال به تعویق افتاده است و شاید این سؤال الان مطرح باشد که اگر به جای ترمیم، پای خود را جراحی می کرد، به المپیک هم می رسید. با این حال علیرضا یک کشتی گیر با اخلاق و حرفه ای است و سعی می نماید از کمترین فرصت بهترین استفاده را ببرد به همین دلیل هم به ایران ورزشی می گوید که در این ایام حتی اخبار کشتی را هم پیگیری نمی نماید: فعلاً که همه چیز به هم ریخته است و تکلیف ما معلوم نیست، اما تمریناتم را پیگیری می کنم. متأسفانه شرایط به گونه ای نیست که بتوانم تمرینات کشتی را با شدت انجام بدهم. اوضاع به نحوی شده که اصلاً علاقه ندارم اخبار کشتی را هم پیگیری کنم. نگران نیستم و معتقدم هر چه خواست خداوند باشد، همان اتفاق می افتد. من تا جایی که بتوانم کوششم را می کنم و برگزاری المپیک و ملی پوش شدنم به خواست و اراده خداوند بستگی دارد. اگر خدا بخواهد شرایط برای برگزاری المپیک مهیا می شود و در صورت شایستگی، فرصت حضور در المپیک را هم به من می دهد.

این کشتی گیران در حالی این روزها را سپری می نمایند که هنوز به طور دقیق معین نیست چه زمانی شرایط برای برگزاری اردوها فراهم می شود. شاید این در خانه بمانیم طولانی شود اما در چنین شرایطی کشتی گیران چگونه باید روزگار خود را سپری نمایند.

ستاره شانس برای طاها

کشتی گیران خارجی هم ین روزها را به شکل عجیبی سپری کردند. شاید در این بین هیچکس راضی تر از طاهاآکگول نباشد. کشتی گیر سنگین وزن ترکیه که مدال دنیای و المپیک را در کارنامه دارد و چند ماه پیش به شدت از ناحیه کتف مصدوم شد و بعد هم به اجبار جراحی کرد. جراحی سخت و سخت که همه اعلام کردند او به المپیک توکیو نمی رسد کسی چه می دانست فقط یک ماه بعد قرار است ویروس کشنده ای مهمان این دنیا باشد و همه چیز را به هم بریزد؟ حالا المپیک به تعویق افتاده و طاها آکگول که سال گذشته نقره مسابقات کشتی آزاد دنیا در وزن 125 کیلوگرم به گردن آویخت ، حالا به طلای توکیو فکر می نماید: در حال حاضر ادامه تمریناتم را در خانه انجام می دهم. دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا دوران سختی را پشت سر می گذارد و به همین دلیل المپیک 2020 توکیو به تعویق افتاد اما فکر می کنم برای من خیلی خوب شد. از ناحیه دست مصدوم بودم و به فیزیوتراپی می رفتم که به دلیل این همه گیری دیگر نتوانستم به آنجا بروم اما به المپیک توکیو می توانم بروم و هیچ چیز از این بهتر نیست. اگر بازی های المپیک سال جاری برگزار می شد، به دلیل مصدومیتم از پس آن بر نمی آمدم.

بعد از طاها بدون شک راضیترین ستاره کشتی دنیا که این روزها تمریناتش را در خانه انجام می دهد، رومن ولاسوف است. دارنده طلای المپیک ها لندن و ریو حالا به فکر سومین طلای المپیکش است. هر چند که او در قزاقستان عملکرد ضعیفی داشت و نتوانست سهمیه را بگیرد اما حالا به شدت از به تعویق افتادن المپیک راضی است چون دوباره می تواند به اوج برسد: بازی های المپیک توکیو به دلیل شرایط قابل فهم و فوق العاده تا سال 2021 به تعویق افتاد. این بدان معنی است که ما بهتر آماده می شویم و عملکرد خوب تری خواهیم داشت. می توانیم صبر و تحمل کنیم. این حرفها نشان از انگیزه های این نابغه کشتی دارد. هر چند که او تصاویری هم از تمرینات سخت انفرادی در یک ویلای شخصی دارد. هر چند که او تا 2021 از دهه سوم زندگی خود هم عبور می نماید و 31 ساله می شود.

طاها بعد از جراحی

جردن شاید در سرانجام راه

شاید یکی از ستارهای بدشانس های کشتی دنیا که قصد داشت در توکیو دومین مدال المپیک خود را به سینه بزند و حالا کمی کار برای او سخت شده ، جردن باروفس است. جردن که در این سالهای اخیر در کسب مدال طلای دنیا دچار مسائل زیادی شده و به صخره غیر قابل عبوری به نام سیداکوف روس برخورد نموده اما امید داشت در المپیک توکیو بتواند به یک مدال مهم برسد و شاید این مدال حسن ختامی برای دوران پر افتخارش باشد اما حالا تعویق المپیک برای این کشتی گیر نابغه که حالا 32 ساله است اندکی کار را سخت می نماید. جردن چند ماه پیش برای سومین بار پدر شد و حالا این قرنطینه این فرصت را برای او فراهم نموده تا در کنار همسر و فرزندش باشد و شاید لذت این روزهای در کنار خانواده بودن او را در 33 سالگی به جای حضور در المپیک به فکر خداحافظی از دنیای قهرمانی بیاندازد. جردن روز گذشته پیغام ویدیویی محبت آمیزی برای مردم ایران ارسال کرد و ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر مدم ایران بتوانند به ویروس کرونا غلبه نمایند. این کار جردن شبیه رفتاری بود که کلینزمن ستاره فوتبال آلمان در جام دنیای 90 انجام داد. در آن سال همه در تماشای مسابقات جام دنیای بودند که زلزله منجیل و رودبار آمد و یورگن با ارسال پیغامی با مردم ایران همدردی کرد.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 829

به "ستاره ها سرشاخ با حریف ناشناخته و مرموز ، کشتی با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستاره ها سرشاخ با حریف ناشناخته و مرموز ، کشتی با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید