طرز تهیه خورش فسنجان رشتی با روشی آسان

به گزارش مجله عطر یاس، 2 عامل وجود دارد که طرز تهیه خورش فسنجان رشتی را متفاوت می نماید. عامل اول استفاده از مرغابی یا اردک به جای مرغ و مورد دوم، استفاده از رب انار کاملا ترش برای این خورش است. درواقع اگر تا به حال فسنجان شیرین یا ملس با مرغ و گوشت خورده باشید، فسنجان رشتی، یک انتخاب بسیار متفاوت برای شما خواهد بود.

طرز تهیه خورش فسنجان رشتی با روشی آسان

ترش بودن این نوع خورش، یکی از ارکان مهم آن محسوب می گردد. درواقع خورشی را که شما ملس می دانید، برای بسیاری از اهالی رشت، شیرین محسوب می گردد. پس اگر تمایل دارید طرز تهیه فسنجان رشتی واقعی را یاد بگیرید، رب انار ترش را نباید فراموش کنید. دیگر نکته مهم در طرز تهیه فسنجان رشتی این است که باید صبر و حوصله زیادی پیشه کنید.

البته منظورمان صبری در حد و اندازه ایوب نیست؛ بلکه صبری 5-4 ساعته است که باعث می گردد فسنجان شما، یک فسنجان اعلا گردد. پس برای نشان دادن هنر آشپزی و صبر خود، یادگیری طرز تهیه فسنجان رشتی را از دست ندهید.

مواد اولیه طرز تهیه خورش فسنجان رشتی

  • اردک یا مرغابی کامل 1 عدد
  • مغز گردوی سابیده شده 4 پیمانه
  • رب انار 1 فنجان
  • روغن مایع 2 قاشق غذاخوری
  • آب به اندازه لازم
  • نمک و فلفل به اندازه لازم

این اندازه مواد طرز تهیه فسنجان رشتی، برای حدود 6 نفر مناسب است.

طرز تهیه خورش فسنجان رشتی

  1. برای طرز تهیه فسنجان رشتی، ابتدا مرغابی یا اردک را در روغن سرخ کنید.
  2. اکنون مغز گردوی سابیده شده را همراه با آب، نمک و مرغابی یا اردک درون قابلمه ای بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم بپزد.
  3. در مرحله سوم از طرز تهیه خورش فسنجان رشتی، هنگامی که مرغابی یا اردک شما پخته شد، رب انار را به قابلمه اضافه کنید.
  4. حال زمان بدهید تا خورش شما به روغن بیفتد و رنگ آن سیاه گردد.
  5. پس از آن که خورش شما کاملا جا افتاد، آن را با برنج سرو کنید؛ نوش جانتان!

شما جهت آماده کردن مواد اولیه این خورش به 15 دقیقه زمان و برای پخت آن به حدود 4 ساعت زمان احتیاج دارید. در کل طرز تهیه فسنجان رشتی، حدود 4 ساعت و ربع از شما زمان می گیرد.

طرز تهیه فسنجان ترش با مرغ

اگر اردک یا مرغابی دوست ندارید، می توانید طرز تهیه خورش فسنجان رشتی را با مرغ هم امتحان کنید. برای این منظور، ابتدا مرغ ها را با ادویه دلخواه خود طعم دار کنید و آن ها را کنار بگذارید. سپس کمی پیاز را در روغن تفت دهید و گردو را به آن اضافه کنید. پس از 6-5 دقیقه تفت دادن گردو، نوبت اضافه کردن آب به قابلمه است.

آب را اضافه کنید و اجازه دهید خورش شما بپزد و جا بیفتد. پس از حدود 2 تا 3 ساعت که گردو کاملا روغن انداخت، باید رب انار ترش را به قابلمه اضافه کنید. حال مرغ ها را در روغن سرخ کنید. پس از طلایی شدن رنگ مرغ ها، آن ها را به خورش اضافه کنید. در خاتمه 1 تا 2 ساعت صبر کنید تا مرغ کاملا پخته گردد و خورش شما جا بیفتد.

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

بعضی از افراد ممکن است طعم مرغ، اردک یا مرغابی را در خورش فسنجان نپسندند و گوشت قلقلی را ترجیح دهند. اگر شما هم ترجیح می دهید خورش فسنجان خود را با گوشت درست کنید، این بخش از مقاله را از دست ندهید. برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی، ابتدا گوشت چرخ نموده را با نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید.

سپس 1 عدد پیاز را رنده کنید، آب آن را کاملا بگیرید و آن را به گوشت اضافه و مخلوط کنید. گردو را در قابلمه ای بریزید و ابتدا کمی تفت دهید. سپس آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت ملایم بپزد تا جایی که روغن بیندازد. پس از آن، رب انار را به قابلمه اضافه کنید. حال نوبت سرخ کردن گوشت است.

گوشت ها را به شکل توپ های کوچک درآورید و آن ها را در روغن سرخ کنید. پس از سرخ شدن، گوشت ها را به قابلمه خورش اضافه کنید. سپس صبر کنید تا آب خورش کم تر گردد و خورش فسنجان شما کاملا جا بیفتد.

در طرز تهیه خورش فسنجان رشتی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

  • همان طور که اشاره کردیم خورش فسنجان رشتی باید ترش باشد. اما اگر ذائقه شما با غذای ترش سازگار نیست، می توانید کمی شکر به مواد اولیه طرز تهیه فسنجان رشتی اضافه کنید. هرچند شاید دیگر نتوان نام آن را خورش فسنجان رشتی گذاشت!
  • اگر آب خورش کم شد، اندازهی آب به آن اضافه کنید تا خورش نسوزد و گردوها روغن بیشتری بیندازند.
  • شما می توانید بنا به ذائقه خود ادویه هایی چون زردچوبه، دارچین، زعفران، زنجبیل و مشابه آن ها را هم به مواد اولیه طرز تهیه خورش فسنجان رشتی اضافه کنید.
  • یکی از ترفندهایی که بعضی آشپزها برای روغن انداختن بیشتر گردو به کار می برند، استفاده از یخ در خورش است. با این کار، شوک به گردوها وارد می گردد و آن ها روغن بیشتری پس می دهند.
  • برای آن که خورش شما یک خورش رشتی اصیل باشد، باید رنگ آن تیره گردد. برای این منظور، بهتر است در طرز تهیه فسنجان رشتی از رب انار تیره بهره ببرید.
  • اگر طعم آلو بخارا را در خورش می پسندید، می توانید اندازهی آلو بخارا به مواد اولیه طرز تهیه خورش فسنجان رشتی اضافه کنید.
منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1951

به "طرز تهیه خورش فسنجان رشتی با روشی آسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش فسنجان رشتی با روشی آسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید