نه با سخت گیری و نه با شل گیری در ممیزی موافق نیستیم

به گزارش مجله عطر یاس، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خراسان رضوی، نشست هم اندیشی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با جمعی از ناشران و دست اندرکاران حوزه نشر در استان خراسان رضوی، عصر امروز دوشنبه 22 آذرماه در محل هتل فرهنگ و هنر مشهد برگزار گردید.

نه با سخت گیری و نه با شل گیری در ممیزی موافق نیستیم

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه توسعه ویترین مهم است، گفت: با روش های مختلفی تعداد کتابفروشی ها باید افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه با تمام مسائل موجود، حوزه کتاب مستقل ترین حوزه فرهنگی کشور است که توانسته تا حدودی روی پای خود بایستد، اضافه نمود: کل حمایت و یارانه دولتی در حوزه کتاب تقریبا معادل 250 میلیارد تومان است که همین عدد هم در بخش سینما هزینه می گردد و این در حالی است که ارزش فراوری کتاب های منتشر شده در کشور در سال گذشته 4500 میلیارد تومان بوده است.

احمدوند با بیان اینکه تمام حمایت دولتی از اقتصاد صنعت نشر همین عدد است، ادامه داد: بخش جدی از حوزه چاپ و نشر و کتابفروشی و توزیع به وسیله بخش خصوصی در حال اجرا است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حمایت های دولتی چندان مفید نیست، گفت: حمایت به معنای تزریق پول و یاری مالی برای نیازمندان حوره فرهنگ کار درستی نیست؛ حمایت باید از محصول مطلوب برای رساندن به مخاطب علاقمند باشد. برترین حمایت هم حمایت از زیرساخت های حوزه فرهنگ و نشر است.

وی با بیان اینکه همه مسائل حوزه نشر و کتاب را دولت نمی تواند حل نماید و توقع اینکه همه مسائل را حل نماید، نادرست است، گفت: خیلی از مسائل مربوط به مسائل صنفی و فرهنگ عمومی است که باید با جلسات و گفتگوهای بین بخشی حل گردد.

احمدوند ادامه داد: البته دولت باید وظایف خود را در مورد کتاب خوان کردن مردم انجام دهد اما فعالان فرهنگی هم باید نقش خود را تعریف نمایند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید از کتابفروشان حمایت کرد، گفت: در خیلی از شهرها کتابفروشی نداریم و امکان راه اندازی هم به سرعت به دلایل مختلف نیست و ایده برگزاری نمایشگاه های مجازی و استانی ایده بدی نیست.

احمدوند در مورد آسیب برگزاری نمایشگاه به کتابفروشان، گفت: به عنوان نمونه 214 میلیون تومان کل یارانه اختصاص یافته به نمایشگاه مجازی استان اصفهان و پنج میلیارد تومان یارانه در طرح پاییزه کتاب، عددی نیست که تاثیری در اقتصاد کتابفروشان بگذارد، بلکه برگزاری نمایشگاه فضای شور و حال کتابی و رونق به وجود می آورد.

وی ادامه داد: من تجربه کتابفروشی در خیابان انقلاب را داشتم و در ایام نمایشگاه کتاب تهران فروش ما بیشتر بود؛ به تجربه عرض می کنم، قبول ندارم که در زمان برگزاری نمایشگاه های کتاب، کتابفروشی ها اذیت می شوند. البته معتقدم باید کتابفروش حمایت گردد اما اینطور نیست کتابفروش به علت نمایشگاه زمین بخورد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: توزیع یارانه باید عادلانه تر باشد و از ارائه ایده ها و پیشنهادها در این خصوص استقبال می کنیم.

احمدوند بعلاوه خصوص موضوع ممیزی گفت: ممیزی باید به یک وحدت رویه برسد، نه با سخت گیری و نه با شل گیری موافق نیستیم؛ افراط و تفریط در ممیزی آسیب زننده است، ممیزی باید منطق و قوام داشته باشد و با هماهنگی انجام گردد.

در ابتدای این نشست تعدادی از ناشران، کتابفروشان و فعالان حوزه نشر استان، مدیرکل و معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به بیان نکاتی پرداختند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1892

به "نه با سخت گیری و نه با شل گیری در ممیزی موافق نیستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نه با سخت گیری و نه با شل گیری در ممیزی موافق نیستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید