صنایع کردستان و نگرانی های زیست محیطی

به گزارش مجله عطر یاس، شهلا اخلاقی - سنندج- خبرنگار: کارخانه های پتروشیمی کردستان و لاستیک شاخص در سفر مردادماه 4 سال پیش رئیس جمهوری به استان کردستان به بهره برداری رسید.

صنایع کردستان و نگرانی های زیست محیطی

عملیات اجرایی کارخانه مجتمع لاستیک شاخص کردستان از سال 90 شروع شده و میزان فراوری این کارخانه در طول سال 42 هزار تن برابر با 6 میلیون حلقه تایر و در طول روز 18 هزار لاستیک است. مجتمع شاخص کردستان با 6 هزار و 270 میلیارد ریال سرمایه گذاری احداث شده و برای هزار نفر به صورت مستقیم و 10 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد نموده است. کارخانه پتروشیمی کردستان هم بزرگ ترین سرمایه گذاری صنعتی در کردستان به شمار می رود و این طرح می تواند در صنعتی شدن و اشتغال جویندگان کار استان، نقش پررنگی ایفا نماید.

ظرفیت اسمی کارخانه پتروشیمی کردستان، فراوری 300 هزارتن پلی اتیلن سبک در سال است و با 14 هزار و 140 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی اجرا شده است. یکی از خصوصیات شاخص پتروشیمی کردستان، امکان ایجاد صنایع پایین دستی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بیشتر است. این کارخانه در سنندج و در زمین های روستای سرنجیانه و با 14 هزار و 140 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ارزی به بهره برداری رسید.

  • پیامد ساخت مجتمع های پتروشیمی

این ها مقدمه ای بود تا بگوییم اگر در ادامه گزارش به موضوع خطرات احتمالی زیست محیطی این 2 فراوریی بزرگ می پردازیم، یک طرفه به قاضی نرفته ایم و صرف سرمایه زیاد، مزیت اشتغال زایی این مراکز و ارزش افزوده متاثر از آنها برای استان را نیز مد نظر داشته ایم. یک کارشناس محیط زیست می گوید: پیامد احداث مجتمع های پتروشیمی، ایجاد پساب های نفتی و شیمیایی، آلودگی صوتی، سوزاندن گازهای تفکیکی، جمع شدن مواد زائد شیمیایی، دفع زباله و مواردی از این دست است که چالش های بزرگ زیست محیطی به شمار می روند و باید مورد آنالیز قرار گیرند.

فریاد وزیری نمونه هایی از آثار مختلف زیست محیطی این آلودگی ها را تخریب اکوسیستم منطقه و تبدیل شدن برکه ها و رودخانه ها به مرداب به دلیل رعایت نکردن اصول صحیح جای گیری مجتمع های پتروشیمی، بارور نشدن و از بین رفتن آبزیان احتمالی در مرحله نوزادی و استشمام آمونیاک موجود در هوا عنوان می نماید.

این کارشناس معتقد است: در کل اگر به آلودگی ها و آثار منفی آلاینده های ناشی از فعالیت این مجتمع ها نگاهی بیندازیم، یکی از مهم ترین آنها سرطان زایی و سمی بودن فاضلاب ها، زائده های خطرناک با میزان سم زیاد نظیر کلرین و داشتن قابلیت انفجار است. انتشار آلاینده های هوا شامل اکسیدهای گوگرد، کربن، ترکیبات کلرینه، ازته و آمونیاک، فراوری سروصدا در مرحله حمل و نقل مواد اولیه و فرایند فراوری در داخل و خارج از محوطه مجتمع را می توان از دیگر آثار مخرب مجتمع های پتروشیمی دانست.

وزیری یادآور می گردد: باید دانست قبل از این که مجتمعی با این حد از خطرات و آلودگی ها در مکانی مانند استان کردستان تاسیس گردد، باید کاملا کارشناسی شده و آثار مثبت و سازنده آن بیشتر باشد. وی تاکید می نماید: این مساله که صنایعی که با گاز و نفت سروکار دارند، منشأ آلودگی محیط زیست هستند، بر کسی پوشیده نیست. این کارشناس البته در عین حال راهکارهایی نیز ارائه می دهد که از جمله آنها موظف ساختن مجتمع های پتروشیمی به اخذ گواهی نامه معتبر از سازمان استاندارد، کاهش ضایعات فراوریی، کوشش به منظور تصفیه پساب ها و بازیافت پسماندها و توسعه فضای سبز موجود است.

  • دفاع از فراوری کارخانه لاستیک سازی

یک کارشناس صنعت لاستیک می گوید: از آن جا که لاستیک ها سالیان سال در محیط باقی مانده اند و قابل تجزیه بیولوژیکی نیستند، آلودگی های زیادی را در محیط زیست ایجاد خواهند کرد؛ ضمن این که مواد اولیه این محصول وارداتی بوده و ارز فراوانی در قبال آن از کشور خارج می گردد. آروین حقمرادی با دفاع از راه اندازی کارخانه لاستیک سازی در استان می افزاید: در حالی که با بازیافت لاستیک های فرسوده می توان در جهت جلوگیری از خروج ارز و جلوگیری از آلودگی محیط قدم برداشت، راه اندازی کارخانه ساخت لاستیک های نو، گامی رو به جلو برای حفظ محیط زیست و نیز جنبه مالی آن خواهد بود. وی معتقد است: اگر به بهانه حفظ محیط زیست، اجازه راه اندازی هیچ کدام از صنایع سنگین و نیمه سنگین در استان داده نگردد، نمی توان انتظار تحقق شعار رونق فراوری را داشت.

  • احتمال تهدید چرخه حیات آبی

اما یک کارشناس صنایع پتروشیمی نیز می گوید: معنای تحت اللفظی پتروشیمی، مواد شیمیایی حاصل از نفت است و در فرایند فراوری صنایع پتروشیمی، هیدروکربن های نفت خام یا گاز طبیعی به فراورده های مختلف و متعدد شیمیایی تبدیل می گردد. بهرام کرمی می افزاید: در ایران، حدود 36 مجتمع پتروشیمی وجود دارد و در استان کردستان نیز یکی از این مجتمع ها طی ماه های اخیر به طور رسمی شروع به کار کرد. از نگاه این کارشناس، نوع و میزان آلاینده های محیط زیستی پتروشیمی متفاوت است و براساس فرایندهای مختلف از جمله جمع آوری مواد اولیه، فراوری و تبدیلمواد، جمع آوری و انبار مواد فراوریشده تقسیم بندی خواهد شد.

وی کاربردهای اصلی محصولات مجتمع پتروشیمی کردستان را خوراک واحدهای پایین دستی، فراورینماینده انواع فیلم پلی اتیلن، فوم پلی اتیلن، روکش سیم و کابل، قطعات پلاستیکی و... عنوان می نماید که همگی سم ها و آلاینده های خاصی فراوری می نمایند. به گفته این کارشناس، پساب خارج شده از صنایع فراوری پلاستیک گاهی می تواند حاوی آلاینده های فرار و سمی باشد و چرخه حیات آبی را مختل کند. قطعا در آن مجتمع ها، کنترل اساسی بر مواد ضروری است.

کرمی ادامه می دهد: یکی از آزمایش های مورد احتیاج برای فاضلاب صنایع پلاستیک، آزمایش فلزات سنگین است. برای کنترل آلودگی هوا نیز می توان از سیستم های کندانسورها، جذب سطحی، اسکرابرها و احتراق یا سوزاندن و برای کنترل آلودگی آب هم می توان از سیستم های تقطیر و پالایش گاز استفاده کرد. برای کاهش پسماندها نیز بهترین گزینه بازیافت است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 210

به "صنایع کردستان و نگرانی های زیست محیطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع کردستان و نگرانی های زیست محیطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید