چین بودجه نظامی خود را به 142 میلیارد یورو افزایش داد

به گزارش مجله عطر یاس، دولت چین در اجلاس کنگره حزب کمونیست بیان کرد بودجه نظامی این کشور به میزان 1/ 8 درصد افزایش یافته است. نخست وزیر چین در این اجلاس همچنین گفت که پکن از مصالح خود در عرصه تجاری دفاع خواهد نمود.

چین بودجه نظامی خود را به 142 میلیارد یورو افزایش داد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش دویچه وله، در اجلاس کنگره حزب کمونیست چین که روز دوشنبه (5 مارس / 14 اسفند) شروع شد، دولت چین برنامه ها و اهداف آینده خود در عرصه های گوناگون را بیان کرد. قرار است، بودجه نظامی و دفاعی چین در سال 2018 به میزان 1 / 8 درصد افزایش یابد و به 142 میلیون یورو برسد.

بخش اعظم این بودجه صرف مدرن سازی ارتش خلق چین می گردد که بزرگ ترین ارتش دنیا محسوب می گردد.

در نشست کنگره همچنین اعلام شد که چین با توجه به دگرگونی های اساسی در وضعیت امنیتی کوشش خواهد نمود که در همه عرصه های از آمادگی لازم برای دفاع از حاکمیت و امنیت ملی برخوردار باشد.

به گفته محافل دیپماتیک هزینه های نظامی و دفاعی چین ممکن است که به مراتب بیشتر از بودجه اعلام شده باشد، چرا که هزینه های ارتش به وسیله درآمدهای حاصله از پروژه های غیرنظامی هم تأمین می گردد.

کوشش های چین برای گسترش و تقویت توان نظامی اش نگرانی کشورهای همسایه را برانگیخته، به ویژه آنکه رهبری این کشور در ارتباط با اختلافات ارضی بر سر دریای زرد و همچنین تایوان موضعی سختگیرانه تر در پیش گرفته است.

محافل امنیتی و دیپلماتیک چین تشدید احتمالی تنش با ایالات متحده نیز را نیز به عنوان یکی از دلایل افزایش بودجه نظامی و دفاعی ذکر نموده اند. بودجه نظامی و دفاعی چین در سال 2017 بر 122 میلیارد یورو بالغ می شد.

دونالد ترامپ درخواست نموده که میزان بودجه نظامی و دفاعی آمریکا در سال 2019 میلادی به 600 میلیارد دلار افزایش یابد.

این بالاترین رقم از سال 2011 به این سو محسوب می گردد. ترامپ افزایش توانایی آمریکا برای مقابله با توانایی های رو افزون چین و روسیه در عرصه نظامی را از دلایل برنامه خود خوانده بود.

  • چشم انداز رشد مالی

در اجلاس کنگره کمونیست همچنین اهداف و چشم اندازهای چین در عرصه مالی معرفی گردید. انتظار می رود که اقتصاد چین در امسال میلادی به میزان 6 / 5 درصد رشد کند. نرخ تورم در سال 2018 نیز 3 درصد پیش بینی شده است.

چین از لحاظ قدرت مالی در دنیا در رتبه دوم قرار گرفته است. اقتصاد چین در سال 2017 به میزان 9 / 6 درصد رشد نموده بود. این رقم اندکی بیشتر از پیش بینی های دولت این کشور بود.

چین همچنین بیان کرد که همچنان در راه تقویت نقش و صندلی خود در اقتصاد دنیا گام برخواهد داشت و در جنگی تجاری که میان این کشور و آمریکا درگرفته عقب نخواهد نشست.

بیشتر بخوانید: چین و کانادا با افزایش تعرفه های گمرکی آمریکا مقابله می نمایند

لی کی چیانگ، نخست وزیر چین در سخنرانی خود در افتتاح اجلاس کنگره در این ارتباط از اقداماتی تلافی جویانه سخن گفت.

او توضیح داد که چین مخالف انحصارطلبی است و با قاطعیت از حقوق خود در عرصه تجاری و مالی دفاع خواهد نمود.

نخست وزیر چین در نطق خود از تشدید انحصارطلبی و ایجاد مانع برای فعالیت های تجاری کشورهای دیگر به عنوان خطری برای اقتصاد چین و دیگر کشورهای دنیا یاد کرد.

جنگ تجاری میان چین و آمریکا در پی آن بالا گرفت که دونالد ترامپ مجازات های گمرگی برای واردات فولاد و آلومینیوم وضع کرد.

اجلاس کنگره حزب کمونیست با حضور 3 هزار نماینده برگزار می گردد و به مدت 16 روز جریان دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 404

به "چین بودجه نظامی خود را به 142 میلیارد یورو افزایش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین بودجه نظامی خود را به 142 میلیارد یورو افزایش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید