شناسایی 158 کودک کار در مشهد، 128 کودک اتباع اند

به گزارش مجله عطر یاس، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون دادستان مشهد گفت: تا شب گذشته 158 کودک کار در مشهد شناسایی و جمع آوری شدند که از این تعداد 38 کودک ایرانی و 128 کودک دیگر اتباع بودند.

شناسایی 158 کودک کار در مشهد، 128 کودک اتباع اند

نیره عابدین زاده امروز 24 آذرماه در یکصد و چهاردهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، اظهار کرد: در موضوع آسیب های اجتماعی طی چندسال گذشته به صورت منفک و جزیره ای اقدامات مختلفی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه شاید در بخشی از امور نه تنها نتیجه مثبتی نداشته ایم بلکه آسیب ها نیز رشد بیشتری داشته اند، افزود: اقدام مشترکی در تعامل با شهرداری مشهد به منظور کنترل آسیب های اجتماعی مرتبط با حوزه بچه ها کار، افراد معلول، سالمندان، بچه ها بی سرپرست و بدسرپرست آغاز شده است. رویکرد غالب در این خصوص اجتماعی و فرهنگی است و نه قضایی. این طرح از پاییز امسال در قالب طرح سایه بان مهر آغاز شده است.

معاون دادستان مشهد گفت: از سال 84 تا کنون برخی سازمان ها حتی نسبت به وظایف خود در قانون ساماندهی بچه ها کار اطلاعی نداشتند. از طرفی با قشری روبرو هستیم که قدرت دفاع از خود را ندارند. شهردار مشهد نیز جنس کار را دانست. ما تمام تلاش خود را در حوزه آسیب اجتماعی با اقدام مشترک به کار می بندیم.

تنها 5 دستگاه در خصوص ساماندهی بچه ها کار پای کار آمدند

عابدین زاده تاکید کرد: طبق قانون در حوزه ساماندهی بچه ها کار، برای 11 دستگاه وظیفه تعریف شده است، اما در مشهد تا به امروز تنها پنج دستگاه پای کار آمدند و 6 دستگاه دیگر باید پای کار بیایند. زمانی که قانونی در مجلس به تصویب می رسد براساس آن ردیف بودجه معین و به دستگاه ها داده می شود.

وی ادامه داد: باید به مردم نیز اطلاع رسانی شود تا با کمک آن ها به بچه ها کار در خیابان ها و میادین، کمک کرد. از افرادی که این بچه ها را از حاشیه شهر جمع آوری و برای درآمدزایی خود به کار می گیرند، تا کنون هشت نفر از آن ها شناسایی شده و در زندان هستند.

معاون دادستان مشهد با بیان اینکه هیچ آسیب اجتماعی به صفر نمی رسد، اما می توان با همراهی همه بخش ها، آسیب ها را کنترل و کاهش داد، تشریح کرد: در این خصوص مسأله فرهنگ نیز اثرگذار است. ما مواردی داشته ایم که پدر کودک فردی کارمند بوده است اما کودک خود را برای کار به خیابان فرستاده است.

عابدین زاده تاکید کرد: تا شب گذشته 158 کودک کار در مشهد شناسایی و جمع آوری شدند که از این تعداد 38 کودک ایرانی و 128 کودک دیگر اتباع بودند. از اداره کل اتباع استانداری خراسان رضوی تقاضا دارم تا برنامه ای برای بچه ها اتباع رها شده در سطح شهر تدوین کنند.

از زمان اجرای طرح سایبان مهر تا به امروز 158 کودک کار شناسایی شده است

رضا دانایی، سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این جلسه در خصوص طرح سایبان مهر، اظهار کرد: هم زمان با شیوع ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار دریافت شرایط اقتصادی خانواده ها، شاهد رشد روز افزون فعالیت بچه ها کار در سطح شهر و معابر عمومی شهر هستیم.

وی با اشاره به اینکه هم زمان با بروز این پدیده کمیته ای تحت عنوان ساماندهی بچه ها کار و خیابان تحت نظارت و مدیریت خانم عابدین زاده، معاون دادستان مشهد شکل گرفت، افزود: در این کمیته کنندگانی از دادستانی، شهرداری مشهد، بهزیستی، اداره کار و رفاه اجتماعی، سازمان فنی و حرفه ای خراسان رضوی، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی و اداره اتباع حضور دارند. یکی از اهداف تشکیل این کمیته، حمایت موثر و مستمر از بچه ها کار و تلاش برای توانمند سازی آنان است.

سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه در این راستا 11 دستگاه عضو در این کمیته، طی جلسات کارشناسی و تخصصی وظایف خود را طی آیین نامه ساماندهی بچه ها کار و خیابان مصوب 1384، انجام می دهند، عنوان کرد: یکی از ویژگی های این طرح، حضور سازمان های مردم نهاد است که در حال حاضر دو مجموعه گلستان علی و هم راز علی در اجرای این طرح با ما همکاری می کنند. در طرح سایبان مهر منظور از کودک کار، کودک زیر 18 سال است که عمدتا به مشاغلی مانند دست فروشی و تکدی گری می پردازند که به واسطه این کارها، دچار آسیب های جسمی و روحی می شود.

دانایی با اشاره به اینکه کار کردن برای این بچه ها سبب محرومیت آنان از تحصیل می شود، اعلام نمود: در این طرح دو دسته از بچه ها کار مورد حمایت قرار می گیرند. در گام اول بچه ها مشاهده شده در معابر عمومی و در گام دوم بچه ها شاغل در کارگاه های زیرزمینی شناسایی و حمایت خواهند شد.

وی گفت: اهمیت حفظ کرامت انسانی این بچه ها سبب شده تا به جای استفاده از اصطلاح نامناسب جمع آوری و ساماندهی بچه ها کار از عنوان شناسایی بچه ها کار استفاده شود. در طرح سایبان مهر تلاش می شود تا پس از شناسایی بچه ها و ارتباط با خانواده آنان، شرایط خانواده آنان به دقت مورد بررسی قرار بگیرد که تا با توجه به شرایط خانواده او در خصوص توانمندسازی آنان برنامه ریزی های لازم با همکاری دستگاه های مرتبط انجام شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تشریح کرد: داشتن نگاه همه جانبه به پدیده کار کودک، الزام قضایی خانواده بچه ها شناسایی شده به همکاری، حضور تشکل های غیر دولتی و مردم نهاد برای حمایت از بچه ها و خانواده های آنان، برنامه ریزی برای توانمندسازی اعضاء خانواده کودک و شکستن چرخه فقر اقتصادی، انجام حمایت های روان شناختی برای به ثبات رسیدن شرایط کودک و شناسایی افراد سودجو که در قالب باند از بچه ها سواستفاده می کنند از جمله مواردی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

دانایی گفت: براساس آیین نامه ساماندهی بچه ها کار، مقرر شده است که شهرداری همکاری های لازم را انجام دهد. در این راستا تلاش هایی برای ایجاد مرکز قرنطینه شماره دو انجام شود. اقداماتی همچون تامین سه خودرو ون، شناسایی بچه ها کار حاضر در سطح شهر و انتقال آنان به مراکز مربوطه، تامین موارد ضدعفونی کننده و ماسک، طراحی، چاپ و توزیع بروشور در معابر عمومی در خصوص نحوه تعامل با بچه ها کار به منظور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به شهروندان، تحویل یک ساختمان برای قرنطینه موقت بچه ها و برنامه ریزی برای انعقاد قرارداد با دو سازمان مردم نهاد گلستان علی و هم راز علی نیز، اجرا شده است.

وی گفت: در طی 54 روز از اجرای این طرح تا انتهای آبان ماه، 864 ساعت گشت توسط نیروهای سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد برای شناسایی بچه ها اجرا شده است و در طی اجرای این طرح 158 کودک شناسایی شده که از این تعداد 38 کودک ایرانی و مابقی اتباع هستند. از این تعداد 111 کودک به خانواده هایشان تحویل داده شده و 23 کودک در مرکز قرنطینه حضور دارند.

سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: طبق تشخیص بهزیستی و دادستانی، حمایت های لازم از بچه ها شناسایی شده انجام می شود تا این افراد مجدد به این چرخه بازنگردند. اگر پس از انجام حمایت های لازم، خانواده این کودک همچنان به سوءاستفاده از او ادامه بدهد، پیگیری لازم از طرف حوزه قضایی انجام می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1303

به "شناسایی 158 کودک کار در مشهد، 128 کودک اتباع اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 158 کودک کار در مشهد، 128 کودک اتباع اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید