سندروم پساکووید: در 46 سالگی احساس می کنم 96 ساله هستم

به گزارش مجله عطر یاس، علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما شامل احساس خستگی مزمن، تنگی نفس و سرفه دائمی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، درد عضلانی، مسائل شنیداری و بینایی، سر درد، صدمه به قلب، ریه، کلیه ها و معده است. مسائل ذهنی شامل افسردگی، اضطراب و تقلا برای تمرکز نیز از علائم کووید طولانی است.

سندروم پساکووید: در 46 سالگی احساس می کنم 96 ساله هستم

یک مربی ورزشی که از سندروم کووید طولانی رنج می برد می گوید از وقتی در ماه مارس دچار این بیماری شده، صحبت کردن، بالا رفتن از پله ها و انجام تمام کار های عادی روزمره برایش طاقت فرسا شده است.

سارا ویکفیلد، 46 ساله، اهل بریجند، شهری در ولز در بریتانیا می گوید: احساس می کنم 96 سال دارم. وحشتناک است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی ورلد، کووید طولانی یک اصطلاح تخصصی برای شرح طیفی از علائم است که بعد از دچار شدن به ویروس کرونا برای ماه های طولانی در افراد باقی می ماند.

ویکفیلد پیش از دچار شدن به بیماری کووید به عنوان مربی دوچرخه سواری در کوهستان کار می کرد، اما می گوید به دلیل علائم پایدار این بیماری وضعیتش طوری است که حتی نمی تواند از پله ها بالا و پایین برود، چای درست کند یا به 3 فرزندش در انجام تکالیف مدرسه یاری کند.

او از ماه مارس کار ننموده و می گوید حالا باید درخواست دریافت یاری های خیریه کند. او شرح می دهد: شکل کار من طوری بود که احتیاج داشت 6 تا 7 ساعت در روز در کوهستان دوچرخه سواری کنم حتی خوابش را نمی دیدم که در این لحظه به سرانجام خط دوچرخه سواری برسم.

او که کسب وکار خودش را دارد می گوید امیدوار بوده که تا بهار سال آینده دوباره کار کردن را آغاز کند، اما ماهیت پیش رونده کووید طولانی اجازه نمی دهد افراد بدانند چه زمانی احساس بهتری خواهند داشت.

شما را از زندگی ساقط می نماید

دکتر ایان فریلینگ، 61 ساله، از کابریج، یک متخصص آزمایشگاه ژنتیک و محقق ارشد درمانی در دانشگاه کاردیف است. او هم در ماه مارس دچار کووید 19 شد و همچنان علائم این بیماری با اوست.

او می گوید: این بیماری شما را از زندگی ساقط می نماید... ترسناک است، چون یک بیماری غیرقابل پیش بینی است، ما هنوز نمی دانیم این بیماری چه مدت در بین مردم خواهد ماند. افرادی مانند ما که در همان روز های اول بیماری را گرفتیم هنوز با علائم آن درگیر هستیم.

واقعا فلج نماینده است

لی دوید بووِن، 49 ساله، از ترتوماس، یک خواننده اوپرای حرفه ایست. او از زمانیکه از اواخر فوریه دچار بیماری کووید 19 شده است، احساس خستگی مزمن و مه مغزی دارد. او می گوید: کاری به سادگی آشپزی تبدیل به کار خردنماینده و واقعاً فرسوده نماینده می گردد.

بعد از خواندن فقط یک ای-میل احساس خستگی بسیار شدیدی می کنم. او می گوید بسیاری از افرادی که از کووید طولانی رنج می برند توسط پزشکان نادیده گرفته شده اند. او می گوید: خیلی غم انگیز است که این افرد آنقدر ها جدی گرفته نمی شوند؛ و من شاهد هستم که این بیماری نه تن ها مسائل جسمی زیادی دارد بلکه مسائل ذهنی و روحی شدیدی با خودش به همراه می آورد.

مشکل طولانی

استاد شیوع شناسی ژنتیکی در کینگز کالج لندن، تیم اسپکتور، راهنمایی تحقیقی در خصوص علائم کووید طولانی را برعهده داشته است. این تحقیق با استفاده از یک برنامه کاربردی ردیابی نشانه های کووید در حدود 4 میلیون نفر در انگلستان را ردیابی نموده است.

این برنامه متوجه شده که افراد مسن، زنان و افرادی که علائم بیشتری از کووید 19 را در هنگام بیماری داشتند، بیشتر احتمال داشت که دچار سندروم کووید طولانی شوند. او هشدار داده است در صورتیکه ویروس تغییر نکند، تعداد موارد کووید طولانی افزایش پیدا خواهد نمود.

او می گوید: کووید طولانی از آنچه فکر می کنیم می تواند طولانی تر گردد و مرگ های بیشتری را به خصوص در افراد مسن ایجاد کند. درحال حاضر درمانی وجود ندارد، اما ما خیلی فوری به تحقیقات بیشتر در این حوزه احتیاج داریم و احتیاج داریم که مداخله سریعتر انجام گردد... ما احتیاج داریم با کارشناسان متفاوتی روی این مسئله کار کنیم.

بریتانیا برای برطرف مسائل کووید طولانی اقدام به بازگشایی مراکز توانبخشی نموده است که نخستین مورد آن در دسامبر در ولز بازگشایی خواهد شد و تا آوریل 2022 فعال خواهد بود.

یک روان شناس، یک روان کاو، یک متخصص کاردرمانی، یک متخصص تغذیه و گفتار درمانی با هم همکاری می نمایند تا علائم مرتبط با کووید طولانی را درمان نمایند.

کووید طولانی مدت چیست؟

کووید طولانی مدت که همچنین به نام سندروم پساکووید نیز شناخته می گردد، وضعیتی است که فرد علائم کووید را بیشتر از 12 هفته بعد از دچار شدن به بیماری کووید 19 تجربه می نماید. تحقیقی که توسط کینگز کالج لندن صورت گرفته نشان می دهد که از هر 45 نفر 1 نفر در خطر ابتلا به بیماری برای بیشتر از 12 هفته است.

علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما شامل احساس خستگی مزمن، تنگی نفس و سرفه دائمی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، درد عضلانی، مسائل شنیداری و بینایی، سر درد، صدمه به قلب، ریه، کلیه ها و معده است.

مسائل ذهنی شامل افسردگی، اضطراب و تقلا برای تمرکز نیز از علائم کووید طولانی است.

منبع: BBC World

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1198

به "سندروم پساکووید: در 46 سالگی احساس می کنم 96 ساله هستم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندروم پساکووید: در 46 سالگی احساس می کنم 96 ساله هستم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید