دهلی نو تصمیم خود برای توسعه بندر چابهار ایران را گرفته است

به گزارش مجله عطر یاس، خبرنگاران: وزیر خارجه هند از تصمیم هند برای توسعه بندر چابهار ایران اطلاع داد و گفت انتظار می رود عملیات توسعه این بندر 2 سال یا بیشتر به طول بینجامد.

دهلی نو تصمیم خود برای توسعه بندر چابهار ایران را گرفته است

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پی تی آی، وزیر خارجه هند روز گذشته با هدف توسعه همکاری های مالی بین دو کشور برای سفری سه روزه راهی تهران شد.

سلمان خورشید که در جمع خبرنگاران هندی همراه خود سخن می گفت در خصوص توسعه بندر چابهار ایران توسط هند گفت:ما در این زمینه تصمیم گرفته ایم. ما برای توسعه این بندر همکاری خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: کابینه هند به طور کلی موافقت خود را برای مشارکت هند در این پروژه اعلام نموده است و به زودی مذاکرات برای حل و فصل مسائل مربوط به هزینه ها و سایر مسائل دیگر شروع می گردد.

بندر چابهار ایران از اهمیتی استراتژیک برای هند برخوردار است. این کشور سعی دارد به وسیله این بندر و راه های مواصلاتی ایران به بازار افغانستان و آسیای مرکزی دسترسی پیدا کند. به دست دریافت عملیات توسعه بندر گواتر پاکستان که در نزدیکی هند قرار گرفته است توسط چین باعث شده است هندی ها تحرکات تازه ای را برای سرمایه گذاری در بندر چابهار ایران به راه بیندازند.

هند میخواهد 100 میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری کند. دهلی نو از ترس مجازات آمریکا تاکنون نتوانسته است تصمیم خود برای توسعه این بندر را نهایی کند.

خورشید گفت انتظار می رود عملیات توسعه و ارتقا بندر چابهار دو سال یا بیشتر به طول بینجامد.

بر اساس این گزارش وزیر خارجه هند همچنین در خصوص راه های افزایش حجم تجارت با ایران و کاهش تراز تجاری بین دو کشور با مقامات ایران مذاکره می نماید. در حال حاضر حجم تجارت بین دو کشور 15 میلیارد دلار در سال است که از این رقم تنها 2.5 میلیارد دلار مربوط به صادرات هند به ایران است.

دهلی نو با هدف استفاده از فرصت پیش آمده در اثر تحریم های غرب علیه ایران سعی دارد تراز منفی تجاری خود با ایران را کاهش دهد و به جای پول نفت صادراتی ایران کالاهای کشاورزی و صنعتی تولیدی خود را به این کشور صادر کند.

مشارکت هند در خط لوله صلح و نحوه پرداخت پول نفت ایران از جمله موضوعات دیگری است که در جریان نشست کمیسیون مالی ایران و هند در تهران به بحث گذاشته می گردد.

بر اساس این گزارش سلمان خورشید و علی اکبر صالحی وزرای خارجه دو کشور همچنین در خصوص یافتن سازوکارهای بانکی جدید برای تسهیل پرداخت پول نفت ایران با یکدیگر مذاکره می نمایند.

وزیر خارجه هند در جریان سفر به تهران قرار است مرکز فرهنگی هند در تهران را افتتاح کند.

منبع: تسنیم
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 492

به "دهلی نو تصمیم خود برای توسعه بندر چابهار ایران را گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهلی نو تصمیم خود برای توسعه بندر چابهار ایران را گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید