شهر زیرزمینی کاریز کیش، هنر ایرانیان در 2500 سال پیش

به گزارش مجله عطر یاس، شهر زیرزمینی کاریز در کیش

جزیره کیش پر از جاذبه های شگفت انگیزی است که باید در طی چندین سفر با آن ها آشنا شوید. کاریز کیش را حتی اگر به این جزیره سفر هم نکرده باشید حتما به گوشتان خورده است. شهر زیرزمینی پر آوازه ای که معروفیت آن جهانی است و تلفیقی از هنر ایرانی و طبیعت زیبای این جزیره می باشد و همین خود دلیلی شده تا گردشگران زیادی چه از ایران و چه از کشورهای خارجی برای بازدید از شگفتی ها آن به این جزیره در جنوب ایران سفر نمایند. در طول سفرتان به جزیره کیش یک روز را برای بازدیدی از شهری با عمق 16 متر و قدمت کهن که به 2500 سال پیش بر می شود خالی کنید، تا از مهارت و تبحر ایرانیان بهره مند شوید. همراه خبرنگاران باشید تا بیشتر درباره شهر زیرزمینی کاریز در کیش خدمتتان توضیح دهیم.

شهر زیرزمینی کاریز کیش، هنر ایرانیان در 2500 سال پیش

همانطور که گفتیم در شهر زیرزمینی کاریز در کیش یکی از مقاصد گردشگری تاریخی در این جزیره است که قدمتی حدود 2500 سال قدمت داشته و نمونه از هنر و تبهر معماران ایرانی در آن موقع بوده است، که این روزها تبدیل به مقصدی دیدنی و تفریحی شده است. ویژگی های منحصر به فرد این ساختار زیرزمینی از جمله مرجانی بودن، جریان آب شیرین، هوای خنک در زیر زمین و سقف مرجانی مملو از فسیل های با قدمت بسیار بالا، این جاذبه را در زمره مهم ترین جاذبه های ایران و حتی دنیا قرار می دهد.

برای رزرو تور کیش اقدام کنید

چه چیز هایی در شهر کاریز کیش خواهید دید ؟

  • سنگواره هایی با قدمت 270 تا 570 میلیون سال
  • سقف پوشیده از صدف و مرجان های دریایی

یکی از مواردی که سبب شده تا کاریز کیش پر اهمیت گردد و تمایزی ویژه با دیگری شهرهای زیرزمینی ایران داشته باشد، سقف مرجانی آن است که زمانی بستر آب دریا بوده و قطر آن به 7 متر می رسد. این سقف پر از صدف و آبزیانی است که به صورت فسیل در آمده اند و به راحتی می توانید آنها را مشاهده کنید.با توجه به آزمایش های صورت گرفته در دانشگاه مونیخ آلمان بر روی تعدادی از این فسیل ها، قدمت این سقف را بین 53 تا 570 میلیون سال نشان می دهند و حکایت از عمر بالای این سقف دارند.

  • لاک پشت با قدمت بیش از صدها میلیون سال
  • بازدید از موزه خلیج فارس
  • پایاب کهن کاریز
  • لایه های مختلف زمین
  • چاه های کاریز

این کاریز در ابتدا دارای دو رشته است که از دو سوی جزیره، منطقه صفین و باغو سرچشمه می گیرند. این رشته ها پس از پیمودن راستای معین به محل فعلی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش می رسند و به سه رشته تبدیل می گردند. آب پس از این محل در یک رشته، جریان پیدا نموده و به شهر قدیمی حریره منتهی می گردد که در انتهای راستا بازدید از کاریز کیش قابل مشاهده است. در طول راستا گذر آب، 274 حلقه چاه برای برداشت آب به چشم می خورد که تعداد 74 چاه در مجموعه کاریز کیش واقع شده است. وجود این تعداد چاه در راستا یک قنات، حکایت از این دارد که در این کاریز، آب هم به صورت ساکن بوده و هم به سمت مظهر کاریز جریان و حرکت داشته است. اگر به هنگام بازدید به سقف کاریز نگاه کنید، یکی از حلقه های چاه را که اخیرا در لایه مرجانی به ضخامت هفت متر ایجاد شده را می بینید که فرمی مخروطی دارد.

برای رزرو آنلاین تور کیش اقدام کنید

  • تصفیه خانه آب طبیعی

آب موجود در کاریز کیش حاصل از بارندگی های فصلی است که در این منطقه رخ می دهد. مرجان های موجود در راستا آب های کاریز سبب تصفیه شدن آب می شوند و در لایه گل مارن ذخیره می گردد تا در قنات جریان یابد. ساکنان این منطقه از این آب گوارا مصرف کی می نموده اند و یا آن را با محصولات دیگر معاوضه می کردند، چرا که در حدود قرون پنجم و ششم هجری، جزیره کیش مرکز تجارت خلیج فارس و دریای عمان به شمار می رفت و آب آشامیدنی آن نزد کشورهای حاشیه خلیج فارس از ارزش بسیار بالایی برخوردار بود.

هوای خنک دائمی در زیر زمین

از مهمترین ویژگی های شهر زیرزمینی کاریز در کیش هوای خنکی است که به طور دائم در آن موج می زند و در طول سال تغییری نمی کند، بنابراین هیچ فرقی ندارد که چه فصلی از سال می خواهید برای بازدید از آن بروید زیرا همواره خنک است. همین هوای معتدل سبب شده تا آب در دمای مناسبی بنماند و کیفیت آن را برای شرب حفظ گردد.

بازدید از شهر زیرزمینی کاریز در کیش

تا مدت ها این قنات، جاذبه ای برای مسافران و گردشگران نداشت و از آن استفاده ای نمی شد، اما به مرور زمان، توجه مردم به سمت آب شیرین و هوای معتدل و خنک و مخصوصا بافت فسیلی سنگ های مرجانی، جلب شد و سرمایه گذاران بسیاری را برای، سرمایه گذاری بر روی این اثر تاریخی ترغیب کرد.تا این که بالاخره در شهریور ماه سال 1378، با مشارکت سرمایه گذاران و توجه مردم، این مجموعه تاریخی مجددا احیا شد اما این بار در نه در نقش یک قنات بلکه در نقش شهری تاریخی و باستانی، پذیرای حضور گردشگران و بازدیدکنندگان از سراسر ایران و دنیا شد.ماجرای بازسازی از اینجا آغاز شد که فردی به نام مهندس حاجی حسینی که یک ایرانی مقیم آلمان بود، پس از 32 سال دوری از وطن، به ایران بازگشت و این قنات را مورد آنالیز قرار داد.مهندس حاجی حسینی با بودجه سرمایه گذار خصوصی، توانست پروژه احیای این کاریز را کلید بزند و این بنا را مجددا با استفاده از اصول معماری ایرانی، بازسازی نماید.

برای رزرو تور کیش اقدام کنید

در زمان بازسازی و بازسازی بر روی منبع آب شیرین و کانال های آن، محافظی قرار داده شده بود تا آسیبی به کیفیت آب وارد نگردد.این محافظ در اصطلاح کول نامیده می گردد که در واقع استوانه های سیمانی هستند که از استحکامات چاه ها و تونل ها و قنات های حفر شده، محافظت می کنند.پس از مقاوم سازی این کاریز، در طول راستا منتهی به کاریز، بازارچه، موزه و رستوران با معماری سنتی برای استفاده بیشتر مسافران و رفاه حال آنان ایجاد شد و گردشگران بسیاری را به برای بازدید از این مجموعه کنجکاو و ترغیب کرد.

قیمت ورودی و زمان بازدید از کاریز کیش

قیمت بلیط: بازدید از کاریز کیش 20 هزار تومان

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 9 اصبح الی 10 شب

آدرس: جزیره کیش، بلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور، شهر کاریز کیش

منبع: الی گشت
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2019

به "شهر زیرزمینی کاریز کیش، هنر ایرانیان در 2500 سال پیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر زیرزمینی کاریز کیش، هنر ایرانیان در 2500 سال پیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید