ایران علاقه مند است عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای گردد

به گزارش مجله عطر یاس، معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه سازمان همکاری شانگ های یکی از مهمترین سازمان های آسیاست، گفت: ایران نیز علاقه مند است به عضو اصلی این سازمان تبدیل گردد.

ایران علاقه مند است عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای گردد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران به نقل از پایگاه اطّلاع رسانی معاون اوّل رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (آدینه 10 آبان)، وارد فرودگاه بین المللی اسلام کریم اف تاشکند شد و در بدو ورود از سوی عزیز عبدالحکیم اف معاون نخست وزیر ازبکستان، قائم مقام وزارت امور خارجه ازبکستان، شهردار تاشکند و سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان مورد استقبال نهاده شد.

معاون اول رییس جمهور کشورمان در این سفر علاوه بر شرکت در هجدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای، با نخست وزیر ازبکستان و بعضی مقامات شرکت کننده در این اجلاس در مورد مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی و موضوعات مورد علاقه طرفین مصاحبه و رایزنی خواهد نمود.

جهانگیری در بدو ورود به تاشکند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این سفر به دعوت نخست وزیر ازبکستان برای شرکت در شورای نخست وزیران سازمان همکاری شانگ های صورت گرفته است، گفت: سازمان همکاری شانگ های یکی از مهمترین سازمان هایی است که در آسیا شکل گرفته و کشور های مهمی همچون روسیه و چین در آن عضویت دارند و هند و پاکستان نیز اخیرا به عنوان عضو اصلی پذیرفته شده اند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز علاقه مند است به عضو اصلی سازمان تبدیل گردد، اظهار داشت: سازمان همکاری شانگ های از ظرفیت بسیار بزرگی برای همکاری های مالی، سیاسی و امنیتی برخوردار است و کشور های عضو این سازمان می توانند با اتکاء به این ظرفیت ها، همکاری های فیمابین را گسترش دهند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه حل مسائل بین المللی و مدیریت جهانی به وسیله چندجانبه گرایی امری شدنی است، توضیح داد: در مقابل یکجانبه گرایی که امروز دولت آمریکا منادی آن است، می توانیم با تقویت سازمان های منطقه ای، چندجانبه گرایی را در پیش بگیریم و چندجانبه گرایی رویکردی است که جهان باید آن را در پیش بگیرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین قرار است در این سفر دو روزه از بعضی مراکز تاریخی شهر سمرقند نیز بازدید کند.

لازم به ذکر است در این سفر وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت همراه معاون اول رییس جمهور هستند.

سازمان همکاری شانگ های سازمانی میان دولتی است که در سال 2001 توسط کشور های چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برای همکاری های چندجانبه امنیتی، مالی و فرهنگی پایه گذاری شد و پس از آن در سال های بعد، ایران، مغولستان، پاکستان، هند، افغانستان و بلاروس به عنوان عضو ناظر به این سازمان پیوستند.

لازم به ذکر است عضویت هندوستان و پاکستان به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگ های که در سال 2015 مورد تایید نهاده شد، در سال 2017 در اجلاس سران کشور های عضو این سازمان در کشور قزاقستان به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 360

به "ایران علاقه مند است عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران علاقه مند است عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید