اشتباهات رایج در شستن صورت

به گزارش مجله عطر یاس، پوست صورت بیش از سایر نواحی بدن از نظر ظاهری اهمیت دارد، اگر در اثر عدم مراقبت کافی و عادت های غلط در شستن صورت، بطور مکرر خشکی، ترک های سطحی و پیری زودرس به سراغ پوستتان بیاید، لطافت پوست از بین می رود و پوست شفاف شما تبدیل به پوست لکه دار می گردد.

اشتباهات رایج در شستن صورت
شستشوی صورت روزانه بارها و بارها انجام می شود، گاهی مدام از خشکی پوست صورت شکایت می کنید، اینکه لطافت پوست صورتتان مطلوب شما نیست از دغدغه های شما می شود، خوب که توجه می کنید متوجه می شوید که احتمالا عادت های غلط در شستن صورت دارید که تاثیر بدی روی پوست صورتتان گذاشته است.

پوست صورت بیش از سایر نواحی بدن از نظر ظاهری اهمیت دارد، اگر در اثر عدم مراقبت کافی و عادت های غلط در شستن صورت، بطور مکرر خشکی، ترک های سطحی و پیری زودرس به سراغ پوستتان بیاید، لطافت پوست از بین می رود و پوست شفاف شما تبدیل به پوست لکه دار می شود.

عادت های غلط در شستن صورت: اشتباهاتی که باید اصلاح شود

مواد شوینده نامناسب

احتمالا برای شما پیش آمده است که وقتی از بعضی از صابون ها استفاده می کنید بلافاصله پوستتان احساس خشکی می کند و روی گونه ها و اطراف دهان خشکی و ترک های سطحی و گاهی سفیدک می زند. آیا این یک معماست؟ خیر. معلوم است که صابون، مناسب پوست شما نیست.

انتخاب یک صابون نامناسب برای پوست صورت، یکی از مهم ترین عادت های غلط در شستن صورت به شمار میرود.

ممکن است جنس پوست شما با سایر افراد خانواده فرق داشته باشد، پس قرار نیست که اگر صابونی را پدر، مادر، خواهر یا برادر شما از آن استفاده می کند و با پوستش سازگار است برای شما هم قطعا مفید باشد. خیر، اینگونه نیست.

اگر جنس پوست شما خشک باشد، انتخاب شوینده مناسب سخت تر از زمانی است که پوستتان چرب است. پوست خشک به دلیل داشتن چربی سطحی کمتر بیشتر در معرض صدمه تماشا است و انتخاب صابون مناسب اهمیت چندین برابر دارد.

صابون های قلیایی و معطر منجر به برداشته شدن لایه چربی سطح خارجی پوست می شوند فلذا اگر پوست صورت شما چرب است چندان مانعی ندارد که روزانه دو تا سه بار از این صابون ها بهره ببرید.

اگر شما به تشخیص پزشک، پوست آسیب پذیر دارید یا اخیرا مبتلا به بیماری پوستی بوده اید و یا تحت لیزر پوست صورت قرار گرفته اید، به شما توصیه می کنیم از صابون های معطر و قلیایی استفاده نکنید و ژل های شستشو یا صابون های ملایم و کرم دار که مواد شیمیایی و حساسیت زای کمتری دارند را بهره ببرید.

برترین شوینده پوست صورت، صابونی است که متناسب و سازگار با نوع پوست شما باشد. ویتامین ها و مواد گیاهی قابل جذب از طریق پوست که در تبلیغات اعلام می شود، اصلا معیار صحیحی برای انتخاب برترین شوینده پوست صورت نیست.

به شما توصیه می شود، اگر برای حفظ سلامت و زیبایی پوست خود در پی مناسب ترین شوینده و صابون هستید، به پزشک پوست و زیبایی مراجعه کنید و از وی هدایت بگیرید.

شستشوی بیش از مقدار صورت در روز

اگر شما عادت دارید روزانه چندین نوبت، صورتتان را بشویید و فکر می کنید با این اقدام دارید به زیبایی و پاکیزگی پوستتان بها می دهید، سخت در اشتباهید.

اینکه مکررا صورت خود را بشویید و بعد از شستشو، هیچ کرم مرطوب کننده ای روی پوست نمالید، چربی پوست کمتر و کمتر می شود تا جایی که لکه و خشکی و ترک روی پوست ایجاد می شود. باید بدانید این اشتباه شما، یکی از عادت های غلط در شستن صورت به شمار میرود که اکثرا نسبت به آن بی توجهند.

اگر پوست خشکی دارید، استفاده بیش از دوبار در روز از صابون برای شستشوی صورت به شما توصیه نمی شود چون خشکی پوست را تشدید می کند و احیانا اگر استفاده کردید، به شما توصیه می شود که بلافاصله مرطوب کننده روی پوست خود بمالید تا رطوبت سطح پوست حفظ شود و لطافت پوستتان ار بین نرود.

پوست خود را با آب داغ یا خیلی گرم نشویید

شستشوی پوست صورت با آب داغ یا خیلی گرم شاید لذت بخش تر از شستن با آب سرد باشد, اما این را باید بدانید که این نوع شستشو مناسب پوستتان نیست.

حرارت زیاد آب قدرت بالایی در از بین بردن چربی روی پوست دارد، و این چندان خوب نیست، مقداری چربی روی سطح پوست صورت نه تنها بد نیست بلکه ضروری است تا پوست بتواند شاد و شفاف بنظر بیاید.

توصیه می شود با آب ولرم، صورت خود را شستشو دهید تا پوستتان خشک و پوسته پوسته نشود و رطوبت پوست کاهش پیدا نکند.

عجولانه شستن صورت: خیلی ساده، خیلی فراموش شدنی

گاهی صورت را با صابون می شویید و چون عجله دارید سریع آب به صورت می زنید تا کف از صورتتان پاک شود و فکر می کنید که پوست صورت را آب کشیده اید.

صورت را چندین نوبت آب بکشید طوری که مواد شیمیایی صابون در خط اطراف بینی، خطوط بالای پلک و لابه لای موهای ریش و سبیل یا ابرو و مژه ها نماند. ماندن مواد شیمیایی روی پوست صورت برای ساعت ها بسیار آسیب زننده می باشد و پوست شما را دچار واکنش و خشکی می کند.

خشک کردن پوست به روش اشتباه

اگر چه پیش پا افتاده و ساده است ولی یکی از عادت های غلط در شستن صورت به شمار می رود. گاهی با چنان قدرت و حرصی، حوله را ممکن است روی پوست صورت بکشید که سلولهای سطح پوست را تخریب نمایید.

توصیه می شود، چند ضربه آهسته با حوله روی پوست بزنید تا خیسی صورت برطرف شود.

نادیده گرفتن مرطوب کننده ها

گاهی قدرت محافظت کننده کرم های مرطوب کننده مناسب جنس پوست صورتتان را اگر نادیده بگیرید، هر چقدر هم که در شستشوی صورت رعایت کنید ولی باز هم مقدار خشکی پوست را آزار می دهد.

به شما توصیه می شود که بعد از شستن پوست صورت و خشک کردن مناسب، وقتی هنوز مقداری نم روی پوست صورتتان است، کرم مرطوب کننده را بر پوست صورت بزنید تا از خشکی پوست در امان بمانید.

دوست عزیز، آشنایی با عادت های غلط در شستن صورت که احتمالا روزانه بارها و بارها تکرارش می کنید و رعایت کردن اصول صحیح، در لطافت و زیبایی پوست شما بسیار موثر است. با پوست صورتتان به درستی برخورد کنید تا شفافیت و جوانی پوست را در ظاهر خود نظاره گر باشید.

صحیح ترین روش برای شستن صورت و پوست

نکته اول:

همواره قبل از شستن صورتتان از زدودن مواد آرایشی و یا کرم های ضد آفتاب از طریق پاک کننده ها و یا شیر پاک کن ها، مطمئن شوید. اگر آرایش بخصوص در ناحیه چشم ها مانند ریمل و خط چشم می باشد، حتما از طریق یک عدد پنبه کوچک و محلول های مخصوص پاک کنندگی چشم، به خوبی چشم را از آرایش پاک نمایید.

نکته دوم:

قبل از شستن صورت، حتما به صورت جداگانه دست های خود را بشویید. دست ها محل اصلی تجمع انواع باکتری ها هستند و در هر لحظه می توانند انواع بیماری ها را انتقال دهند.

نکته سوم:

برای استحمام و شستن صورت، بخصوص در روزهای سرد سال، اگر چه آب داغ انتخاب دلخواه تری است، اما خوب است بدانید که آب داغ باعث زدوده شدن چربی طبیعی پوست شده و خشکی و در نتیجه چین و چروک را برای پوست منجر می شود.

آب یخ نیز موجب انسداد روزنه های پوست می شود و به خوبی توان زدودن آلودگی ها را از پوست ندارد. در خصوص آب یخ باید گفت که امکان تشدید پدیده ای چون سینوزیت را هم در پی خواهد داشت.

آب ولرم برترین انتخاب برای شست و شوی صورت است. پس از شستن کامل برای آبکشی نهایی، آب خنک را انتخاب نمایید تا سفتی پوست و شادابی آن را احساس کنید.

نکته چهارم:

انتخاب شوینده مناسب از مهم ترین مراحل شست و شوی صورت است. بهتر است با توجه به مقدار چربی پوستتان، صابون مناسب را انتخاب نموده و مورد استفاده قرار دهید.

ضروری است که محصول پاک کننده را با حرکات دورانی، بسیار ملایم و آرام به پوست بزنید. توصیه می کنیم از حرکات عمودی یا افقی بپرهیزید و کمی زمان بیشتری برای این کار اختصاص دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

لازم به یادآوری است که شستن صورت بخصوص با پاک کننده هایی چون صابون بیش از دوبار در روز توصیه نمی شود!

نکته پنجم:

آبکشی صحیح و کامل از مهم ترین نکات پس از شست و شو می باشد.

نکته ششم:

خشک کردن پوست را با حرکات ضربه ای یک حوله یا دستمال تمیز انجام دهید. از کشیدن حوله بر روی پوست صورت شدیدا اجتناب کنید.

اشتباهات رایج هنگام شستن صورت

شستشوی صورت یک عادت روزانه و به ظاهر ساده است.عملی کاملا بهداشتی و شاداب کننده که با چند حرکت سریع آن را به اتمام می رسانیم.

از قلم نیاندازید که پوست صورت بسیار حساس است و باید با دقت شستشو داده شود. توصیه می کنیم برای اصلاح خطاهایتان و یادگیری شیوه صحیح شستشوی صورت مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

روزی یک یا دوبار شستن صورت منطقی و کافی است. اگر بیشتر از این صورت را بشویید سلول های پوست را مجبور می کنید که برای جبران چربی از دست رفته چربی فراوری کنند . اگر زیاد آرایش نمی کنید و تنها از ضد آفتاب استفاده می کنید تنها یک بار استفاده از صابون هم کافی است می توانید صورتتان را با آب خالی بشویید.

خطای شماره یک:دست ها را نمی شویید

خیلی از افراد این خطا را مرتکب می شوند، یعنی قبل از شستن صورت، دست ها را نمی شویند. خیلی از افراد تصور می کنند اگر از محصولات پاک کننده استفاده می کنند، شستشوی دست ها قبل از صورت ضرورتی ندارد. اما باید بدانید که شستن دست ها از اهمیت بالایی برخوردار است. چون دست ها همواره در معرض انواع باکتری ها قرار دارند و زمانی که آنها را بدون تمیز کردن به صورت بزنید، باکتری ها را به صورت انتقال خواهید داد.

خطای شماره دو:همواره از یک پاک کننده برای صورت استفاده می کنید

همه ما از یک نوع صابون، ژل و یا هر محصول دیگری خوشمان می آید و مدام از آن استفاده می کنیم. ممکن است از بافت، بو و یا تاثیر آن روی پوست مان راضی باشیم و نخواهیم به هیچ عنوان محصول مورد نظر را عوض کنیم.

اما یادتان باشد که محیط ما همواره در حال عوض شدن است و هر فصلی آب و هوای خود را دارد. در واقع رطوبت و گرمای تابستان که باعث تعریق بیشتر می شود شباهتی با آب و هوای خشک و سرد زمستان ندارد. بنابراین ضروری است که در هر شرایط آب و هوایی خاص، از محصولات مناسب بهره ببرید و به یک محصول خاص وفادار نمانید.

یادتان باشد که هر محصول پاک کننده مناسبی باید به خوبی کثیفی ها، آرایش و تمام سلول های مرده را از سطح پوست پاک کند، بدون اینکه به چربی طبیعی پوست آسیب بزند. توصیه می کنیم از محصولات قوی مانند صابون های قوی که باعث خشکی و خارش پوست می شوند استفاده نکنید.

خطای شماره سه:لایه برداری نمی کنید

البته احتیاجی نیست که هر روز صورت تان را لایه برداری کنید، چون این کار باعث خشک شدن پوست می شود. بعضی از محصولات لایه بردار باعث تخریب پوست می شوند، چون حاوی ترکیبات شیمیایی آسیب رسان هستند. فقط کافیست که هر روز صورتتان را با دقت شستشو دهید. برای از بین بردن سلول های مرده نیز بهتر است یک بار در هفته یا دو بار در ماه لایه برداری کنید. در این صورت پوستتان نرم و شاداب تر می شود.

خطای شماره چهار:به مقدار کافی مراقب پوستتان نیستید

آیا شما جزو آن دسته از افراد هستید که بعد از شستن صورت، حوله را محکم روی پوست می کشند؟ خیلی از افراد بدون اینکه متوجه باشند با پوست خود بسیار خشن برخورد می کنند. اگر تصور می کنید هر چه حوله را محکم تر روی پوست بکشید تمیزتر می شود سخت در اشتباهید. این کار به پوست آسیب می زند.

اگر پوستتان را با آب خیلی گرم شستشو دهید، لایه چربی طبیعی سطح آن را از بین خواهید برد. این کار باعث خشکی پوست می شود.

برای تمیز کردن، لایه برداری و خشک کردن پوست احتیاج به حرکات دورانی ملایم دارید. این کار باعث کاهش آسیب شده و پوست را تمیزتر می کند.

بهتر است برای خشک کردن پوست از یک حوله بسیار نرم استفاده نموده و آن را به صورت ضربه ای آرام روی پوست بزنید.

پن صورت چیست؟

پن ها از لحاظ ظاهری شبیه صابون بوده اما از نظر PH کاملا متفاوت می باشند (PH پن ها به پوست نزدیک تر است) و استفاده از ان ها برای پوست مشکلاتی مانند خشکی و حساسیت و التهاب، ایجاد نمی کند. پن یک ماده پاک کننده است که با افزایش فرایند گردش خون برای درمان التهاب های ناشی از ادرار بچه ها، درمان لک و آکنه و… استفاده می شود.

پن ها خاصیت پاک کنندگی بالایی دارند. به طوری که می توانند در ناحیه مورد شستشو گردش خون را سرعت ببخشد و اکسیژن رسانی را به بافت ها افزایش دهند. بعلاوه می توانند به رساندن مواد مغذی به پوست یاری کنند. نام علمی پن Syndet می باشد.

انواع پن شستشوی صورت

پن صورت روشن کننده

پن روشن کننده برای افرادی که روی پوست خود دارای لک و تیرگی هستند بسیار مناسب است. این پن در روشن کردن پوست های تیره یاری نموده و به برطرف لکه ها و تیرگی های موجود می پردازد بعلاوه دارای خاصیت پاک کنندگی عمیق پوست می باشد.

PH موجود در این پن، باعث خشکی یا چربی اضافه بر روی پوست نشده و پوست صورت را صاف و شفاف نیز می کند. از نکات مهم استفاده از پن روشن کننده، حفظ رطوبت بر روی پوست می شود.

پن ضد لک

پن ضد لک، حاوی ترکیبایی مانند اسید لاکتیک، زینک سالیسیلات، ویتامین E و B5 بوده و می تواند با از بین سلول های مرده پوست، تاثیری ضد لک برای پوست به همراه داشته باشد. افرادی که دارای جوش هستند و یا قصد لایه برداری بر روی پوست خود دارند می توانند از پن ضد لک استفاده کنند. با توجه به خاصیت لایه برداری و حساس شدن پوست، بهتر است بیشتر از 2 بار در روز استفاده نشود و حتما هنگام خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده شود.

پن شستشوی پاک کننده

پن شستشوی پاک کننده با تمیز کردن عمقی پوست، همه آلودگی ها را از سطح پوست پاک می کند و رطوبت پوست را حفظ می کند. این پن، دارای ویتامین E می باشد که با عوامل آسیب زا مقابله می کند. بعلاوه می تواند از ایجاد چین و چروک در پوست جلوگیری نموده و یا سبب برطرف چروک های سطحی پوست شود.

پن لایه بردار

از آنجایی که محصولات لایه بردار، لایه های مرده پوست را از بین می برند، بهتر است که قبل از مصرف آنها با یک پزشک مشورت نمایید.

پن شستشوی صورت لایه بردار برای انواع پوست مناسب بوده و می تواند در پاکسازی و لایه برداری سطحی پوست و در نتیجه جوانسازی پوست مفید واقع شود. بعلاوه می تواند منافذ پوست را از بین ببرد.

پن ضد جوش

پن ضد جوش مناسب افرادی است که دارای پوست مستعد جوش و آکنه و جوش های سرسیاه و یا سرسفید هستند. استفاده از این پن های آنتی باکتریال، چربی پوست را کنترل می کند و مانع ایجاد جوش های نو می شود. این پن شستشوی صورت منافذ باز پوست را درمان نموده و در درمان جای جوش و یا لکه های قدیمی مفید می باشد.

پن شستشوی پوست چرب

پن شستشوی مخصوص پوست چرب، چربی بیش از حد پوست را کنترل نموده و علاوه بر برطرف کردن جوش ها، به حفظ رطوبت و PH طبیعی پوست نیز یاری میکند و در درمان منافذ باز پوست نیز موثر است.

پن رطوبت رسان

این پن به دلیل داشتن خاصیت آبرسانی، برای افرادی که دارای پوستی خشک می باشند، مناسب می باشد. پن رطوبت رسان به دلیل داشتن فرمولاسیون غیر صابونی خود رطوبت و چربی پوست را حفظ می کند و حتی باعث آبرسانی به پوست و رساندن مواد مغذی نیز می شود.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت شبره

سایت افکارنیوز

منبع: راسخون
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1751

به "اشتباهات رایج در شستن صورت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتباهات رایج در شستن صورت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید