انتشار مقاله محققان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه زابل در مجله Scientific Reports

به گزارش مجله عطر یاس، دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه زابل پیروز به چاپ مقاله ای در نشریه علمی معتبر Scientific Reports از مجموعه انتشارات زیرگروه Nature شدند.

انتشار مقاله محققان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه زابل در مجله Scientific Reports

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، مقاله ای با عنوان Humans in the upstream can exacerbate climate change impacts on water birds habitat in the downstream در شماره 11 مجله مذکور در سال 2021 منتشر شد.

نویسندگان این مقاله هدف از نگارش این مقاله را پرداختن به مهمترین مشکل منطقه سیستان یعنی خشکسالی های چند دهه اخیر این منطقه عنوان کردند و گفتند: از آنجا که تغییرات اقلیمی به عنوان معضل زیست محیطی مهمی در سطح جهان شناخته می شود و محدودیت منابع آب مشکل اصلی دشت سیستان به شمار می رود؛ این مقاله تلاش داشته است تا به بیانِ نقش مدیریت ناپایدار انسان بر منابع آب بالادست حوضه آبریز و تاثیر آن در افزایش اثرات منفی تغییرات اقلیمی در پایین دست حوضه بپردازد.

اهمیت این مقاله در نشان دادن تاثیر انسان در چندبرابر کردن اثرات منفی تغییر اقلیم است. فعالیت های انسان از یک سو منجر به وقوع تغییرات اقلیمی در سطح جهانی شده و از سوی دیگر بوسیله الگوی ناپایدار استفاده از آب و مدیریت ناصحیح آب در بالادست باعث افزایش اثرات منفی تغییر اقلیم در مقیاس محلی در پایین دست حوضه شده است.

این مقاله تاکید می کند که نه تنها اقدامات جهانی برای کاهش عوامل منجر به تغییرات اقلیمی می بایست انجام شود، بلکه در مقیاس محلی نیز اقدامات انسان به نحوی مدیریت شود که باعث تشدید اثرات منفی تغییر اقلیم نشود.

این مجله با ضریب تأثیر (IF) 379/4و رتبه 10 از 64 در چارک Q1 رسته علوم میان رشته ای (multidisciplinary sciences) در گزارش استنادی نشریات (JCR) سال 2021 قرار گرفته است که به عنوان نشریه گروه Nature از طریق Nature Publishing Group منتشر می شود.علاقمندان می توانند برای دانلود مقاله به لینک https://www.nature.com/articles/s41598-021-99822-8?proof=t%252525C2%252525A0 مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1782

به "انتشار مقاله محققان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه زابل در مجله Scientific Reports" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار مقاله محققان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه زابل در مجله Scientific Reports"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید