جزئیات اولین تراکنش رسمی کانال اقتصادی سوییس با ایران

به گزارش مجله عطر یاس، پس از مدتها کش و قوس، خاتمه نخستین تراکنش در کانال اقتصادی سوییس با ایران با موفقیت انجام شد.

جزئیات اولین تراکنش رسمی کانال اقتصادی سوییس با ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، پس از آن که چند ماه پیش سوییس از جلب موافقت آمریکا برای ایجاد یک کانال مالی مربوط به انجام تراکنش های مالی تجارت بشردوستانه با ایران اطلاع داد، اکنون نخستین تراکنش مالی مربوط به صادرات این اقلام به ایران با موفقیت به وسیله این کانال انجام شد.

آن طور که شبکه قطری الجزیره به نقل از منابع خبری در دولت سوییس گزارش داده، این تراکنش مربوط به صادرات یک داروی ضد سرطان به ایران بوده است که یک شرکت سوییسی آن را ساخته است. این تراکنش نخستین تراکنش رسمی به وسیله این کانال محسوب می گردد اما اولین تراکنش نیست؛ چرا که پیشتر در ماه ژانویه سال جاری یک تراکنش آزمایشی به ارزش 2.3 میلیون یورو مربوط به صادرات تجهیزات مورد احتیاج برای عمل پیوند عضو در داخل همین کانال اجرا شده بود. این تراکنش آزمایشی را یک بانک مستقر در شهر ژنو انجام داده بود.

کانال تجارت بشردوستانه سوییس با ایران با هدف تسهیل تراکنش های مالی مربوط به صادرات مواد غذایی و دارو به ایران توسعه داده شده است و فعلا روی فراهم کردن زمینه صادرات اقلام بشردوستانه شرکت های سوییسی به ایران بدون آن که آن ها در خطر اتهام نقض تحریم های آمریکا قرار گیرند، متمرکز شده است.

مواد غذایی و دارو مشمول تحریم های اعمال شده آمریکا علیه ایران از زمان خروج دولت ترامپ از برجام در سال

2018 نیستند اما با توجه به گستردگی تحریم های آمریکا که طیف وسیعی از شبکه های حمل و نقل، خدمات مالی و بانکی را در بر می گیرد، بسیاری از بانک های خارجی از ترس تحریم های آمریکا با احتیاط زیاد در مورد انجام تراکنش های مالی با ایران فعالیت می نمایند.

طبق اعلام اداره امور مالی سوییس، شمار زیادی از شرکت های سوییسی مشتاق به استفاده از این ساز و کار هستند و انتظار می رود در آینده درخواست تعداد بیشتری از آن ها برای مشارکت در این کانال تایید گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1020

به "جزئیات اولین تراکنش رسمی کانال اقتصادی سوییس با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات اولین تراکنش رسمی کانال اقتصادی سوییس با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید