توضیحات خطیب زاده درباره سفر هیأت ایرانی به کره جنوبی

به گزارش مجله عطر یاس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که هیأت کارشناسی ایران متشکل از متخصصان حوزه های نفتی و بانکی هفته جاری در سئول مذاکراتی را با شرکت ها و مقامات کره ای با هدف آنالیز امکان فروش مجدد نفت و میعانات گازی به این کشور برگزار کردند.

توضیحات خطیب زاده درباره سفر هیأت ایرانی به کره جنوبی

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) 27 بهمن ماه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد بعضی اخبار رسانه ای مبنی بر سفر هیأتی از جمهوری اسلامی ایران به کره جنوبی گفت: هیأت کارشناسی جمهوری اسلامی ایران متشکل از متخصصان حوزه های نفتی و بانکی هفته جاری در سئول مذاکراتی را با شرکت ها و مقامات کره ای با هدف آنالیز امکان فروش مجدد نفت و میعانات گازی به کره جنوبی برگزار کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه نمود: این سفر که در راستای توسعه روابط متوازن با کشور های آسیایی محسوب می گردد، پس از ملاقات معاونان وزرای امور خارجه دو کشور در وین انجام شد.

لازم به ذکر است 16 دی ماه چوی جانگ کان معاون وزیر خارجه کره جنوبی که به شهر وین اتریش سفر نموده بود با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ملاقات و مصاحبه کرد. در این جلسه که به درخواست طرف کره ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار گردید، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول- تهران، توضیحاتی در مورد پول های بلوکه شده ایران نزد کره جنوبی ارائه نموده و مطرح کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران کوشش می نماید. معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این ملاقات تأکید کرد که فارغ از نتایج مصاحبه ها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول های بلوکه شده ایران است و تحریم های یکجانبه آمریکا نمی تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی ها به ایران باشد.

* تأکید بر برطرف محدویت غیرقانونی از منابع ارزی بلوکه شده ایران

خطیب زاده اعلام کرد: طرف ایرانی با استفاده از این فرصت، در رایزنی با مقامات کره ای، بر برطرف محدودیت غیرقانونی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره تأکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نتایج این نشست کارشناسی می تواند به عنوان محکی برای ارزیابی جدیت و اراده کره جنوبی جهت حل مسائل موجود بین دو کشور و بازگشت مناسبات به روال عادی، از جمله با فروش نفت و میعانات گازی به کره و سرمایه گذاری شرکت های کره ای در پروژه های مالی ایران قلمداد گردد. به همین علت جمهوری اسلامی ایران با دقت نتایج این مذاکرات را پیگیری و در چگونگی تنظیم روابط دو کشور لحاظ خواهد نمود.

لازم به ذکر است بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر 2018 میلادی (شهریورماه 1397) به بهانه تحریم های آمریکا پرداخت نشده است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز (چهارشنبه) گفت که نمایندگان کره جنوبی و ایران برای بحث درباره شیوه های برطرف اختلافات چندین ساله در مورد دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی به علت تحریم های یکجانبه ایالات متحده، رایزنی های کاری برگزار کردند. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در این خصوص گزارش کرد، در حالی که مذاکرات چندجانبه برای احیای توافق هسته ای 2015 ایران وارد مرحله نهایی می گردد، بانکداران و مسئولان شرکت نفت ملی و وزارت نفت ایران برای ملاقات با مقام های دولت کره و مسئولان شرکتی این کشور به کره جنوبی سفر کردند تا درباره مسائل مالی معلق مصاحبه نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1896

به "توضیحات خطیب زاده درباره سفر هیأت ایرانی به کره جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات خطیب زاده درباره سفر هیأت ایرانی به کره جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید