ویزا الکترونیکی چیست؟ کدام کشورها برای ایرانیان صادر می نمایند؟

به گزارش مجله عطر یاس، سفر به کشورهای خارجی همراه با ویزا یا ویزا انجام خواهد شد. با اخذ ویزا شما اجازه ورود به کشور مقصد را خواهید داشت. با توجه به رتبه پاسپورت ایران در دنیا، ورود ایرانیان به 43 کشور دنیا بدون ویزا انجام می گردد. برای ورود به بعضی کشورها، احتیاج به مراجعه حضوری سفارت است که برای آسانتر شدن روند اخذ ویزا، ویزای الکترونیکی جایگزین ویزاهای حضوری شده اند. برای آشنایی و نحوه دریافت ویزا الکترونیکی این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران را از دست ندهید.

ویزا الکترونیکی چیست؟ کدام کشورها برای ایرانیان صادر می نمایند؟

صدور ویزای الکترونیکی

برای صدور ویزای الکترونیکی ابتدا باید مراحل ثبت نام ویزای الکترونیکی در سایت ویزای الکترونیکی کشور مقصد را تکمیل نمایید. پس از وارد کردن اطلاعات، تهیه مدارک و پرداخت هزینه های مربوطه پس از مدت زمان معینی، برای دریافت ویزای الکترونیکی خود اقدام کنید.

شرایط دریافت ویزای الکترونیکی هر کشور با کشور دیگر، متمایز است برای اطلاع از شرایط دریافت این نوع ویزا می توانید به سایت صدور ویزای الکترونیکی کشور مورد نظر مراجعه کنید. برای دریافت ویزا الکترونیکی ایران به صورت فردی یا گروهی، می توان از به وسیلهسایت ویزا الکترونیکی وزارت خارجه اقدام کرد.

مدارک مورد احتیاج برای دریافت ویزای الکترونیکی

برای مشاهده مدارک مورد احتیاج برای دریافت ویزای الکترونیکی هر کشور، باید سامانه رسمی کشور مورد نظر را آنالیز نمایید. مهم ترین مدارک برای دریافت ویزای الکترونیکی شامل گذرنامه، برنامه سفر، رزومه علمی، کاری و حرفه ای، اسکن عکس پرسنلی، اسکن صفحات پاسپورت هستند.

مدت زمان دریافت ویزای الکترونیکی

از ویژگی های مثبت ویزای الکترونیکی، می توان به کوتاه شدن مدت زمان ویزای الکترونیکی نسبت به ویزای حضوری در سفارت اشاره نمود. مدت زمان دریافت ویزای الکترونیکی هر کشور متفاوت استT اما نتیجه این ویزاها اغلب بین 5-10 روز کاری معین خواهد شد. انصراف یا پیگیری ویزای الکترونیکی نیز طریق همان سامانه امکان پذیر خواهد بود.

با توجه به محدودن بودن مدت زمان ویزای الکترونیکی، بهتر است فاصله زیادی بین تاریخ بلیط هواپیما و زمان اخذ ویزا زیاد نباشد.

مراحل دریافت ویزا الکترونیکی

مراحل دریافت ویزا الکترونیکی با توجه به نوع ویزا درخواستی و کشور موردنظر متفاوت خواهد بود. برای درخواست ویزا الکترونیکی ابتدا صدور ویزا الکترونیکی کشور مقصد مطمئن شوید؛ این کشورها خدماتشان را به وسیله دولتی در دسترس قرار می دهند. مراحل درخواست ویزای الکترونیکی به طور کلی شامل مراحل زیر است:

  • جستجوی سایت سفارت کشور مقصد
  • تکمیل فرم های مربوطه
  • بارگذاری مدارک
  • پرداخت هزینه ویزا
  • صدور ویزا پس از مدت زمان اعلامی

معایب و مزایای ویزای الکترونیکی

ویزای الکترونیکی نوآوری بزرگی برای متقاضیان و کشورهای محسوب می گردد. از مزایای ویزای الکترونیکی می توان به کاهش مراجعین سفارت ها و صرفه جویی در زمان و هزینه اشاره نمود.

ویزای الکترونیکی نیز مانند هر فرایند اداری دیگر، معایبی هم دارد؛ به همین علت تنها چند کشور سرویس ویزای الکترونیکی خود را دایر نموده اند. سرقت هویت افراد، جعل مدرک و عدم جمع آوری بیومتریک (اثر انگشت و عکس دیجیتال) از معایب ویزای الکترونیکی به شمار می روند.

چه کشورهایی ویزای الکترونیکی به ایرانی ها می دهند؟

تعداد محدودی از کشورها خدمات ویزای الکرونیکی فعال دارند؛ کشورهایی که ویزای الکترونیکی برای ایرانیان صادر می نمایند، عبارتند از:

  • تاجیکستان
  • اتیوپی
  • هند
  • قطر
  • زامبیا
  • اوگاندا
  • سودان جنوبی
  • جمهوری بنین
  • عمان
  • کامبوج
  • گابن
  • جیبوتی
  • لسوتو
  • مالاوی
  • سورینام
  • سنت کیتس و نویس
  • قرقیزستان
  • ساحل عاج
  • سائوتومه و پرنسیپ

ترکیه، دبی امارات، روسیه، و هند که از مقاصد پرطرفدار به حساب می آیند نیز سرویس ویزای الکترونیک فعال دارند. هزینه ویزای الکترونیکی ترکیه، ویزای الکترونیکی گرجستان، ویزای الکترونیکی دبی امارات و ویزای الکترونیکی هند با توجه به نوع ویزایی که درخواست می دهید، متفاوت خواهد بود.

ویزا الکترونیکی ویزای ایران

متقاضیان اخذ ویزای الکترونیکی ایران نیز می توانند با مراجعه به سایت سامانه ویزا الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران - وزارت امور خارجه برای دریافت ویزا الکترونیکی ویزای ایران اقدام کند. برای درخواست ویزای الکترونیکی ایران پس از تکمیل فرم ثبت الکترونیکی درخواست ویزا غیرمهاجرتی به وسیله اینترنت باید منتظر پاسخ اعلامی از سوی کنسول وزارت خارجه باشند. در بعضی موارد ممکن است بنابه صلاحدید کارشناسان، دعوت به مصاحبه حضوری شوند.

مدارک لازم برای دریافت ویزای الکترونیکی ایران شامل گذرنامه، دعوتنامه از نهاد درخواست نماینده، رزومه، اسکن عکس پرسنلی، اسکن صفحه اول شناسنامه و معین نوع ویزا مورد احتیاج می گردد. پس از آماده کردن این مدارک، می توانید درخواست خود را ثبت کنید.

انواع ویزای ایران

انواع ویزای ایران شامل توریستی، تجاری، مولتی و اقوام، زیارتی، تحصیلی، سرمایه گذاری، مطبوعات، ویزای عبور یا ترانزیت و سیاسی خواهد بود که با توجه به هدف و مدت زمان اقامت متفاوت خواهند بود. قیمت ویزای ایران با توجه به نوع ویزای درخواستی متغیر است.

تمدید ویزا درایران

برای تمدید ویزا در ایران با توجه به کشور متقاضی باید مدارکی را آماده و پس از آن اقدام کنید. برای تمدید ویزا می توانید به طور مستقیم به دفاتر پلیس اتباع خارجی مراجعه کنید یا به وسیله آژانس های مسافرتی که مجوز لازم برای همکاری با وزرات امور خارجه را دارند، اقدام کنید. بعلاوه برای تمدید ویزا همچون صدو ویزا به عکس پرسنلی، اصل پاسپورت و کپی از برگه ویزای فعلی احتیاج خواهید داشت.

ویزای الکترونیکی تحولی در اخذ ویزاها

با کوتاه و سریع ترین شدن فرایند صدور ویزاها به وسیله ویزای الکترونیکی، امکان اخذ ویزا برای کشورهایی که امکان ایجاد کنسول در بعضی کشورها ندارند، هم فراهم شده است. با توجه به مزایا و معایب صدور ویزا، بعضی کشورها مانند انگلیس، فرانسه همچنان سرویس ویزای الکترونیکی ارائه نمی دهند.

ما کوشش کردیم اطلاعات مورد احتیاج برای دریافت ویزای الکترونیکی را به شما ارائه دهیم. شما برای سفر به کدام کشور به وسیله ویزای الکترونیکی اقدام کردید؟ راضی می شویم تجربیات خود را با ما و خوانندگانمان به اشتراک بگذارید.

پاسخ به سوالات متداول

هزینه ویزای الکترونیکی چقدر است؟

هزینه ویزای الکترونیکی با توجه به کشور مقصد معین می گردد. نوع ویزا بر معین قیمت ویزای الکترونیکی تاثیرگذار خواهد بود.

برای اخذ ویزای الکترونیکی چه مدارکی ضروری است؟

مدارک برای اخذ ویزای الکترونیکی هر کشور متفاوت خواهد بود اما داشتن گذرنامه، شناسنامه، نامه تمکن مالی، گواهی اشتغال از مدارک مشترک در بین کشورها محسوب می گردد.

در دریافت ویزای الکترونیکی به چه مواردی باید دقت کرد؟

مدت زمان ویزای الکترونیکی محدود است. بهتر است برای جلوگیری از بروز به مدت زمان اقامت و تاریخ بلیط خود توجه نمایید.

آیا امکان دریافت ویزای الکترونیکی جهت عبور و ترانزیت از کشورها هم وجود دارد؟

بله. تعدادی از کشورها دارای ویزای فرودگاهی هستند اما تعدادی از کشورهای امکان دریافت ویزای ترانزیت قبل از ورود با ویزای الکترونیکی را فراهم کردند.

ویزای الکترونیکی چند روزه صادر می گردد؟

ویزای الکرونیکی هر کشور ظرف مدت زمان خاصی صادر می گردد اما به طور کلی پاسخ ویزای الکترونیکی ظرف 5-10 روز کاری معین خواهد شد.

nastaran rokni

منبع: فلای تودی
انتشار: 21 آبان 1401 بروزرسانی: 21 آبان 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2051

به "ویزا الکترونیکی چیست؟ کدام کشورها برای ایرانیان صادر می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویزا الکترونیکی چیست؟ کدام کشورها برای ایرانیان صادر می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید