چگونه می توان از بوی بد دهان در ماه رمضان جلوگیری کرد؟

به گزارش مجله عطر یاس، مصرف بعضی از انواع غذا ها مانند سیر و پیاز و اندازه زیادی ادویه جات و ترشی جات در هنگام افطار و سحر باعث بوی بد دهان می شوند.

چگونه می توان از بوی بد دهان در ماه رمضان جلوگیری کرد؟

بوی بد دهان یا هالیتوز یکی از مشکلاتی است که بسیاری از روزه گیران در ماه مبارک رمضان با آن روبرو هستند.

بوی بد دهان یا هالیتوز یکی از مشکلاتی است که بسیاری از روزه گیران در ماه مبارک رمضان با آن روبرو هستند. لازم نیست در خصوص بوی بد دهان در ماه رمضان چیز زیادی بگوییم، همه ما آن را در خود یا دیگران تجربه نموده ایم.

برای برطرف بوی بد دهان در ماه رمضان اول باید علت آن را شناسایی کنیم. اول باید بدانیم علت بوی بد دهان در ماه رمضان به خاطر روزه است یا علت دیگری دارد. چرا که بعضی از بیماری ها باعث ایجاد بوی بد دهان می گردد.

استفاده نامنظم از مسواک، دهان شویه و نخ دندان منجر به تکثیر باکتری ها در دهان می گردد. وجود باکتری ها در دهان یکی از دلایل اصلی بوی بد است. به علاوه میکروب ها باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه و در نتیجه بوی بد دهان می گردد.

پرهیز از مصرف غذا و نوشیدنی برای چند ساعت (همان طور که در طول روزه اتفاق می افتد): وقتی برای چندین ساعت چیزی مصرف نمی کنید، تحریک بزاق کاهش می یابد و در نتیجه دهان خشک می گردد. در این زمان باکتری ها روی لثه ها و اطراف دهان تجمع می نمایند و موجب ساطع کردن بوی بد در حین صحبت کردن می شوند.

بعضی از غذاها؛ مصرف بعضی از انواع غذا ها مانند سیر و پیاز و مقدار زیادی ادویه جات و ترشی جات در هنگام افطار و سحر باعث بوی بد دهان می شوند. همینطور افراد سیگاری نیز دهانشان بوی بدی می گیرد. استعمال دخانیات: از آنجا که استعمال دخانیاتی همانند سیگار و قلیان یکی از دلایل اصلی خشکی دهان و رشد میکروب هاست، بنابراین افراد سیگاری از بوی بد دهان به شدت رنج می برند.

برطرف بوی بد دهان در ماه رمضان با رعایت موارد زیر می توانید بوی بد دهان در ماه رمضان را از بین ببرید.

1- مسواک زدن: راه ایده آل و معمول برای حفظ سلامت دندان و رهایی از بوی آزاردهنده آن مسواک زدن است. بعلاوه بعضی از علمای اسلام حکم نموده اند تا زمانی که خمیر دندان وارد حفره گلو نشده یا به وسیله روزه دار بلعیده نگردد، استفاده از خمیر دندان و مسواک جایز است. اما اگر ترجیح می دهید در طول روز مسواک نزنید، بهتراست دندان های خود را پس از خوردن افطار و سحری و میان وعد های بین این مدت، دو دقیقه به شیوه درست مسواک بزنید.

2- تمیز کردن زبان: بین افطار تا سحر با تمیز نماینده های زبان دوبار زبان خود را به آرامی تمیز کنید، این کار از تاثیر گذارترین راه ها برای کنترل بوی بد دهان در ماه رمضان است. با انجام این کار باکتری های به جای مانده و مخاط را پاک می کنید. از دندان پزشک خود بخواهید برای استفاده از تمیز نماینده زبان یاریتان کند. از آنجا که پشت زبان یکی از منابع بوی بد دهان است، زبان را می توان با شستشو با آب و نمک نیز تمیز کرد تا باکتری هایی که باعث بوی آزاردهنده می شوند از بین بروند.

3- نوشیدن آب: نوشیدن آب به طور منظم در خارج از زمان روزه نه تنها به تامین آب بدنتان یاری می نماید، بلکه نوشیدن مقدار کافی آب از افطار تا سحر می تواند در طول روزه بوی بدن دهان را کم کند. یکی از راه هایی که می توانید به وسیله آن بفهمید به مقدار کافی آب می نوشید یا خیر رنگ ادرار است. اگر ادرار رنگ روشن دارد و بو نمی دهد پس به میزان کافی آب نوش جان نموده اید. کسانی که قهوه و نوشیدنی های کافئین دار دوست دارند، بهتر است در ماه رمضان از نوشیدن آن ها خودداری نمایند، چرا که کافئین باعث کم آبی بدن می گردد.

4- استفاده از چوب مسواک: چوب مسواک یا سواک نیز یکی از مواری است که می توانید برای تمیز کردن دهان از آن بهره ببرید. فرد روزه دار می تواند در طول روز از سواک استفاده کند. سواک، از شاخه های درخت سالوادورا پرسیکا معروف به درخت اراک ساخته شده است.

فواید چوب مسواک شامل موارد زیر می باشد: باکتری های عامل بیماری لثه را از بین می برد؛ به طور مداوم با پلاک ها مبارزه می نماید؛ با حفره های دهان مبارزه می نماید؛ بوی بد دهان را از بین می برد؛ عطر و بویی دلپذیر در دهان ایجاد می نماید؛ به علت موازی بودن مو های آن با دسته، به جای عمود بودن، بین دندان ها را نیز تمیز می نماید؛ ترشح بزاق را افزایش می دهد، در نتیجه خشکی دهان را مهار می نماید. چوب مسواک با خواص ضدباکتریایی قوی و موی عمود، ترکیبی از یک مسواک، خمیر دندان و نخ دندان طبیعی است.

5- استفاده از نخ دندان و دهان شویه: خیلی از افراد نخ دندان کشیدن را فراموش می نمایند. حتما باید دو بار در روز به مدت نیم ساعت از نخ دندان بهره ببرید. بعلاوه استفاده از نخ دندان را نیز نباید فراموش کنید. در دوران روزه می توانید این کار را در بین افطار تا سحر انجام دهید.

منبع: ایسکانیوز

منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2012

به "چگونه می توان از بوی بد دهان در ماه رمضان جلوگیری کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توان از بوی بد دهان در ماه رمضان جلوگیری کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید