خبرنگاران مطالعه جهت ریلی تبریز - کارس ترکیه در مراحل پایانی

به گزارش مجله عطر یاس، ارومیه- خبرنگاران- معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: مطالعات طراحی جهت اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از جهت این منطقه در مراحل پایانی قرار گرفته است که با اتمام آن، عملیات عمرانی برای توسعه تجارت مرزی با استفاده از جهت ریلی اجرایی خواهد شد.

خبرنگاران مطالعه جهت ریلی تبریز - کارس ترکیه در مراحل پایانی

مهدی صفری مقدم روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به تفاهم منعقد شده بین ایران و ترکیه در مورد اتصال ریلی تبریز - کارس گفت: با مطالعاتی که کشور ترکیه در مورد طراحی جهت انجام داده، 2 نقطه اتصال را پیشنهاد داده اند که شامل چشمه ثریا و نقطه اتصال سه کشور ایران، ترکیه و نخجوان است.

وی با بیان اینکه بعد از انجام مطالعات چندین جهت ریلی از تبریز به چشمه ثریا، این 2 جهت مورد تایید نهاده شد، اضافه کرد: بر اساس این مطالعات نخستین کریدور، تبریز- مرند- مرگنلر - یولاگلدی و چشمه ثریا بوده و دومین کریدور تبریز- صوفیان - رازی (قبل از ایستگاه سلماس) - مراکان - مرگنلر- چشمه ثریا در نظر گرفته شده است.

وی بیان نمود: تا شهریور سال جاری فقط یکی از این جهتها مورد تصویب وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت.

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از بازدید تیم متشکل از اداره کل راه آهن، دفترفنی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی شرکت راه آهن، مشاور و مجموعه معاونت لجسنیک حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از جزئیات این 2 کریدور معین شده خبرداد و اضافه کرد: این جهت ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور می نماید که نقش مهمی در توسعه مالی و لجستیکی منطقه آزاد ماکو ایفا خواهد نمود.

وی ادامه داد: این خط ریلی به طول 200 کیلومتر و به صورت برقی در 2 خط با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی می گردد و برای اجرای آن 30 هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

احیای شاهراه ارتباطی چین-اروپا موضوعی است که کشورهای جهت این جاده در حال اجرا آن هستند. قطار عبوری از جهت ریلی تبریز به کارس می تواند روزانه به طور متوسط 700 کیلومتر را طی کند که از سرعت کامیون و حمل و نقل جاده ای بیشتر است و بدین طریق چین و بندر شانگهای به وسیله ایران در سریع ترین زمان به اروپا متصل خواهد شد

ایران و ترکیه ظرفیت صنعتی، تجاری و مالی زیادی دارند که تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده و باید کوشش کرد تا ظرفیت های بالقوه میان دو کشور به بالفعل تبدیل گردد و در شرایط کنونی که بخش عمده ای از همکاریهای مالی ایران با کشور همسایه ترکیه صورت می گیرد اجرای پروژه راه آهن بین دو کشور می تواند موجب گسترش فعالیت و اثرگذاری حمل و نقل ریلی گردد و در سرعت بخشیدن به فرایند همکاری ها نیز موثر باشد و تحولی مالی در سطح آسیا، اروپا، خاورمیانه و شبه قاره هند به وسیله بندر چابهار به عنوان دروازه تجارت بین آسیای میانه بدنبال داشته باشد.

شبکه گسترده ریلی در تمام کشورهای جهان یکی از ارزان ترین و ایمن ترین روش های جابه جایی مسافر و کالا محسوب می گردد و ایجاد یک خط ترانزیت ریلی بین دو کشور ایران و ترکیه نیز به عنوان دو قطب مهم در بحث تجارت منطقه ای و جهانی، می تواند اقتصاد آسیا و اروپا را شکوفا کند.

منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1006

به "خبرنگاران مطالعه جهت ریلی تبریز - کارس ترکیه در مراحل پایانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مطالعه جهت ریلی تبریز - کارس ترکیه در مراحل پایانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید