آذربایجان غربی در راستا تبدیل شدن به پایانه تجاری شمالغرب، فرشی که عرش می گردد

به گزارش مجله عطر یاس، به گزارش خبرنگاران، آذربایجان غربی در موقعیت جغرافیایی ممتاز و منحصر به فردی واقع شده که این موقعیت استان دسترسی آسان کشورمان را به بازارهای جهانی فراهم آورده، راههای زمینی ارتباط با اروپا به وسیله جاده و ریل همچنین مبادی اصلی ورود و خروج زمینی کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی واقع بوده و زیر ساخت هایی که متناسب با این امور در استان ایجاد شده در کنار مزیت های کم نظیر جغرافیایی و مالی آذربایجان غربی را به یکی از کانونهای مهم تجارت و صادرات کشور تبدیل نموده است.

آذربایجان غربی در راستا تبدیل شدن به پایانه تجاری شمالغرب، فرشی که عرش می گردد

جهت دریافت مشاوره خدمات کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

برای تبدیل قابلیت ها و زیر ساختهای اقتصادی و بازرگانی آذربایجان غربی به فرصتهای توسعه، در طول برنامه های توسعه ای کشور برنامه های خاصی در زمینه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و صنعتی، تقویت زیر ساختهای ارتباط زمینی و ریلی و اختصاص تسهیلات و تشویق های ویژه به سرمایه گذاران اجرا شده که ثمرات این برنامه ها هم اکنون قابل مشاهده است.

فعالیت 16 گمرک و بازارچه مرزی بخشی کوچک از پتانسیل صادراتی

وجود 9 گمرک فعال که در نوار مرزی شمال و غرب آذربایجان غربی هستند در کنار فعالیت بازارچه های مرزی افق های روشنی را در زمینه صادرات و توسعه روابط اقتصادی بین المللی ایجاد نموده، با اجرای سیاست و برنامه های مربوط به تقویت صادرات کالاهای غیر نفتی در سالهای اخیر ارزش کل صادرات از مبادی مرزی استان همیشه سیر صعودی داشته است.

اجرای طرحهای ساماندهی و توسعه خاتمهه ها و گمرکات رسمی آذربایجان غربی در مقابل ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان غربی طی سالهای اخیر منجر به قرار دریافت خاتمهه مرزی تمرچین پلدشت در جمع 10 گمرک فعال زمینی کشور شده ولی با این وجود ایجاد و اجرای طرحهای زیرساختی در خاتمهه های مرزی از جمله تمرچین با مشارکت بخش دولتی و خصوصی همچنان ادامه داشته تا استان به صندلی واقعی خود در بخش ترانزیتی و صادراتی در کشور دست یابد.

در این راستا بر اساس اعلام مدیر کل حمل و نقل و خاتمهه های مرزی آذربایجان غربی مطالعه و طراحی طرح جامع خاتمهه مرزی تمرچین، احداث ساختمان تجاری، سالن مسافربری و .... با اعتباری بالغ بر 241 هزار میلیون ریال؛ احداث سالن تجاری، ساماندهی سالن مسافربری و تجهیر کردن به سیستمهای نوین گمرکی در خاتمهه مرزی بازرگان در مرز ایران و ترکیه با هزینه اعتباری بالغ بر 85 هزار میلیون ریال؛ احداث جاده بازارچه مرزی سرو، احداث ساختمانهای تجاری، اداری و انبار و .... در خاتمهه مرزی سرو با اعتباری بالغ بر 34 هزار میلیون ریال صورت گرفته است.

خاتمهه مرزی رازی خوی در مرز ایران و ترکیه که یکی از نزدیکترین مرزهای زمینی ایران و ترکیه به لحاظ مسافت طی شده تا تهران محسوب می گردد نیز بی نصیب از این اعتبارات ساماندهی نشده و در این خاتمهه نیز شاهد آماده سازی و ایجاد سایت موقت، راه اندازی کانکس مسافربری، درب اتوماتیک، نصب باسکول و احداث سرویس بهداشتی با اعتبار 6 هزار میلیارد ریال و در نهایت اجرای طرح جامع خاتمهه مرزی پلدشت در مرز ایران و جمهوری آذربایجان با اعتباری بالغ بر 209 هزار میلیون ریال در جهت اجرای طرحهای ساماندهی در دست اجرا است.

بهبود معیشت مرز نشینان با توسعه فعالیتهای تجاری و اقتصادی بازارچه های مرزی

در کنار گمرکات رسمی بازارچه های مشترک مرزی هم نقش مهمی در مبادلات اقتصادی فرامرزی و صادارت کالا بر عهده دارند این بازارچه ها با توافق کشورهای ذی نفع در نقاط صفر مرزی تشکیل شده اند و هدف از فعالیت آنها راهنمایی و توسعه فعالیتهای اقتصادی در استانهای مرزی، افزایش سطح رفاه در زندگی مرزنشینان، ایجاد اشتغال و جلوگیری از قاچاق کالا در مناطق مرزی است.

آذربایجان غربی دارای هفت بازارچه مشترک مرزی در مناطق تمرچین پیرانهشر، کیله سردشت، صنم بولاغی پلدشت، ساری سو ماکو، رازی خوی، ناویه خان اشنویه و سروی ارومیه است که با مجوز وزارت بازرگانی سالانه تا سقف 70 میلیون دلار مبادله اقتصادی در آنها صورت می گیرد فرمانداری ها مسئولیت بازارچه های مشترک مرز را بر عهده دارند و فرایند صادرات و واردات کالاها در آنها با نظارت گمرک و سازمان بازرگانی صورت می گیرد.

هم اکنون بالغ بر 50 تعاونی مرزنشینان با یک هزار و 500 نفر عضو صادرات و واردات کالا را در بازارچه های مرزی مشترک آذربایجان غربی بر عهده دارند و فعالیت آنها زمینه ساز فراهم شدن احتیاجهای مردم مرزنشین، کاهش قاچاق کالا و بهبود نسبی شرایط معیشتی ساکنان مناطق مرزی شده است.

زیر بناها و امکانات حمل و نقل آذربایجان غربی ظرفیت جابجایی سالانه یک و نیم میلیون تن کالا را دارند که این ظرفیت در نتیجه فعالیت بالغ بر 18هزار و 300 وسیله نقلیه در قالب 23شرکت حمل و نقل بین المللی کالا، 90 موسسه باربری و 5 شرکت حمل و نقل بین المللی مسافر است.

فعالیت صنایع پایه ای افق روشنی برای توسعه فعالیت های مرزی

تسهیلات اختصاص یافته در جهت تجهیز ناوگان حمل و نقل استان از جمله خرید کامیون های یخچالدار و تکمیل جاده های ترانزیتی سرو و رازی آذربایجان غربی را به نحو چشمگیری افزایش داده، بهره مندی از 12 هزار کیلومتر جاده، 103 کیلومتر راه آهن و دو فرودگاه امکانات نسبتا مساعدی را از نظر راه و ترابری در آذربایجان غربی فراهم نموده است.

احداث بزرگراه تبریز- بازرگان و بزرگراههای ارومیه- سرو، خوی- قطور، شهید کلانتری و راه آهن ارومیه- مراغه از برنامه های جاری راه و ترابری در آذربایجان غربی است که بهره برداری از آنها زیر بناهای آذربایجان غربی در زمینه حمل و نقل به صورت چشمگیری تقویت نموده است.

یکی از مهمترین راههای گسترش تجارت خارجی و قوام بخشیدن به روابط اقتصادی فرامرزی بر پایی نمایشگاههای بین المللی است. استان آذربایجان غربی به سبب داشتن مزیت های طبیعی و جغرافیایی می تواند به کانون نمایشگاههای تجاری منطقه آسیای میانه، عراق، ترکیه و کشورهای اروپایی و عربی تبدیل گردد این استان در حال حاضر دارای یک مکان دائمی برای نمایشگاههای بین المللی که در پارک جنگلی ارومیه قرار گرفته است.

توسعه و تقویت زیر ساخت های فراوری و صادرات در آذربایجان غربی، در سفرهای هیئت دولت به استان مورد توجه قرار گرفته که احداث نمایشگاه بین المللی استان در مکان جدید به وسعت 100 هکتار و ایجاد خاتمهه صادراتی میوه و تره بار در شهرستان ارومیه از مصوبات این سفر بود.

احداث شهرکهای صنعتی در کنار شهرهای استان و انتقال صنوف آلاینده به آنها، ایجاد فروشگاههای بزرگ زنجیره ای، میادین مکانیزه میوه و تره بار، توسعه تشکل های صادراتی، ایجاد مراکز کسب وکار الکترونیکی، ایجاد منطقه آزاد تجاری در ماکو و منطقه ویژه اقتصادی در سلماس و احداث مرکز آموزش و پژوهشکده بازرگانی از دیگر برنامه های توسعه و تقویت فراوری و صادرات در آذربایجان غربی است.

شکل دریافت تفکر و نگرش موضوع صنعت در توسعه استان و اجماع نظر در این خصوص می تواند نقش عمده ای در به وجود آمدن فضای کسب و کار و مهیا شدن زمینه های فرهنگی توسعه صنعتی ایفا نماید، هم اکنون در بالغ بر یک هزار و 795 واحد صنعتی فعال آذربایجان غربی بیش از 36 هزار نفر اشتغال یافته اند و اجرای طرح هایی عظیم مانند مجتمع های پتروشیمی، کارخانه های سیمان و قند و مجتمع های فولاد افق های روشن تری را در این زمینه ترسیم نموده اند.

امکانات و امتیازات آذربایجان غربی در زمینه فراوری و صادرات با فعلیت بخشیدن به ظرفیت های موجود و بهره وری کامل از شرایط و زمینه های موجود به شکوفایی کامل خواهد رسید هم اکنون فرصت های سرمایه گذاری فراوانی در بخش صنعت، معدن، امور دام، کشاورزی، امور زیربنایی، مسکن و ساختمان، گردشگری و شیلات استان وجود دارد که شناسایی و شناساندن آنها و جذب سرمایه گذاران و کارآفرینان هر کدام از این فرصت ها را به مجموعه ای ارزشمند از دستاوردهای اقتصادی، فراوریی و اجتماعی تبدیل کند.

اجرای طرح ساماندهی در خاتمهه های مرزی آذربایجان غربی

مدیر کل حمل و نقل و خاتمهه های آذربایجان غربی از اجرای طرح ساماندهی پنج خاتمهه مرزی فعال آذربایجان غربی با هدف ارتقا سطح کیفی خدمات اطلاع داد و اضافه نمود: تکمیل سالن مسافربری خاتمهه مرزی تمرچین پیرانشهر در مرز ایران و عراق، شروع مرحله دوم عملیات عمرانی خاتمهه مرزی بازرگان شامل دیوار کشی، زیباسازی، ساماندهی دره مابین سالن تجاری و مسافربری خاتمهه مرزی بازرگان از جمله این طرحها است.

مجتبی رحمانی رضائیه اجرای عملیات اجرایی طرح جامع ساماندهی نقطه صفر مرزی و ایجاد مجموعه پیش ساخته مسافری در خاتمهه مرزی پلدشت را از دیگر طرحهای ساماندهی خاتمهه مرزی آذربایجان غربی بیان کرد و گفت: پیگیری اجرای طرح جامع توسط سرمایه گذار خارجی و داخلی، راه اندازی بخش تجاری در خاتمهه مرزی رازی و مشخص تکلیف واگذاری کارهای به جا مانده از طرح جامع شامل سالن مسافری، تکمیل محوطه و تاسیسات زیر بنایی از سایر اقدامات این بخش است.

وی از اختصاص 160 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرحها با هدف ارتقا کیفی، توسعه خدمات و تسهیل در فرایند امور در خاتمهه های مرزی اطلاع داد و گفت: خاتمهه های مرزی بستر توسعه اقتصادی و دستیابی به زمینه های توسعه پایدار به وسیله جابجایی کالا و مسافران بین المللی محسوب شده و بهره برداری از طرحهای عمرانی در مبادی ورودی و خروجی در افزایش تعاملات با کشورهای همسایه، ایجاد اشتغال پایدار، رشد درآمدهای ارزی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی تاثیربسزایی دارد.

مدیر کل حمل و نقل و خاتمهه های مرزی آذربایجان غربی با بیان اینکه این موضوع توجه بیشتر به کیفی سازی خدمات، اعمال مدیریت مطلوب برای تسهیل فرایند تردد و تعامل بیش از پیش با مجموعه های مستقر در مرز را ضروری می نماید، ادامه داد: برای تغییر جهت انتقال کالاهای ترانزیتی به کشور عراق به وسیله مرز تمرچین اقدامات زیادی صورت گرفته که حفظ این صندلی و ارتقا آن باید در اولویت کاری همه مدیران دستگاههای ذیربط باشد.

لزوم ساماندهی جاده ارتباطی به خاتمهه های مرزی

فرماندار خوی از اتمام عملیات بهسازی و آسفالت نزدیکترین محور ارتباطی ایران و ترکیه به وسیله مرز رازی اطلاع داد و اضافه نمود: جاده خوی- رازی به عنوان نزدیکترین جهت ارتباطی ایران به ترکیه 64 کیلومتر طول داشته که کارهای بهسازی و آسفالت این جاده در 3 قطعه با 200 میلیارد ریال اعتبار به خاتمه رسیده است.

غلامحسین عماری با بیان اینکه عملیات آسفالت قطعه چهارم و خاتمهی جاده بین المللی خوی- رازی بطول 5 کیلومتر تکمیل و آماده بهره برداری شد، گفت: در راستای برقراری ارتباط بهتر از این جاده به ساخت 4 پل غیر هم سطح هم احتیاج است که وزیر مسکن و شهرسازی در سفر خود به شهرستان خوی برای ساخت این پلها و تامین اعتبار 120 میلیارد ریالی مورد احتیاج آن قول مساعد داده است.

این در حالی است که آزاد راه تبریز- بازرگان هنوز به دلیل بعضی مسائل اقتصادی، مدیریتی و معارض ملکی هنوز به سر منزل مقصود نرسیده و با وجود اینکه آذربایجان غربی تنها استان دارای مرز مشترک با ترکیه بوده و بعنوان دروازه ورود ایران به اتحادیه اروپا محسوب می گردد، این طرح هنوز شاهد شروع عملیات اجرایی خود نبوده و 140 کیلومتر از این محور در حوزه استان هنوز منتظر تصمیم گیری مسئولان است.

راه اندازی سامانه هوشمند و تجهیز گمرکات به سیستمهای نوین گمرکی

ناظر گمرکات آذربایجان غربی از راه اندازی سامانه هوشمند یکپارچه ترانزیت کالا در بازرگان فعالترین گمرک کشور در مرز ایران و ترکیه اطلاع داد و اضافه نمود: گمرک بازرگان بعد از گمرکات شهید رجایی بندرعباس، بوشهر و تهران چهارمین گمرک ایران و نخستین گمرک آذربایجان غربی بوده که به این سامانه تجهیز می گردد.

میر هاشم سیداحمدی با بیان اینکه سامانه هوشمند ورود و خروج کالا که در اجرای طرح گمرکان نوین کشور ایجاد شده یکی از سامانه های کار آمد و موثر گمرکی است، گفت: با راه اندازی این سامانه همه فرآیندهای توزیع، بارگیری و ورود و خروج کالا به صورت الکترونیکی انجام می گردد.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی بیان کرد: این سامانه هوشمند ضمن تبادل اسناد، قابلیت دریافت حواله ورودی کامیونها به صورت الکترونیکی، کاهش تشریفات گمرکی، جلوگیری از قاچاق، روان سازی ترانزیت کالا و ارتقا امنیت را دارد.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی از تجهیز گمرکات مرزی استان به سامانه های پیشرفته کنترلی مواد مخدر نیز اطلاع داد و بیان کرد: این تجهیزات شامل ایکس ری و سگ های موادیاب بوده که در این راستا هم اکنون چهار دستگاه ایکس ری در گمرک بازرگان مستقر شده و از چهار قلاده سگ موادیاب در گمرکات بازرگان و ارومیه استفاده می گردد.

به هر روی با توجه به موقعیت ویژه و خاص آذربایجان غربی با دارا بودن پتانسیلها و ظرفیتهای بالقوه در حوزه تجارت مرزی و لزوم بهره گیری از آنها برای ایجاد اشتغال برای مرزنشینان با وجود اجرای طرحهای ساماندهی گمرکات و تجهیز آنها به آخرین فناوریهای نوین احتیاجمند برنامه ریزی دقیق برای بهره مندی کامل از این ظرفیت هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 686

به "آذربایجان غربی در راستا تبدیل شدن به پایانه تجاری شمالغرب، فرشی که عرش می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذربایجان غربی در راستا تبدیل شدن به پایانه تجاری شمالغرب، فرشی که عرش می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید