کاخ زمستانی، قصری باشکوه در سنت پترزبورگ

به گزارش مجله عطر یاس، کاخ زمستانی | Winter Palace در روسیه

روسیه کاخ های باشکوهی دارد که با اینکه بخشی از آن ها منحصربفردند اما برای ساخت بسیاری از آنها از سبک و شیوه ساخت قصرها و عمارت های اروپایی استفاده شده است. یکی از مجذوب کننده ترین قصرهای روسیه کاخ زمستانی در سنت پترزبورگ است، کاخی باشکوه که از مجذوب کنندهیت و طراحی خیره کننده چیزی کم ندارد و امروز به بخشی از موزه آرمیتاژ تبدیل شده است. یکی از مجذوب کنندهیت های سفر به روسیه بازدید از موزه های مجذوب کنندهی است که هنردوستان زیادی را به روسیه می کشانند. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا درباره کاخ زمستانی روسیه بیشتر بدانید.

کاخ زمستانی، قصری باشکوه در سنت پترزبورگ

درباره کاخ زمستانی

کاخ زمستانی بنای تاریخی مجذوب کننده و از جاذبه های تماشایی سنت پترزبورگ است که شیوه معماری باروک در اواسط قرن 18 را به خوبی نشان می دهد. این کلیسا نمونه ای مجذوب کننده از تلفیق معماری و ظرافت های تزئینی است که شما را به دنیایی متفاوت می برد: دنیایی پر از شکوه و ثروت. کاخ زمستانی که به مدت 150 سال اقامتگاه پادشاهان بود در نوامبر 1917 یعنی بعد از انقلاب اکتبر به موزه تبدیل و به مجموعه آرمیتاژ اضافه شد.

با رفتن به این موزه شانس این را دارید تا از تالارها و اتاق های باشکوه تماشا کنید به طوری که امروز بازدید از اتاق های کاخ زمستانی یکی از مجذوب کننده ترین بخش های کاخ آرمیتاژ است. در قسمتی از قصر مجموعه ای از وسایل قدیمی اوراسیا و شرق و همینطور مجموعه ای از نقاشی ها، مجسمه ها و آثار هنری شرقی و اروپایی به نمایش در آمده است.

با قدم زدن در اتاق های باشکوه این کاخ سفر به گذشته ها را تجربه می کنید و به دنیایی می روید که هیچ نشانی از امروز ندارد. در داخل کاخ رنگ های سفید و طلایی فضایی منحصربفرد را به وجود آورده و فرش قرمز مخملی که پله ها را پوشانده گرمی خاصی به طراحی داخلی داده است. با بالا رفتن از پله های این کاخ احساس می کنید که به مهمانی پادشاهان رفته اید و با هر قدمی که برمی دارید مجسمه ها، نقاشی ها و آینه های بزرگ کاخ را می بینید که قرارگیری آن ها در کنار هم جلوه باشکوهی به کاخ داده است. با تماشای طراحی های داخلی و نقاشی ها چیزهای زیادی را درباره تاریخچه این کاخ و سنت پترزبورگ درک می کنید.

تاریخچه کاخ زمستانی

اولین کاخ زمستانی در سال 1708 به وسیله پتر کبیر ساخته شد سه سال بعد این ساختمان کوچک چوبی جای خود را به یک ساختمان سنگی داد. در اوایل دهه 1730، ملکه آنا، معمار فرانچسکو بارتولومئو را مامور کرد تا قصر بزرگ تری بسازد. کار ساخت کاخ تازه در سال 1735 تمام شد اما چند سال بعد الیزابت (دختر پتر کبیر) سعی کرد تا با بازسازی آن قصری را به وجود بیاورد که از نظر شکوه با هیچ قصر دیگری قابل مقایسه نباشد و در نهایت معمار فرانچسکو بارتولومئو قصر تازهی را طراجی کرد که تبدیل به شاهکار معماری باروک روسی شد. کار ساخت این بنا در سال 1754 آغاز شد و بیش از 4 هزار نفر مشغول ساخت این بنا که 460 اتاق داشت شدند. بنالاخره چهارمین کاخ زمستانی در سال 1762 تمام شد و آنقدر باشکوه و لوکس بود که خیلی زود به معروفیت رسید. آخرین تزاری که در این کاخ زندگی کرد نیکولاس دوم بود اما با مرگ او در سال 1881 تزارهای دیگر به کاخ های حومه شهر رفتند اما هنوز هم برای مراسم رسمی از این کاخ استفاده می شد.

معماری کاخ زمستانی

این ساختمان سه طبقه به صورت چهارگوش ساخته شده و با اینکه هر کدام از چهار نمای آن منحصربفرد بود اما در همه آن ها ستون های سفید، گچ بری های طلایی و پس زمینه صورتی به کار رفته بود. با قرار دادن 176 مجسمه در بالای پشت بام نمای ساختمان حتی از قبل هم مجذوب کننده تر شد. بعد از اینکه کاترین دوم به روی کار آمد چندان موافق طراحی معمار قبلی نبود برای همین به جای طراحی های گوتیک قبلی از طراحی داخلی نئوکلاسیک استفاده کرد.

در سال 1837، بخش های داخلی این کاخ در اثر آتش سوزی از بین رفت و 4 سال بعد بازسازی آن کامل شد. با وجود اینکه ظاهر نئوکلاسیک آن کاملا حفظ شد اما طراحی های تازهتری هم معرفی شدند. نمای بیرونی هم که کمی آسیب دیده بود طبق همان نقشه های قبلی بازسازی شد. این کاخ که در طی سالیان بارها رنگ آمیزی شد امروز به رنگ سبز و سفید درآمده است. نمای جنوبی که مشرف به میدان است شکوه دیگری دارد: در این قسمت معمار از سه طاق استفاده نموده تا ورودی باشکوهی را به سمت حیاط به وجود بیاورد و با بکار بردن ستون های دوتایی آن را کاملا برجسته نموده است. در طبقه همکف این ساختمان دفترهای اداری، در طبقه اول اتاق های امپراتوری و طبقه دوم محل اقامت مقامات مهم است.

چگونه به کاخ زمستانی برویم؟

کاخ زمستانی در نزدیکی میدان کاخ و در کنار کاخ اصلی پتر کبیر واقع شده است. بازدید از کاخ زمستانی در اولین پنج شنبه هر ماه رایگان است اما در روزهای دیگر هزینه ورود به مجموعه اصلی موزه حدود 18 یورو است.

منبع: hermitagemuseum.org

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2018

به "کاخ زمستانی، قصری باشکوه در سنت پترزبورگ" امتیاز دهید

1 کاربر به "کاخ زمستانی، قصری باشکوه در سنت پترزبورگ" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ زمستانی، قصری باشکوه در سنت پترزبورگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید