اهمیت شکل گیری نهضت تغییر کشت در بخش کشاورزی

به گزارش مجله عطر یاس، خبرنگاران/یزد فرماندار ابرکوه با تأکید بر این که مسئولان و مردم باید در زمینه سازگاری با کم آبی ورود نمایند، گفت: یکی از راهکارهای نجات کشاورزی و حفظ آن، شکل گیری نهضت تغییر کشت است.

اهمیت شکل گیری نهضت تغییر کشت در بخش کشاورزی

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

محمد کاظمی نسب در سی و دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان ابرکوه اظهار کرد: در ابرکوه بحران آب به شکل ملموسی خود را به مردم و مسئولان نشان می دهد به طوری که هر سال شرایط، بحرانی تر از قبل می گردد و گزارش ها مبنی بر این است که آبخوان در ابرکوه شرایط نامساعدی دارد و به شکل مطلوب تری باید نسبت به برطرف این مشکل اقدام کرد.

وی با تأکید بر این که مردم و مسئولان باید به موضوع سازگاری با کم آبی ورود نموده و در بخش کشاورزی که بیشترین حوزه مصرف آب را به خود اختصاص داده است، تغییر و تحول ایجاد نمایند، اضافه کرد: باید در راستای تغییر نگرش کشاورزان، نهضت تغییر کشت ایجاد گردد ولی متأسفانه تا به امروز با وجود همه اقدامات اجرا شده، جهش قابل توجهی را در این حوزه شاهد نبوده ایم.

فرماندار ابرکوه با اشاره به این که در بخش صنعت برای تأمین آب صنایعی که مصرف زیادی هم ندارند با مشکل روبرو هستیم، اعلام کرد: چاه های کشاورزی شور شده یا احتیاج به کف شکنی دارند که بعضاً نیز این اقدام جواب هم نمی دهد لذا اگر خشک سالی ادامه داشته و تشدید گردد، چاه های کشاورزی یک به یک، خشک و از مدار خارج می شوند و برای جمعیت شاغل در بخش کشاورزی ابرکوه که حدود 10 هزار نفر هستند، مسائل فراوانی ایجاد می گردد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خوبی که دولت فراهم نموده است، اگر زراعت ها و محصولات پر آبخواه در ابرکوه کنار گذاشته گردد و از سوی دیگر در زمینه ایجاد و توسعه کشت های گلخانه ای که احتیاجمند آب کمتر با بهره وری بیشتر است، گام های مثبتی برداشته گردد، می توان آن را یک موفقیت دانست.

کاظمی نسب در سرانجام با تأکید بر این که از ابرکوه که یک دشت ممنوعه اعلام شده، انتظار برداشت هزاران تن گندم وجود ندارد، اعلام کرد: چرخه سنتی فعلی که در ابرکوه حاکم است، از یک سو منابع آب را تضعیف و از سوی دیگر کشاورزی و دامداری را فقیرتر می نماید لذا اگر به کشت های گلخانه ای رغبت نشان داده گردد و این نوع کشت توسعه یابد، چه بسا که دیگر احتیاجی به اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی هم نباشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1014

به "اهمیت شکل گیری نهضت تغییر کشت در بخش کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت شکل گیری نهضت تغییر کشت در بخش کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید