افغانستان، واکنش ها به لشکرکشی دولت به بهسود؛ دولت در حوادث گذشته کجا بود؟

به گزارش مجله عطر یاس، لشکرکشی نیروهای امنیتی به بهسود به بهانه سقوط بالگرد ارتش واکنش های سیاسیون را در پی داشته که این حمله را بهانه ای برای کشتار مردم منطقه دانسته و کابل را نسبت به تامین امنیت مناطق مرکزی بی اعتنا می خوانند.

افغانستان، واکنش ها به لشکرکشی دولت به بهسود؛ دولت در حوادث گذشته کجا بود؟

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، لشکرکشی دولت افغانستان به شهرستان بهسود در پی سقوط یک بالگرد ارتش در این شهرستان واکنش های گسترده ای را میان سیاسیون افغانستان در پی داشته که انگیزه های پنهان را عامل این اقدام می دانند.

عبداللطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان در واکنش به این اقدام و اشاره به بی تفاوتی دولت نسبت به امنیت مردم این منطقه شیعه نشین گفت: وقتی کوچی های مسلح به ده نشینان و یا به قول تاجیکان تاجیکستان به یکجانشینان بهسود حمله می کردند، بالگردها و نیروهای ارتش کجا بودند که به کمک مردمان ده نشین و مظلوم بهسود بشتابند؟

وی اضافه کرد: خواهش من حداقل از تاجیکان در نیروهای مسلح این است که هوشیار باشید و خود را فدای رژیم و جمهوریت دروغینی نکنید که نه نام شما را قبول دارد، نه هویت تان را، نه زبان تان را و نه حضورتان را در ساختار قدرت، اقتصاد و سیاست!

محمد محقق مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در امور امنیتی و سیاسی نیز در واکنش به این اقدام دولت گفت: از حکومت و مقامات ذی ربط می خواهم که در استفاده از قدرت عجله نشود.

این در حالی است که دولت اعلام کرده که به هر قیمتی انتقام قربانیان سقوط اخیر بالگرد ارتش در بهسود را می گیرد و منابعی از اعزام بیش از یکهزار نفر از نیروهای مسلح دولت به شهرستان بهسود خبر می دهند.

اسدالله سعادتی معاون شورای عالی مصالحه افغانستان نیز در محکومیت لشکرکشی دولت گفت: آمریکا و ناتو نباید اجازه دهند که دولت از ارتش و پلیس علیه مردم استفاده کند. اخیراً 2 بار علیه هزاره ها -در بهسود و هرات- لشکر کشی شده که در نتیجه، ده ها نفر از غیرنظامیان شهید و زخمی شده اند. اینک بار سوم قرار است به بهانه علیپور، مردم بهسود را به خاک و خون بکشاند.

کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز با اشاره به عدم رسیدگی به کشتار غیرنظامیان شیعه ساکن شهرستان بهسود توسط نیروهای امنیتی در ماه گذشته گفت: انتظار بر این بود که پس از وقوع حادثه المناک دهم دی که طی آن ده ها فرد غیر نظامی شهید و زخمی شدند، قضایا از مجاری معقول و به شکل مسالمت آمیز حل شود، اما با تاسف که نه تنها چنین نشد، بلکه بیش از پیش به دامنه و عمق بحران، اضافه کرده شد.

وی اضافه کرد که وجود افرادی که دولت آن را نیروهای مسلح غیرمسئول می خواند به دلیل عدم احساس مسئولیت و بی توجهی دولت نسبت به خواسته های مشروع و قانونی مردم و عدم تامین امنیت آن ها است، مردم محل، بارها خواستار تامین امنیت خود توسط دولت شده اند، اما هیچگاه به این خواست حیاتی و قانونی آن ها توجه صورت نگرفته است.

خلیلی همچنین شرح داد: کشور ما متأسفانه دچار مسائل زیادی است که در خیلی موارد از سوی مسئولان دولت چشم پوشی شده است. لذا این به معنای برخورد تبعیض آمیز و دوگانه با قضایا است.

رهبر حزب وحدت اسلامی، اقدامات اخیر نیروهای امنیتی را لشکرکشی در میان خانه های مردم عنوان کرده و گفت که این اقدامات نه تنها راه حل نیست، بلکه بیشتر از گذشته به مسائل و بحران های اجتماعی و سیاسی دامن می زند که به نفع حکومت و کشور نیست و فاصله میان دولت و مردم را افزایش می دهد.

وی اضافه کرد که تاخت وتاز بر خانه های مردم بی دفاع برای هیچ کسی هیچ نفعی ندارد و به پیامدهای بسیار ناگوار منجر خواهد شد. خلیلی همچنین تاکید کرد که انتظار دارد با تمام مسایل کشور برخورد عاقلانه صورت گیرد تا همه از اوضاع آشفته کنونی خارج شوند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1444

به "افغانستان، واکنش ها به لشکرکشی دولت به بهسود؛ دولت در حوادث گذشته کجا بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افغانستان، واکنش ها به لشکرکشی دولت به بهسود؛ دولت در حوادث گذشته کجا بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید