می گویند این نقش را بردار 50 میلیون هم بده ، دو سه نفر را می شناسم که پول هنگفتی دادند و نقش اول را گرفتند ...

به گزارش مجله عطر یاس، بازیگر فیلم سینمایی اجاره نشین ها (داریوش مهرجویی1365) گفت: در بازیگری اولین کسی که متوجه می گردد این کاره نیست خود شخص است؛ بازیگری صرفا موضوع علاقه نیست بلکه احتیاج به تحصیلات، مطالعه، تجربه و پیگیری دارد.

می گویند این نقش را بردار 50 میلیون هم بده ، دو سه نفر را می شناسم که پول هنگفتی دادند و نقش اول را گرفتند ...

به گزارش خبرنگاران، رضا بنفشه خواه در شرح خاستگاه هنرپیشگی در جامعه امروز ایران اعلام کرد: امروز برترین راه و مکان برای هنرپیشه شدن دانشگاه و مسیر آکادمیک است چون هنروران در کلاس های موسسات آزاد توقعاتی دارند که بعید است این آکادمی ها کاری انجام بدهند و یا آنان را به جایی معرفی نمایند.

بازیگر سریال پهلوانان نمی میرند (حسن فتحی 1373) ادامه داد: البته بعضا این آکادمی ها هنرورانشان را به آدم های سینماگر معرفی می نمایند اما هیچ وقت پیش نمی آید که این رویه به شکلی عمومی اثرگذار باشد یعنی آن هنرور هزینه ای می نماید به این امید که آکادمی او را به پروژه ای معرفی کند اما نتیجه ای نمی گیرد. مگر آکادمی هایی که خودشان فراوری داشته باشند و از این سرمایه و هنروری خودشان استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: بازیگری تفاوتی با سایر مشاغل دارد به این صورت که مثلا شخصی که لیسانس حقوق می گیرد یا وکیل دعاوی می گردد یا در دادگستری استخدام می گردد، دیگری لیسانس حسابداری می گیرد و حسابدار می گردد، دیگری مهندسی عمران می خواند و وارد بازار کار ساخت و ساز و امثال آن می گردد اما بازیگری به چند چیز احتیاج دارد که عبارتند از: فیزیک ظاهری، استعداد، دانش، تجربه و در نهایت شانس.

هنرپیشه سریال ماجراهای آقای خیرخواه (امیر سماواتی 1365) توضیح داد: به همین علت است که می بینید گاهی آدمی که هیچ آموزشی برای بازیگری ندیده است، در یک مجلس عروسی یا عزا به وسیله کارگردانی کشف می گردد آن هم صرفا به علت ظاهرش و تازه پس از آن می رود آموزش می بیند و نقشی را هم بازی می نماید.

بنفشه خواه با تاکید بر این که برای بازیگری صرف علاقه شخصی کافی نیست، گفت: در بازیگری اولین کسی که متوجه می گردد این کاره نیست خود شخص است. بازیگری صرفا موضوع علاقه نیست چون من هم علاقه دارم که رئیس جمهور آمریکا شوم اما علاقه کافی نیست بلکه احتیاج به تحصیلات، مطالعه، تجربه و پیگیری دارد و همه این ها هست. من زمانی که به هنرکده هنرپیشگی رفتم در بادی امر حدود 65 نفر بودیم اما در خاتمه فقط 11 نفر به جای مانده بودیم.

بازیگر فیلم سینمایی اجاره نشین ها (داریوش مهرجویی1365) گفت: به همین علت است که عده ای به دانشگاه می روند و بازیگری هم می خوانند اما لزوما بازیگر نمی شوند.

وی ادامه داد: در 50 سال گذشته چند هزار نفر از کلاس های دانشگاه (هنرهای زیبا، دراماتیک، دانشگاه هنر و آکادمی های خصوصی) بیرون آمدند و ما امروز چند بازیگر مطرح داریم؟ چندهزار نفر بیرون آمده اند اما به سراغ سایر مشاغلی چون دبیری و غیره رفته اند.

بازیگر فیلم سینمایی مردی که زیاد می دانست (یدالله صمدی 1363) یادآور شد: این آدم ها قطعا برخوردار از آن 5 مولفه ای که بیان شد نبوده اند. مثلا کسی که استعدادی نداشته و صرفا عشق داشته یا آدمی که استعداد و عشق را داشته اما شانس نداشته است.

اسپانسر-بازیگر؛ آسیب تازه فیلم سازی

بنفشه خواه در ادامه با شرح جذابیت بازیگری برای بسیاری از افراد، گفت: بازیگری جذابیت کاذبی دارد که آدم ها فکر می نمایند اگر یک فیلم بازی نمایند ناگهان چهره و شناخته شده می شوند. از سوی دیگر عده ای سودجو وارد این عرصه شده اند که می گویند اسپانسر-بازیگر یعنی به شما می گویند در ازای بازی در فلان نقش 50 میلیون هم بدهید.

وی اعلام کرد: و این شکلی از کلاه برداری است که من اصلا موافق آن نیستم. حتی دو سه نفر را می شناسم که سرمایه گذاری کردند و پول هنگفتی دادند و نقش اول را هم بازی کردند اما نه آن فیلم فروش رفت و نه دیگر پیشنهادی به آنان شد.

بازیگر مجموعه تلویزیونی پشت کنکوری ها (پریسا بخت آور 1383) گفت: نمی دانم چرا سوپراستار پیشکسوت نداریم؛ البته آدم هایی چون جمشید مشایخی و علی نصیریان جزو پیشکسوتانی بوده اند که مردم برای تماشا بازی آنان به سینما می رفتند.

بنفشه خواه در خاتمه و در پاسخ به این پرسش که چرا این روزها کم کار شده است، گفت: یکی دو فیلمنامه را ایمیلی برایم فرستادند، خواندم و نپسندیدم چون دوست نداشتم و نقشی که پیشنهاد نموده بودند به دردم نمی خورد پس قبول نکردم که در این کارها حضور داشته باشم.

رضا بنفشه خواه در چهاردهم بهمن ماه سال 1322 در دروازه شمران تهران به جهان آمد و در سال 1342 بعد از گرفتن دیپلم به یک هنرکده رفت و اولین بازی تئاتر خود را در همان سال بازی کرد.

اولین بازی تلویزیونی او در فیلم مخمصه در سال 1362 بود و اولین کار سینمایی او بازی در فیلم شب مکافات در سال 1363 بود. وی بعد از گذراندن دوره های بازیگری، مدتی آموزگار بازیگری و فن بیان و گویندگی هم بود. رضا بنفشه خواه کارمند وزارت کار و امور اجتماعی و بازنشسته از این سازمان است.

محب و نعیم: مردانی ایستاده بر دو راهی عشق و نفرت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2128

به "می گویند این نقش را بردار 50 میلیون هم بده ، دو سه نفر را می شناسم که پول هنگفتی دادند و نقش اول را گرفتند ..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می گویند این نقش را بردار 50 میلیون هم بده ، دو سه نفر را می شناسم که پول هنگفتی دادند و نقش اول را گرفتند ..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید