نرخ گذاری دستوری خودرو حذف می گردد؟

به گزارش مجله عطر یاس، به گزارش خبرنگاران، در شرایطی که در پاسخ به نارسایی های صنعت و بازار خودرو، مجلس طرح ساماندهی صنعت خودرو را با موضوع عرضه خودرو در بورس به جریان انداخته و کلیات آن در کمیسیون صنایع مجلس نیز تصویب شده است، خبرها حکایت از این دارد که دولت نیز همزمان دست به کار شده و طرحی را در این زمینه آماده نموده است.

نرخ گذاری دستوری خودرو حذف می گردد؟

اگر چه جزئیات کاملی از این طرح معین نشده، اما گفته می شود اساس آن، حذف نرخ گذاری دستوری برای محصولات خواهد بود.

در این باره فارس دیروز گزارش داد که وزیر صمت در نامه ای به معاون مالی رئیس جمهور با قید فوریت با اشاره به تدوین بسته جهش فراوری و خروج شرکت های خودروساز از زیان دهی، خواهان آنالیز این بسته در اولین جلسه ستاد هماهنگی مالی دولت شده است.

بر اساس نامه رزم حسینی به نهاوندیان، رئوس بسته اجرایی فوق، فراوری، برطرف مسائل مالی و قیمت گذاری محصولات شرکت های خودروساز، افزایش تیراژ فراوری و فراوری بدون ضرر و ایجاد آرامش در بازار خودرو و حذف واسطه گری در آن است.

پیشتر دنیای اقتصاد گزارش داده بود که وزارت صمت با موضوع رزم حسینی به دنبال اخذ مجوز مشخص قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار است. طرحی که در دوره وزارت رحمانی (وزیر سابق صمت) مطرح شد اما اجرایی نشد. با این حال گفته شده که طبق طرح فوق، قیمت گذاری دستوری به طور کامل یا برای بخشی از محصولات حذف خواهد شد.

طرح مجلس چه می گوید؟

طرح دولت در شرایطی به جریان افتاده که چندی پیش کلیات طرح سامان دهی صنعت خودرو در کمیسیون مالی مجلس به تصویب رسیده است.

طبق این طرح و در صورت تصویب نهایی، خودروهای پرتیراژ در بورس با قیمت هایی که شامل قیمت تمام شده واقعی روز خودرو به همراه سود مصوب خودروساز است، کشف قیمت و عرضه خواهد شد. اما، نیمی از مابه التفاوت قیمت معامله شده در بورس با قیمت پایه، صرف تسهیلات قرض الحسنه کوتاه مدت به خودروسازان و 10 درصد نیز صرف پاداش عرضه به آنان می شود. بقیه نیز به مواردی همچون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یا یاری به خرید خودرو توسط اقشار ضعیف جامعه و به ویژه زوج های جوان اختصاص خواهد یافت.

سیاه و سفید طرح های خودرو

در یک نگاه کلی، می توان گفت که هر دو طرح مجلس و دولت به درستی بر گلوگاه فعلی صنعت خودرو یعنی قیمت گذاری تمرکز نموده اند. هم اینک به رغم وجود ظرفیت فراوری دو میلیون دستگاه خودرو در سال در کشور، پیش بینی ها نشان می دهد تا انتها سال جاری، تنها 900 هزار خودرو فراوری خواهد شد. دلیل اصلی این مسئله به بی انگیزگی خودروسازان برمی شود زیرا فراوری در قیمت های مشخص شده کنونی، برای آنها زیان آور است.

طبق آمارها، در شش ماه نخست سال جاری، زیان انباشته صنعت خودرو به 80 هزار میلیارد تومان رسیده که سهم خودروسازان از آن، 40 هزار میلیارد تومان بوده است. بدین ترتیب با حذف قیمت گذاری دستوری کنونی، فضا برای هضم رانت تا 100 هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودرو به نفع چرخه فراوری و مصرف فراهم می شود.

این رانت هم اینک از مابه التفاوت قیمت رسمی و بازار خودروها به وجود آمده است. اما در شرایطی که جزئیات زیادی تا به امروز از طرح دولت منتشر نشده، باید منتظر ماند و دید که این طرح در مقایسه با طرح مجلس، در مورد منافع حاصل از مابه التفاوت قیمت ناشی از هزینه های فراوری و سود منصفانه با بازار آزاد چه تصمیمی گرفته است؟

منبع: روزنامه خراسان

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1232

به "نرخ گذاری دستوری خودرو حذف می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ گذاری دستوری خودرو حذف می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید