پرمصرف ترین خودروهای بازار ایران را بشناسید

به گزارش مجله عطر یاس، پرمصرف ترین خودروهای بازار ایران کدامند؟ میزان مصرف سوخت یکی از مهم ترین معیارهای سنجش کیفیت خودرو محسوب می شود. در روزگاری که خودروهای هیبریدی و برقی هر ساله به مدارج بهتری از پیشرفت می رسد و شمار فروششان روبه افزایش است، خودروسازان جهان در پی کمترکردن هرچه بیشتر وابستگی بشر به سوخت های فسیلی هستند.

پرمصرف ترین خودروهای بازار ایران را بشناسید

متأسفانه در بازارهایی که مدل های موجود مرتب به روز نمی شود و به دلایل مختلف از لحاظ استاندارد جهانی در سطح بالایی قرار نمی گیرد، اما خودروهای معمولی با مصرف سوخت زیاد حضور پررنگی دارد و همچنان ساخته و معامله می شود. به جز چند مورد خاص که به لحاظ قدرت و کلاس ماشین و جاده ای نبودن و نیاز به آن میزان سوخت این شدت مصرف در اینها کمی قابل توجیه است، در بیشتر موارد مصرف سوخت زیاد غیر از نکته منفی نقش دیگری ندارد.

در مطلب امروز تلاش داریم تا چند مدل از خودروهای پرمصرف بازار ایران را به طور مختصر معرفی کنیم.

پرمصرف ترین خودروهای داخلی بازار ایران

نمونه این محصولات پرمصرف نیز متأسفانه در بازار ایران وجود دارد و بسکمک از فروشندگان و خریداران در هنگام بستن یک معامله به این موضوع و این فاکتور توجه زیادی نمی کنند. در ادامه فهرست پرمصرف ترین خودروهای داخلی را آورده ایم.

1 - پژو پارس معمولی و دوگانه سوز

پژو پارس که بر روی پلتفرم پژو 405 ساخته شده است، یکی از محصولات پرفروش داخلی در این سال ها محسوب می شود. برخلاف اینکه ایران خودرو تولیدات و نسخه های مختلفی از این محصول معرفی کرده است، پژو پارس از نظر مصرف سوخت همچنان محصول خوبی نیست و چه در تیپ ساده و اتوماتیک و چه در تیپ دو گانه سوز این موضوع به چشم می خورد.

در نسخه های ساده، این ماشین حدود 9 لیتر در 100 کیلومتر مصرف می کند و در مدل اتوماتیک بنزین سوز نیز این عدد تنها فاصله ای نیم لیتری دارد. در نسخه دوگانه سوز، مصرف پژو پارس حتی بدتر هم می شود و به حدود 10 لیتر در 100 کیلومتر می رسد!

پژو پارس با وجود شتاب و چهره خوب، کابین جادار، بازار دست دوم، تعمیرات و تهیه لوازم یدکی مناسب، کیفیت ساخت خوبی ندارد و جزء پرمصرف ترین خودروهای بازار ایران به شمار میرود.

2 - سمند

دومین گزینه در میان پرمصرف ترین خودروهای ایرانی نیز از سوی کمپانی ایران خودرو است. این سدان که اکنون حدود 20 سال از معرفی اولین نسخه اش می گذرد، قرار بود با لقب خودروی ملی، جایگزینی مناسب برای نمونه های خارجی پیروز و مشابه بازار باشد. سمند نیز مثل برادر دیگر خود یعنی پارس به صورت ساده، اتوماتیک، دوگانه سوز و در چندین مدل با آپشن ها و امکانات مختلف عرضه می شود؛ اما یکی از نکات مشترک تمام این سری ها مصرف سوخت زیادشان است.

سمند در مدل ساده حدود 8.5 لیتر بنزین در 100 کیلومتر مصرف می کند و جزء پرمصرف ترین خودروهای بازار ایران است. این میزان مصرف سوخت از روز اول همیشه جای گله و انتقاد داشت تا اینکه در سال 1389 ایران خودرو مدل EF7 را معرفی کرد که در دو نوع بنزین سوز و دوگانه سوز ارائه می شود. هر دو سری حدود 1 لیتر مصرف سوخت کمتری نسبت به نسل های قبلی دارد.

سمند دارای سیستم تعلیق خوب و اتاقک جاداری است، اما وزن زیاد بدنه کمی از قدرت کشش موتور کم می کند.

3 - پژو 405 GLX

پژو 405 GLX خودرویی در اصل فرانسوی است که امروزه بیشتر یک محصول ایرانی محسوب می شود. اکنون از عمر تولید آن در کشور حدود 30 سال می گذرد و با پیروزیت های زیادی که در فروش به دست آورد، شرکت ایران خودرو چندین مدل انحصاری خود با بدنه و شاسی 405 و بعدها نیز چند محصول تجاری نو مثل پارس، سمند، دنا و وانت آریسان را بر روی پلتفرم آن ساخت. بااین حال خود مدل 405 GLX با وجود اینکه استحکام و کیفیت خوبی در ساخت بدنه دارد، جزء خودروهای پرمصرف بازار ایران محسوب می شود.

این ماشین در 100 کیلومتر حدود 9 لیتر سوخت مصرف می کند؛ اما در سال 1388 ایران خودرو با معرفی نمونه ای نو با نام پژو 405 SLX این عدد را به حدود 7.5 لیتر تقلیل داد. همچنین پژو 405 SLX در مواردی مثل چراغ ها، مه شکن و طراحی صفحه کیلومتر تغییر چهره داده و زیباتر شده است.

این محصول سیستم تعلیق و بازار لوازم یدکی، تعمیر و دست دوم خوبی دارد، اما در واقع باید گفت که چهره قدیمی و تکراری شده اش دیگر آن چنان مشتریان را به خود جذب نمی کند.

پرمصرف ترین خودروهای خارجی در بازار ایران

در ادامه مطلب نگاهی به پرمصرف ترین خودروهای خارجی انداخته ایم. در میان این خودرو ها که از نظر کیفیت ساخت و زیبایی ظاهر نسبت به نسخه های داخلی بهتر است، باز همدر هنگام خرید مصرف زیاد سوخت نکته ای حائز اهمیت است.

4 - بی وای دی S6

در میان پرمصرف ترین خودروهای خارجی فعال در بازار، ابتدا به یکی از محصولات کشور چین می رسیم که به نوعی یک نسخه کپی اما رسمی و با مجوز لکسوس مدل RX است. این گروه چینی با همکاری تویوتای ژاپن به طراحی و تولید این مدل رسید و در تست و آزمایش های ایمنی در نسل دوم توانست امتیاز 5 ستاره را کسب کند. S6 اولین خودروی کلاس شاسی بلند این شرکت خودروساز است و از طریق گروه کارمانیا به مشتریان عرضه می شود.

این محصول دارای فنربندی نرم و اتاقک بزرگ و جاداری است و با موتوری 2400 سی سی یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته و دوکلاچه دارد. شتاب اولیه این ماشین بسیار کم و در حد 13 ثانیه است و همچنین مصرف سوخت آن در میان خودروهای هم رده زیاد محسوب می شود.

بی وای دی S6 از پرمصرف ترین خودروهای بازار ایران است که در 100 کیلومتر حدود 10 لیتر بنزین مصرف می کند و باتوجه به عرضه محدود، مسائل نگهداری و خرج نه چندان کم جزء گزینه های محبوب متقاضیان بازار نیست.

5 - بورگوارد BX7

گروه خودروسازی بورگوارد که در اصل یک برند آلمانی محسوب می شد، چندین سال بعد از ورشکستگی اولیه در سال 2008 و از طریق خریداران چینی دوباره جان گرفت. اکنون محصولات این شرکت در کشور چین تولید می شود.

گروه ایرانی کیان موتور وارنامدل BX7 این شرکت را در سال 1396 به کشور وارد کرد؛ کراس اووری به نسبت بزرگ که مژده حضور خودروهای باکیفیت و با امکانات زیاد را می داد و به عنوان رقیبی برای کل محصولات هم رده خارجی شناخته شد.

این ماشین با گنجایش 7 نفر و کیفیت ساخت زیاد، عایق بندی و سیستم خوب ترمزها و تنوع در آپشن ها، عملکرد فنی مطلوبی را به دارنده اش می دهد.

BX7 دارای موتوری 2000 سی سی با دو دیفرانسیل هوشمند، ضدلغزش و به همراه یک گیربکس 6 دنده و اتومات است، اما این خودرو مصرف کمی ندارد و در 100 کیلومتر حدود 9 لیتر سوخت مصرف می کند و با شتاب اولیه حدود 10 ثانیه، جزء پرمصرف ترین خودروهای خارجی محسوب می شود. علاوه بر این، BX7 واردات محدودی دارد و ممکن است برای تهیه لوازم یدکی و تعمیرات آن به مشکل بر بخورید.

6 - ام وی ام X33 اتوماتیک

یکی از مجموعه خودروهای وارداتی کمپانی چری که گروه مدیران خودرو آن را به بازار معرفی کرده است، ام وی ام X33 اتوماتیک نام دارد. این خودرو در واقع نسل سوم چری مدل تیگو 3 است. نکته ناامیدکننده در همین ابتدای ورودش به بازار این است که در مقایسه با نسل های قبل، قسمت فنی و مکانیکی آن هیچ دستی نخورده و فقط چهره و طراحی آن دچار تغییر شده است. شاید همین موضوع دلیلی شده که مسائلی از قبیل مصرف زیاد سوخت گریبان این محصول را گرفته است.

گروه ایرانی تولیدکننده، با اضافه کردن 8 امکان رفاهی و ایمنی نو به این محصول مثل سیستم های کنترل سرعت، کشش و پایداری در سراشیبی ها و همچنین عوض کردن گیربکس آن از مدل CVT در نسل های قدیم به جعبه دنده اتومات در این نسل نو، توانسته تا حدود مطلوبی از کاستی های آن بکاهد.

این مدل نیز ازجمله پرمصرف ترین خودروهای بازار ایران است و در 100 کیلومتر حدود 8.5 لیتر بنزین می سوزاند و شتاب اولیه بسیار کم 14 ثانیه از بزرگ ترین نکات منفی آن محسوب می شود.

7 - هیوندای سانتافه ix45

کرمان موتور سانتافه نو را که در بازار به نام سانتافه نیوفیس نیز شناخته می شود، به کشور معرفی کرد. هرچند این شاسی بلند در نسل نو خود دارای تغییراتی در ظاهر در بخش های سپر، مه شکن و چراغ ها شده بود، اما پیشرفت چندان بزرگ و عجیبی نه در طراحی و نه در راندمان فنی آن دیده نمی شود.

ix45 دارای 7 نفر ظرفیت و با موتوری 2400 سی سی ساخته می شود که همراه آن، یک گیربکس 6 سرعته با قابلیت شیفت لاک واقع شده است.

اگرچه که کابین بزرگ، اضافه شدن چند آپشن و کارکرد فنی آن در رانندگی حس خوبی را منتقل می کند، اما این خودرو جزء پرمصرف ترین خودروهای بازار ایران به شمار میرود. این شاسی بلند شتاب اولیه کم و در حدود 11.5 ثانیه دارد و در 100 کیلومتر حدود 8.5 لیتر بنزین می سوزاند.

5. چری تیگو 5

تیگو 5 یکی دیگر از محصولات کمپانی چینی چری است که مدیران خودرو آن را عرضه می کند. اولین نسخه های این خودرو در سال 1394 به ایران آمد. یک سال بعد نسل دوم و بازطراحی شده آن معرفی شد.

در نسخه دوم چراغ ها و سپر تغییر کرده و دوربین عقب و آینه های برقی نیز به این محصول اضافه شده بود. این شاسی بلند جزء پرآپشن ترین خودروهای بازار شناخته می شود و با وجود فضای جادار اتاقک، استهلاک منطقی و مناسبی در قسمت فنی دارد.

کارکرد شاسی چری تیگو 5 در دست اندازها کمی خشک است و در سربالایی ها شاهد کم آوردن کشش و قدرت ماشین هستیم. موتور 2000 سی سی این ماشین با یک گیربکس CVT همراه شده است و شتاب اولیه بسیار کم و در حدود 13 ثانیه می دهد.

از لحاظ مصرف سوخت این ماشین شرایط چندان خوبی ندارد و در 100 کیلومتر حدود 9 لیتر بنزین می سوزاند و جزء پرمصرف ترین خودروهای بازار ایران به حساب می آید.

جمع بندی فهرست پرمصرف ترین خودروهای بازار ایران

این روزها که شاهد افزایش قیمت بنزین هستیم، میزان مصرف سوخت خودرو علاوه بر مشخصات ظاهری بسیار نکته چشم گیری است. بنابراین در هنگام خرید خودرو به این مورد دقت کنید. ما در این مطلب سعی کردیم با بررسی پرمصرف ترین خودروهای داخلی و خارجی در این زمینه به شما کمک کنیم.

اگر کم مصرف بودن خودرو برای شما مهم است، علاوه بر این مطلب می توانید مقاله با کم مصرف ترین خودروهای چینی بازار ایران آشنا شوید را هم بخوانید. در هر صورت، امیدواریم که این راهنمای خرید خودرو توانسته باشد اطلاعات خوبی از پرمصرف ترین خودروهای بازار ایران در اختیارتان قرار دهد.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ شما تجربهٔ رانندگی با کدام یک از این خودروها را دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه ها با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1993

به "پرمصرف ترین خودروهای بازار ایران را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرمصرف ترین خودروهای بازار ایران را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید