دشمن به دلیل توان موشکی ایران خواهان حل مناقشه به وسیله مذاکره شد

به گزارش مجله عطر یاس، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی استان اصفهان، مراسم تجلیل از کوشش های عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد هیئت مذاکره کننده هسته ای با حضور استاندار، شهردار و اعضای هیئت نمایندگان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار گردید.

دشمن به دلیل توان موشکی ایران خواهان حل مناقشه به وسیله مذاکره شد

عباس عراقچی در این مراسم برجام را یک اتفاق بی بدیل در عرصه بین الملل برشمرد و گفت: لغو قطعنامه شورای امنیت با شش بخش و همچنین برداشته شدن 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اتفاق کم نظیری است که جمهوری اسلامی با توکل بر خدا و استفاده از توانمندی های داخلی توانست به آن دست پیدا کند .

دشمن به دلیل قدرت دفاعی ایران خواهان حل مناقشه به وسیله مذاکره شد

وی برجام را حاصل تلفیق چهار قدرت دفاعی ، مقاومت مالی ، علمی و دیپلماسی برشمرد و اضافه کرد: اگر دشمن توانایی حمله نظامی به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران داشت، لحظه ای درنگ نمی کرد و با چند حمله نظامی، تاسیسات هسته ای را از کار می انداخت ولی به دلیل قدرت دفاعی ایران به ویژه توان موشکی نیروهای مسلح، خواهان حل مناقشه به وسیله مذاکره شد .

معاون وزیر امور خارجه دومین قدرت ایران را مقاومت مالی مردم در شرایط سخت مالی دانست و اعلام کرد: تحریم های بی سابقه و به قول آنان فلج نماینده ای علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته شد تا شاهد تسلیم شدن ما باشند، ولی مقاومت جانانه مردم به ویژه فراوری نمایندگان در تامین احتیاج مردم اجازه نداد تسلیم تحریم ها شویم .

وی توضیح داد: مقاومت مالی ایران برای غرب این پیغام را داشت که ایران تسلیم نمی گردد و با تحریم های مالی به زانو در نمی آید .

عراقچی قدرت علمی جمهوری اسلامی در صنعت هسته ای را یکی دیگر از عوامل موثر در مذاکرات هسته ای دانست و گفت: در عرصه میدانی، دانشمندان هسته ای توانسته اند 20 سانتریفیوژ را به 20 هزار تبدیل نمایند و غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد برسانند.

وی تاکید نمود: زمانی که میزان اورانیوم غنی سازی به 10 تن رسید و راکتور آب سنگین اراک آماده بهره برداری شد، مذاکره نمایندگان دریافتند که ایران در زمینه علم هسته ای حرف برای گفتن دارد و تحریم های هسته ای خللی در پیشرفت صنعت هسته ای ایران ایجاد ننموده است .

معاون وزیر امور خارجه عامل چهارم موفقیت در برجام هسته ای را دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی در نظام بین الملل برشمرد و گفت: دیپلماسی ایران توانست مجموعه قدرت های قبلی را به زبان بین الملل ترجمه و به مخاطبان ارائه کند.

وی وظیفه اصلی دیپلماسی هر کشور را نقل کردن توانایی آن کشور در عرصه بین الملل دانست و اضافه کرد: قدرت بدون دیپلماسی کشور و دیپلماسی بدون قدرت نیز ناتوان است، اگر دیپلماسی متکی به قدرت نباشد، نمی تواند در عرصه بین الملل تاثیرگذار باشد .

عراقچی اعلام کرد: مردمی لایق معجزات الهی می شوند که توانایی های خود را تقویت نمایند و برای رسیدن به اهداف خود تلاش مستمر و پیگیر داشته باشند و مردم ایران در مذاکرات هسته ای با تلاش و تلاش نشان دادند که لایق معجزه الهی هستند.

وی قدرت کشورها را به سه دسته منابع عظیم طبیعی ، داده های اکتسابی و گفتمان بین المللی تقسیم و توضیح داد: بعضی از کشورها دارای منابع عظیم انرژی ، معادن ، جمعیت و غیره هستند که در عرصه بین الملل صندلی ویژه ای دارند.

معاون وزیر امور خارجه تلاش برای توانمندشدن در عرصه های مختلف از جمله صنایع دفاعی، مالی را ویژگی دسته دوم کشورها برشمرد و گفت: کشوری که می تواند در عرصه بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشد، به عنوان سومین دسته کشورهای تاثیرگذار و قدرتمند شناخته می گردد.

وی تاکید نمود: جمهوری اسلامی با بهره گیری از گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل، حرف برای گفتن دارد و این قدرت مقاومت و مقابله در برابر آمریکا سبب شده که در صحنه بین الملل نقش مهمی را ایفا نماید .

ایران قدرت نخست منطقه است

عراقچی با تاکید بر اینکه ایران قدرت نخست منطقه است، گفت: در بحران عراق ، سوریه و لبنان ، نقش ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار قابل مشاهده است .

وی با اشاره به اینکه در فصل هفتم قطعنامه شورای امنیت بر تعلیق غنی سازی تاکید شده، اضافه کرد: جمهوری اسلامی زیر بار این حرف زور نرفت و این قطعنامه بدون اینکه اجرا گردد، لغو شد .

معاون وزیر امور خارجه اعلام کرد: بدون اینکه یک روز غنی سازی تاسیسات هسته ای ایران تعطیل گردد، قطعنامه ها برداشته شد و در ادامه آن تحریم های مالی نیز لغو شد .

برجام فرصتی برای رفع ساختن ضعف های مالی است

وی توضیح داد: برجام یک فضای جدید برای جمهوری اسلامی ایجاد نموده که ضعف های مالی خود را جبران کند و ایران را از یک قدرت منطقه ای به یک قدرت بین المللی تبدیل کند.

عراقچی با اشاره به مطالعات اخیر یک مرکز تحقیقاتی آمریکایی گفت: ایران در سال 2025 در صورت گام برداشتن صحیح در جهت مالی به عنوان یکی از ثروتمند ترین کشورهای دنیا شناخته می گردد.

وی تاکید نمود: ایران می تواند با اتکا به توانایی هایش و برداشته شدن موانع پیش رو درجهت یک کشور اثرگذار در معادلات بین المللی گام بردارد.

نباید از برجام توقع شکوفایی اقتصاد داشته باشیم

معاون وزیر امور خارجه گفت: نباید از برجام توقع شکوفایی اقتصاد داشته باشیم که با امضای آن همه درهای مالی به روی ایران باز می گردد.

وی اضافه کرد: فرصت های برجام یکباره خود را نشان نمی دهد، بلکه به مرور زمان و با برقراری روابط مالی زمینه حضور شرکت ها و بانک های بزرگ را فراهم می سازد.

شرکت های بزرگ مالی برای فعالیت با ایران عجله ای ندارند

عراقچی اعلام کرد: شرکت های بزرگ مالی برای فعالیت با ایران عجله ای ندارند و در این شرایط باید زمینه برقراری ارتباط با شرکت های کوچک و متوسط را فراهم کرد .

وی دوران پس از برجام را از خود برجام مهمتر و اثرگذار دانست و توضیح داد: در دوران تحریم فضای تحریم از خود تحریم ها به اقتصاد ایران بیشتر لطمه وارد ساخت و در دوران بعد از برجام نیز باید شرایط را به نفع اقتصاد ایران رقم زد.

معاون وزیر امور خارجه ایجاد فضای مثبت بعد از برجام را عامل ایجاد اطمینان برای رونق مالی دانست و گفت: در داخل کشور این فضا را نباید تخریب کرد و بعضی برجام را ازموضوع ملی به جناحی تبدیل کردند .

وی گفت: وزارت امور خارجه بازنماینده راه ها است و مردم و شرکت های مالی باید از این فرصت برای توسعه فعالیت های بین المللی خود بهره گیرند .

منتظر تفاهم نامه و توافق نامه ها نباشید

عراقچی گفت: امضای تفاهم نامه همکاری و یادداشت بین المللی گام نخست و تشریفاتی است، ولی فعالان مالی نباید منتظر این تشریفات باشند.

وی همچنین با تاکید براینکه رایزنان مالی در مراکز نمایندگی جمهوری اسلامی در سایر کشورها توانمندی چندانی ندارند، اضافه کرد: بخش خصوصی معطل رایزنان مالی نباشند و فعالیت خود را دنبال نمایند.

معاون وزیر امور خارجه اعلام کرد: وزارت خارجه دیپلماسی مالی را در دستور کار سفارتخانه و مراکز نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشورها قرار داده است .

وی توضیح داد: با اجرای برجام یک دوره جدیدی برای ایران در عرصه بین المللی شروع شده که نباید به گذشته آن نگاه کنیم بلکه باید آینده را مورد توجه قرار دهیم .

عراقچی با اشاره به نقش مهم صنعت گردشگری در رونق مالی کشور گفت: مرکز نمایندگی وزارت امور خارجه در استان ها به ویژه در فرودگاه ها ویزای 30 روزه برای 180 کشور دنیا صادر می نماید.

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت ایران باید بر اساس برنامه 5 ساله پنجم به فراوری 5 میلیون بشکه نفت در روز برسد، گفت: سرمایه گذاری در صنعت موضوع بسیار مهمی است که دولت در حال تلاش برای بازیابی سهم نفت ایران در بازارهای دنیای است .

مذاکره نمایندگان هسته ای ایران ، ادبیات سیاسی بین الملل را متحول ساختند

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این مراسم گفت: هیئت مذاکره نماینده هسته ایی ایران به ریاست وزیر امور خارجه توانست در عرصه بین الملل ادبیات سیاسی جدیدی را به وجود آورد.

سید عبدالوهاب سهل آبادی اضافه کرد: این ادبیات سیاسی سبب شده که صندلی جمهوری اسلامی نه تنها در منطقه بلکه در عرصه بین الملل اثرگذارتر از گذشته گردد.

وی با تاکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی در دهه چهارم گفتمانی مبتنی بر اقتدار و توانمندی مالی است ، اعلام کرد: برای حضور اثرگذارتر در معادلات مالی بین الملل دولت و بخش خصوصی بایستی همکاری نزدیکی داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان توضیح داد: توسعه صنعت گردشگری و تقویت واحدهای فراوریی استان اصفهان خواسته ایی است که در دوران پسابرجام مورد تاکید قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه اوضاع واحدهای فراوریی در شرایط کنونی خوب نیست، اضافه کرد: امیدوار هستیم بخش مالی دولت با حمایت از فراوری زمینه تقویت این بخش را فراهم سازد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 731

به "دشمن به دلیل توان موشکی ایران خواهان حل مناقشه به وسیله مذاکره شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشمن به دلیل توان موشکی ایران خواهان حل مناقشه به وسیله مذاکره شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید