سندروم مرموز هاوانا گریبان دیپلمات های آمریکایی در کلمبیا را هم گرفت

به گزارش مجله عطر یاس، سندروم مرموز هاوانا که تا به حال بسیاری از دیپلمات های آمریکایی در کشورهای مختلف را درگیر نموده حالا به کلمبیا رسیده و رسانه ها از مشاهده مواردی از ابتلا به این بیماری عجیب در بین کارکنان مرتبط با سفارت آمریکا در این کشور خبر داده اند.

سندروم مرموز هاوانا گریبان دیپلمات های آمریکایی در کلمبیا را هم گرفت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به نقل از هفته نامه اشپیگل، در سفارت آمریکا در بوگوتا، مرکز کلمبیا موارد جدیدی از ابتلا به سندروم مرموز هاوانا در بین دیپلمات های آمریکایی مشاهده شده است.

به گفته افراد مطلع در بوگوتا مرکز کلمبیا، حداقل پنج خانواده آمریکایی دچار بیماری سندروم هاوانا شده اند.

ایوان دوکه، رئیس جمهور کلمبیا گزارشی که وال استریت ژورنال در این باره منتشر نموده را تایید نموده و در سفر خود به نیویورک گفت: البته ما از این شرایط مطلع هستیم، اما من می خواهم این مسئله را به نهادهای آمریکایی واگذار کنم که در این زمینه تحقیقاتی را انجام می دهند و این مسئله ای مرتبط به پرسنل آن ها است.

وال استریت ژورنال گزارش داده که در حداقل 5 خانواده که با سفارت آمریکا در کلمبیا در ارتباط بوده اند علائم این بیماری مرموز دیده شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز آدینه قانونی را برای یاری اقتصادی به قربانیان این بیماری اسرار آمیز امضا کرد. قانون هاوانا غرامت هایی را برای کارکنان وزارت خارجه و سازمان سیا که در اثر ابتلا به این بیماری دچار آسیب های مغزی شده اند در نظر می گیرد.

وال استریت ژورنال اخیرا بعلاوه گزارش داد که دولت آمریکا در حال آنالیز موارد متعددی از یک عارضه ناشناخته در میان دیپلمات ها و کارمندان سفارت این کشور در برلین است.

به گزارش نشریه وال استریت ژورنال آمریکا و اشپیگل آلمان، حداقل دو تن از کارمندان سفارت آمریکا به علت بروز علایم مشابه سندروم هاوانا به مراقبت های پزشکی احتیاج پیدا نموده اند.

شناخته شده ترین علایم عارضه موسوم به سندورم هاوانا سردرد و حالت تهوعی است که هنوز علت مشخصی برای آن وجود ندارد. مبتلایان به این سندروم ممکن است دچار سرگیجه، خستگی و هم مشکل بینایی یا شنوایی هم بشوند.

روزنامه وال استریت ژورنال از قول دیپلمات های آمریکا نوشته که بعضی از کسانی که دچار این سندروم شده اند، توانایی کار کردن ندارند. موارد اعلام شده در برلین، اولین نمونه از سندروم هاوانا در یکی از کشورهای عضو ناتوست که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند.

دیپلمات های آمریکایی اذعان نموده اند که در گذشته موارد مشابهی در سایر کشورهای اروپایی هم وجود داشته است. بعضی از قربانیان این سندروم مقامات سرویس های امنیتی بودند که بیش از همه در ارتباط با روسیه کار می نموده اند.

اولین نمونه های سندروم هاوانا پنج سال پیش در میان دیپلمات های آمریکایی و کانادایی مستقر در هاوانا، مرکز کوبا مشاهده شد. از سال 2016 تا کنون دهها دیپلمات آمریکایی و کانادایی و هم نزدیکان آنها در کوبا از عوارض این سندروم رنج می برند.

بعد از آن مواردی هم در چین، روسیه و خود ایالات متحده مشاهده شد. آخرین مورد دیده شده اخیرا در سفارت آمریکا در وین، مرکز اتریش بود.

ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا چندی پیش در یک مصاحبه رادیویی اعلام نموده که همه اقدامات لازم را انجام می دهد تا این معما حل گردد. به گفته وی در سراسر جهان تا به حال 200 نفر تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته اند که نیمی از آن ها از کارکنان سازمان سیا بوده اند.

دولت آمریکا، سازمان اطلاعات و بعلاوه وزارت امور خارجه این کشور تحقیقات گسترده ای پیرامون این سندروم مرموز را شروع نموده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1730

به "سندروم مرموز هاوانا گریبان دیپلمات های آمریکایی در کلمبیا را هم گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندروم مرموز هاوانا گریبان دیپلمات های آمریکایی در کلمبیا را هم گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید