موارد استثناء در تمدید قراردادهای اجاره مطابق با ضوابط ستاد ملی کرونا اعلام شد

به گزارش مجله عطر یاس، تهران (پانا) - نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک می گوید اگر مالک به غیر از واحد تحت اجاره واحد دیگری نداشته باشد و خود مایل به تصرف آن باشد یا آنکه واحد تحت اجاره به فروش رسیده باشد، مستاجر مکلف است که واحد استیجاری را تخلیه کند واین موارد از استثنائات مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص تمدید اجباری قراردادهای اجاره است.

موارد استثناء در تمدید قراردادهای اجاره مطابق با ضوابط ستاد ملی کرونا اعلام شد

حسام عقبایی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نام کرد: ممکن است برخی از موجران منصف، قراردادهای اجاره را با ارقامی کمتر از سقف افزایش اجاره تمدید کنند.البته اگر مالک و مستاجر بر سر مبالغ بالاتر از 25 درصد مثلا تا 50 درصد یا حتی بالاتر به توافق برسند هم مسئله ای وجود ندارد چون توافق اجرا شده است و مشکل تنها در زمانی است که این دو نتوانند به توافقی در معین مبلغ سقف اجاره دست پیدا کنند.

براساس مصوبه ستاد ملی کرونا تا سه ماه پس از شرایط سفید کرونا، مالکان حق تخلیه مستاجر از واحدهای تحت اجاره را ندارند و مستاجران می توانند در آرامش در همان واحدهایی که اجاره کرده اند، مستقر باشند

وی افزود: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا تا سه ماه پس از شرایط سفید کرونا، مالکان حق تخلیه مستاجر از واحدهای تحت اجاره را ندارند و مستاجران می توانند در آرامش در همان واحدهایی که اجاره کرده اند، مستقر باشند.

عقبایی نام کرد: شوراهای حل اختلاف با هماهنگی هایی که در سه قوه اجرا شده و کنندگان سه قوه در ستاد ملی کرونا استقرار دارند، دستور تخلیه واحدهای استیجاری را صادر نمی کنند البته در این زمینه یک یا دو استثناء وجود دارد و آن این است که اگر موجر بتواند در دادگاه اثبات کند که خانه دیگری ندارد و باید در آن خانه زندگی کند می تواند واحد خود را در اختیار بگیرد.

وی افزود: به طور مثال اگر موجری در ماموریت باشد و هنگام بازگشت به شهر مورد نظر خود بخواهد در آن واحد سکونت کند، مستاجر مکلف است در سررسید قرارداد نسبت به تخلیه واحد تحت اجاره خود اقدام کند.

در صورت فروش واحد استجاری مستاجر باید نسبت به تخلیه واحد اقدام کند

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: همچنین در صورت فروش واحد مسکونی هم مستاجر سه ماه فرصت دارد تا نسبت به تخلیه واحد تحت اجاره اقدام کند.

اگر واحدی خالی بوده یا مستاجر آن واحد را تخلیه کرده است قیمت اجاره آن نسبت به سالهای گذشته با رشد بسیار بالایی روبرو شده است و قیمت رهن برخی از واحدها درست قیمتی است که این واحد ملکی در سه یا چهار سال پیش به فروش رفته است

وی افزود: مصوبه ستاد ملی کرونا وجه الزامی دارد و قدرت بالایی هم دارد و موجران نمی توانند مستاجران را مکلف به افزایش تا 50، 70 یا 100 درصدی اجاره کنند. البته ممکن است در این زمینه گزارش هایی وجود داشته باشد اما قانونی نیست.

عقبایی اظهار کرد: نیازی به وارد شدن مستاجر به فرایند شکایت از موجران نیست و این موجران هستند که در صورت عدم توافق به افزایش تا 25 درصد باید برای پیگیری یا طرح خواسته مورد نظر خود به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

وی افزود: در سال 99 و 1400 بیشترین تمدید قراردادهای اجاره اجرا شده است و تمدید قراردادها در ماه های اخیر رکورد داشته و جابه جایی ها به حداقل کاهش یافته است به گونه ای که اتحادیه های باربری و صنوفی که در کار اسباب کشی هستند گلایه زیادی از شرایط شغلی خود دارند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اگر واحدی خالی بوده یا مستاجر آن واحد را تخلیه کرده است قیمت اجاره آن نسبت به سالهای گذشته با رشد بسیار بالایی روبرو شده است و قیمت رهن برخی از واحدها درست قیمتی است که این واحد ملکی در سه یا چهار سال پیش به فروش رفته است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1596

به "موارد استثناء در تمدید قراردادهای اجاره مطابق با ضوابط ستاد ملی کرونا اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موارد استثناء در تمدید قراردادهای اجاره مطابق با ضوابط ستاد ملی کرونا اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید