برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی

به گزارش مجله عطر یاس، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اسلواکی در حالی امروز (شنبه) برگزار می گردد که رئیس جمهوری کنونی این کشور گفته که به دنبال کاندیداتوری نیست و رقابت بین پنج کاندیدا وجود دارد که یکی از آنها مبارز ضد فساد است.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی

آندری کیسکا، رئیس جمهوری اسلواکی گفته که به دنبال انتخاب مجدد نیست.

پنج کاندیدا برای این انتخابات وجود دارند که یکی از آنها مبارز ضد فساد است بدون آنکه سابقه ای در سیاست داشته باشد و میخواهد تا در انتخابات ریاست جمهوری امروز اسلواکی پیروز گردد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، کاندیداتوری زوزانا کاپوتووا، وکیل و تازه ورود به عرصه سیاست اسلواکی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حالی است که رأی دهندگان به حزب حاکم اسمر یک سال پس از قتل یان کوچیاک روزنامه نگار تحقیقی درباره فساد دولت این کشور پشت نموده اند.

قتل کوچیاک رباره پرونده های اختلاس مرتبط با مقام های دولتی و تجار باعث تظاهرات گسترده ضد دولتی در این کشور شده و به استعفای رابرت فیکو، رهبر حزب اسمر و نخست وزیر اسلواکی انجامید.

دولت فیکو همچنان در قدرت است اما محبوبیت حزب اسمر به شدت کاهش داشته است. در نخستین سالگرد قتل این روزنامه نگار، هزاران تن از مردم اسلواکی در اعتراض به فقدان اقدام دولت درباره فسادی که این روزنامه نگار آن را افشا کرد، به خیابان ها آمدند.

نظرسنجی ها نشان می دهند که ماروس سفکوویچ، کمیسیونر اتحادیه اروپا و کاندیدای مورد حمایت حزب اسمر پیش از زوزانا کاپوتووا قرار گرفته است که مورد حمایت جنبش اعتراضی است و همین امر می تواند ضامن کسب بیش از 50 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری توسط وی گردد.

در جدیدترین نظرسنجی آژانس AKO پیش از آنکه آمار آن در اول مارس منتشر گردد، حمایت از کاپوتووا 52.9 درصد و میزان حمایت از سفکوویچ 16.7 درصد بود.

مقام سوم این نظرسنجی با 11.4 درصد در اختیار استفان هارابین وزیر سابق دادگستری و قاضی دادگاه عالی است که به عنوان یک کاندیدای مستقل در این انتخابات حاضر می شود و حمایت هایش را با وعده مقابله با مهاجرت و از میان برداشتن تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دست آورده است. او حامیان همجنس گرایان را ایدئولوژی بیمار می نامد و می گوید که تمامی پیمان های بین المللی را که اسلواکی تحت فشار به آنها ملحق شده، رد می نماید.

کاندیدای دیگر ماریان کوتلبا، قانونگذار راست افراطی و دیگری بلا بوگار، قانونگذار مجارستانی تبار است.

در صورتی که زوزانای 45 ساله که یک لیبرال حامی اروپا و متعلق به حزب کوچک غیرمجلسی به نام اسلواکی مترقی است، در انتخابات پیروز گردد، می تواند در میان سیاستمداران پوپولیست ناسیونالیستی قرار بگیرد که در سراسر اروپا روی کار آمده اند.

بعضی بر این باورند درصورتیکه این انتخابات احتمالاً به دور دوم کشیده و در تاریخ 30 مارس 2019 برگزار گردد، هارابین می تواند سفکوویچ را ببرد. این مساله می تواند برای حزب اسمر در دور دوم و برای انتخابات مجلسی 2020 خطرساز باشد.

یک سال قبل نام این زن بیشتر به خاطر این بر سر زبان ها افتاد که رهبری یک اعتراض علیه دفن غیرقانونی زباله را در شهرش بر عهده داشت. حالا کاپوتووا می گوید که هدفش از میان برداشتن اشخاصی است که به جای افراد منتخب کشور را تخسیر نموده و اداره می نمایند.

وی در مصاحبه 4 مارس خود به رویترز گفته بود: این انتخابات نخستین فرصت برای تغییر پس از قتل 2018 این روزنامه نگار و درخواست های مکرر مردم برای عدالت و نظم است.

پست ریاست جمهوری در این کشور واقع در مرکز اروپا یک سمت فرمایشی است اما حق وتو در انتصاب دادستان ها و قضات ارشد را دارد که برای مبارزه با فساد یک اصل حیاتی و اصلی است.

قتل این روزنامه نگار و نامزدش هنوز در دست آنالیز است. بزرگترین دستاورد این تحقیقات دو روز پیش از رأی گیری در انتخابات ریاست جمهوری زمانی به دست آمد که دادستان های کل گفتند که یک تاجر به نام ماریان کوچنر را به صدور دستور قتلش متهم نموده اند؛ وی یکی از افراد مورد آنالیز در تحقیقات این روزنامه نگار بود که با افرادی در عرصه سیاست اسلواکی چون حزب اسمر در ارتباط بود.

گریگوری مسژنیکوف، از مؤسسه امور مردمی گفته که انتخابات امروز گامی دیگر در راستای روندی است که سال گذشته میلادی شروع شده است.

وی ادامه داد: ما شاهد تقابلی بین آنهایی هستیم که به دنبال عدالت برای همه هستند و آنهایی که سیستم کنونی را ایجاد نموده و به دنبال ابقاء و حفظ آن هستند.

اسلواکی در دوران حکومت حزب اسمر که از 2006 اکثریت مجلس را در اختیار دارد، به ناحیه یورو ملحق شد و رشد مالی آن حالا باعث شده تا دارای بزرگترین سرانه فراوری نماینده خودروی دنیا باشد.

اما فساد همچنان در این کشور یک مشکل است و این مساله باعث ایجاد رأی دهندگان ضد تشکیلاتی شده است. مقام اسلواکی در شاخص درک فساد شفافیت بین المللی از 180 کشور رتبه 75 است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 94

به "برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید