منطقه مرده در دریای عمان با مساحتی بیش از اسکاتلند

به گزارش مجله عطر یاس، منطقه مرده در دریای عمان کشف شد

روبات هایی که در دریای عمان دریافته اند، منطقه مرده زیر آب بزرگتر از منطقه اسکاتلند است. دراین منطقه هیچ ماهی، گیاه دریایی یا حیوان دیگری زندگی نمی نماید زیرا تغییرات آب وهوایی و فاضلاب موجود تمام اکسیژن آب را می بلعد. این منطقه مرده که روی آن مطالعات زیادی انجام نشده بسیار وسیع و بزرگ است. دانشمندان می گویند که وضعیتی بدتر از ترس است، پس از یافتن تقریبا هیچ اکسیژن در خلیج فارس، تنگه ای که دریای عمان را به تنگه هرمز در خاورمیانه متصل می نماید. افرادی که برای تامین غذای خود به اقیانوس تکیه دارند، با گسترش این منطقه مرگ در خطر قرار می گیرند. ربات های زیر آبی که مشغول آنالیز در عمق نیم مایلی دریای عمان بودند، این منطقه را کشف کردند. منطقه مرده در دریای عمان که تقریبا به طور کامل از زندگی نابود شده است، به عنوان بزرگترین و عجیب ترین منطقه مرده در دنیا و فاجعه ای در انتظار وقوع توصیف شده است. گرمایش دنیای و زباله های انسانی سطح اکسیژن این منطقه را به حد بی سابقه ای کاسته اند. البته محققان از مرزهای دقیق این منطقه مطمئن نیستند اما تحقیقات جدید نشان می دهد که در حال گسترش است. داده های مربوط به وسایل نقلیه بدون سرنشین مستقر در آنجا نشان می دهد که منطقه بدون اکسیژن دریای عمان به علت تغییرات آب و هوایی و احتمالا آلودگی به طور چشمگیری افزایش یافته است. در ادامه با خبرنگاران اطلاعات بیشتری در مورد این منطفه مرده کسب کنیم.

منطقه مرده در دریای عمان با مساحتی بیش از اسکاتلند

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

توصیف این منطقه مرده به عنوان گسترده و رو به رشد ازرهبر تیم محققین، به نام دکتر باستین ، از دانشکده علوم محیطی دانشگاه شرق انگلستان که گفت: اقیانوس خاموش است. البته همه ماهی ها، گیاهان دریایی و سایر حیوانات احتیاج به اکسیژن دارند، بنابراین آنها نمی توانند در آنجا زندگی نمایند و این یک مشکل زیست محیطی واقعی است و عواقب وخیم برای انسانهایی دارد که به اقیانوس ها برای غذا تکیه می نمایند. مناطق مرده نیز بر بازیافت شیمیایی نیتروژن اثر می گذارند، که باعث فراوری اکسید نیتروژن، یک گاز گلخانه ای 300 برابر قوی تر از CO2 می گردد. این تیم به مدت هشت ماه به منظور ساخت یک تصویر زیر آب سطوح اکسیژن، دو روبات سیگلایدر را در خلیج فارس مستقر کرد. این ناحیه به دلیل دزدی دریایی و تنش های ژئوپولیتیک به محققان در دسترس نبود. سطوح پایین اکسیژن باعث می گردد که بسیاری از موجودات زنده بمانند و به طور بالقوه تاثیرات زنجیره غذایی را از دست می دهند. در زمان های معین سال، ماهی ها می توانند در یک لایه باریک در نزدیکی سطح قرار گیرند. دکتر باستین خودش حداقل هشت سفر به این منطقه انجام داده و در یک قایق غواصی کوچک که توسط دانشگاه سلطان قابوس در مسقط، تامین شد، نقش مهمی در تحقیق دارد.

با استفاده از ماهواره، گلایدر، که به اندازه یک غواص کوچک است، به عمق 1000 متر رسید و منطقه ای را رسد کرد که هزاران کیلومتر را پوشش داده است. دکتر باستین گفت: آنها فاجعه ای است که انتظار می رود اتفاق بیفتد - که تغییرات آب و هوایی بدتر شده است، زیرا آب های گرمتر اکسیژن کمتری دارند و به وسیله کود و فاضلاب از زمین خارج می گردد. دریای عمان بزرگترین و عجیب ترین منطقه مرده در دنیا را داراست اما تا به امروز هیچ کس نمی دانست که وضعیت چقدر بد است چرا که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده و در اثر دزدی دریایی و درگیری ها در آنجا باعث شده است که این منطقه بسیار خطرناک باشد. ما تقریبا نیم قرن است که هر گونه اطلاعاتی جمع آوری می کنیم، بسیار سخت است که کشتی ها را در آنجا بفرستیم. تحقیقات ما نشان می دهد که وضعیت در واقع بدتر از ترس است، این یک روند مرموز است و شما آن را متوجه نمی شوید تا زمانی که خیلی دیر شده باشد، زمانی که هشداری باشد که ماهی و زندگی دریایی نمی تواند در چنین شرایطی زنده بماند، به همین ترتیب ما باید در خصوص تغییرات آب و هوایی چاره ایی بیندیشیم، ما باید از آنچه که انجام می دهیم آگاهی داشته باشیم و ضایعات و آلودگی را تا آنجا که ممکن است کاهش دهیم و اگر بتوانیم آن را از بین ببریم.

همچنین به عنوان مناطق اکسیژن حداقل شناخته شده است، مناطق مرده می تواند به طور طبیعی بین 200 و 800 متر عمق در بعضی از نقاط دنیا رخ دهند. اما این تیم ماهی هایی را در دریای عمان کشف کرد که بصورت فشرده و نزدیک به یک لایه نازک نزدیک سطح آب بودند. دماهای گرمتر باعث می گردد که باکتری ها بیشتر تنفس نمایند و منابع اکسیژن را کاهش دهند، در حالی که لایه های سطحی گرمتر اختلاط عمودی آب را کاهش می دهند و میزان اکسیژن جذب شده را کاهش می دهند. اثر تغییرات آب و هوایی بر الگوهای باد ، نیز نقش مهمی دارد. عامل دیگری ممکن است باعث آلودگی باشد، زیرا سطح مواد مغذی خاصی را افزایش می دهد که سبب رشد بیشتر جلبک ها و در نتیجه افزایش میزان فعالیت باکتری ها می گردد.

شبیه سازی های کامپیوتری نشان داد که مشکل در حال افزایش است که با افزایش اکسیژن بیشتر و گسترش مناطق مرده در قرن آینده انتظار می رود، به ویژه برای کشورهایی مانند کشورهای خلیج فارس که برای آب شیرین کردن یا رونق گردشگری به دریا بستگی دارد، این یک منبع فوق العاده ارزشمند است. این مطالعه در همکاری با دانشگاه سلطان قابوس عمان در نامه تحقیق ژئوفیزیک منتشر شده است.

منبع: independent.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 2 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 393

به "منطقه مرده در دریای عمان با مساحتی بیش از اسکاتلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه مرده در دریای عمان با مساحتی بیش از اسکاتلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید