چه رازی در نقاشی سه هزار سالۀ دست فرعون پنهان شده؟

به گزارش مجله عطر یاس، بر اساس مطالعه ای که 12 جولای 2023 در مجله PLOS ONE به وسیله فیلیپ مارتینز از دانشگاه سوربن فرانسه با همکاری همکاران دانشگاه لیژ بلژیک منتشر شد، فناوری تصویربرداری شیمیایی قابل حمل می تواند جزئیات پنهان در نقاشی های مصر باستان را آشکار کند.

چه رازی در نقاشی سه هزار سالۀ دست فرعون پنهان شده؟

به گزارش فرادید، این تصور وجود دارد که نقاشی های مصر باستان روند های کاری بسیار رسمی بوده اند که حاصل شان فراوری آثار هنری ماهرانه بوده است. با این حال، بیشتر مطالعات روی این نقاشی ها و روند خلق آن ها در موزه ها یا آزمایشگاه ها انجام می گردد.

اما در این مطالعه، مارتینز و همکارانش از دستگاه های قابل حمل برای تصویربرداری شیمیایی از نقاشی ها در بافت اصلی خودشان استفاده می نمایند و می توانند روی تجزیه و تحلیل ترکیب رنگ و لایه بندی و شناسایی تغییرات ایجادشده در نقاشی های باستانی کار نمایند.

در این مطالعه دو نقاشی جزءبه جزء تجزیه و تحلیل شده است که هر دو در مقبره هایی در یک گورستان نزدیک رودخانه نیل قرار داشتند و قدمت آن ها به دوره رامسسی یعنی بیش از سه هزار سال قبل می رسد.

در نخستین نقاشی، محققان توانستند تغییرات ایجاد شده در موقعیت دست یک پادشاه را شناسایی نمایند (تصویر نمایه). در حالیکه در نقاشی ابتدایی دست پادشاه فاصلۀ بیشتری از بدنش داشته است، در نقاشی مجدد، فاصلۀ دست او با بدنش کمتر می گردد. علت این تغییر کوچک برای محققان نامشخص است، اما هر چه که بوده قطعا علت مهمی پشت تغییر موقعیت دست در این نقاشی وجود داشته است.

در نقاشی دوم نیز، تجزیه و تحلیل ها، تغییرات متعددی را در نحوۀ ترسیم تاج و سایر اقلام شاهانه نشان داد که روی پرتره رامسس دوم به تصویر کشیده شده بود؛ مجموعه ای از تغییرات که به احتمال زیاد به تغییرات در معنای نمادین به مرور زمان مربوط می گردد.

بر این اساس ما می دانیم که نقاشان باستانی مصر در حدود سه هزار سال قبل احتمالا بار ها نقاشی هایشان را دستکاری می نموده اند و آن ها را بر حسب تغییراتی اجتماعی یا فرهنگی تغییر می داده اند. البته این هنوز یک حدس است و علت واقعی این تغییرات همچنان جای آنالیز و تحلیل دارد.

تصور می گردد چنین تغییراتی در نقاشی هایی از این جنس اتفاق نادری باشد، اما نظر محققان این است که درباره این اکتشافات آنالیز های بیشتری باید انجام گردد. بسیاری از ابهامات در خصوص استدلال و زمان بندی تغییرات مشاهده شده هنوز مطرح است که شاید بعضی از آن ها با تحلیل های آینده حل شوند. این مطالعه اثبات سودمندی فناوری تصویربرداری شیمیایی قابل حمل برای مطالعه نقاشی های باستانی در محل هم بوده است.

نویسندگان این مطالعه افزودند: این اکتشافات ضرورت تجزیه و تحلیل منظم و دقیق تر نقاشی های مصری با استفاده از خصوصیات فیزیکی شیمیایی را آشکار می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 26 تیر 1402 بروزرسانی: 26 تیر 1402 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2158

به "چه رازی در نقاشی سه هزار سالۀ دست فرعون پنهان شده؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه رازی در نقاشی سه هزار سالۀ دست فرعون پنهان شده؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید