رویدادی برای میراث فرهنگی و تنوع زیستی در سده نو

به گزارش مجله عطر یاس، به مناسبت فرا رسیدن سده نو، رویداد میراث فرهنگی و تنوع زیستی به انگیزه معرفی و آموزش گروه های سنی کودک و نوجوان تا بزرگسال و با هدف آگاهی بخشی برگزار می گردد.

رویدادی برای میراث فرهنگی و تنوع زیستی در سده نو

به گزارش خبرنگاران، کارگروه مجازی میراث فرهنگی و تنوع زیستی در نظر دارد با همکاری موزه ملی ایران، موزه ملی ملک، میراث جهانی چغازنبیل و محوطه تاریخی هفت تپه، میراث جهانی تخت جمشید، مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران و پروژه پیش از تاریخی زهره (چگاسفلی)، برنامه های معرفی و آموزش را برای نوروز 1401 خورشیدی به اجرا رساند که شاید پیمانی باشد بر آغاز این سده پیش رو به پاسداری از میراث فرهنگی و محیط زیست که هر دو سرمایه های ارزشمند این سرزمین باشکوه هستند.

در شرح بیشتر رویکرد این رویداد آمده است: سرزمین پهناور ایران دارای بیوم ها و زیست بوم های گوناگونی است که از هزاران سال پیش با استقرار گسترده جوامع انسانی از گونه های شناخته شده انسان نئاندرتال بهره برداری شده و تا به امروز با جریان زندگی و استقرار انسان های هومو ساپینس در این سرزمین برقرار بوده است. به همین علت مدل های استقراری و مدیریت زیستی در بین دو گونه انسان و نژادهای وابسته به آن ها نسبت به هر دوره تاریخی تفاوت هایی آشکار دارد. در هزاران سال همبودی و همزیستی انسان با محیط زیست بسیاری از این الگوهای رفتاری مانند رام کردن حیوانات وحشی، اهلی سازی حیوان و گیاه، برپایی استقرارهای مسکونی از خشت، آجر و سنگ به وجود آمده است. این گونه همزیستی و بهره برداری از محیط زیست سبب شده که زیست گونه های انسانی با محیط زیست پیرامون با کنش و برهم کنش همراه باشد.

در دنیای امروز با توجه به بهره از هوش مصنوعی تفاوت های آشکار با هزاره های گذشته به وجود آمده است. فزونی در دنیای امروز را تسلط بر دنیای مجازی می دانند و به همین علت ما نیز از این دنیای مجازی بهره برده تا آنچه را که میراث هزاران ساله فرهنگ و محیط زیست این سرزمین بوده است بشناسیم، آموزش دهیم و پاسداری داریم.

در چند سال گذشته و با تشکیل این کارگروه، برنامه ها و محصولات چندرسانه ای با عنوان # میراث فرهنگی و تنوع زیستی با تأکید بر ارزش های هزاران ساله همبودی و همزیستی انسان و منهای آدمیان به اجرا رسیده است که خوشبختانه مورد توجه عموم و متخصصان نیز قرار گرفته اند. به همین علت و با توجه به کسب تجربه از برنامه های پیشین به مناسبت فرا رسیدن سده پیش رو (خورشیدی)، کلاسه های برنامه های معرفی و آموزش برای گروه های سنی کودک و نوجوان تا بزرگسال در زمینه ترویج و آگاهی از میراث فرهنگی و تنوع زیستی اجرا می شوند.

آثار در بخش های نقاشی، کاغذ دیوار، پوستر و نرم افزار تعاملی، داستان کوتاه، نمایشنامه و فیلم نامه، عکس و فیلم مستند به فراخور گروه سنی قابل دریافت است.

مهلت تهیه آثار فروردین ماه سال 1401 و مهلت ارسال آثار از فروردین تا 10 اردیبهشت ماه 1401 خواهد بود. داوری آثار نیز در اردیبهشت ماه انجام می گردد و نمایشگاه مجازی آثار نیز تیرماه 1401 برگزار خواهد شد.

یادآوری شده که این رویداد حالت رقابتی ندارد، اما گواهی نامه همراهی برای تمام شرکت کنندگان صادر می گردد و در سرانجام، آثار برابر با کلاسه های برنامه، در موزه مجازی میراث فرهنگی و تنوع زیستی نمایش داده می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1921

به "رویدادی برای میراث فرهنگی و تنوع زیستی در سده نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویدادی برای میراث فرهنگی و تنوع زیستی در سده نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید