میتوان از دوران آل بویه به عنوان دوران طلایی تاریخ اسلام یاد کرد

به گزارش مجله عطر یاس، ایسنا/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، میتوان از دوران آل بویه به عنوان دوران طلایی تاریخ اسلام یاد کرد.

میتوان از دوران آل بویه به عنوان دوران طلایی تاریخ اسلام یاد کرد

علی دارابی در اختتامیه همایش ملی آل بویه که در املش برگزار گردید، جامعه ایرانی را دارای تاریخ 7000 ساله دانست و اظهار کرد: قدمت ایران به تاریخ پهلو می زند و در کنار چین نخستین تمدن شکل گرفته بر روی کره زمین است.

وی با اشاره به فراز و فرود دودمان ها و آمد و شد قدرت ها در این تمدن بزرگ افزود: امروز احتیاجمند بازشناسی تاریخ هستیم و باید به هویت ملی و حافظه تاریخی خودمان بازگردیم تا بدانیم که چه پشتوانه غنی و بزرگی داریم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه بعضی از کشورهای همسایه بواسطه مستعمره بودن از چنان تاریخ درخشانی مانند ایران زمین برخوردار نیستند و لذا به سمت ساخت موزه های آینده رفته اند، گفت: موزه ها فقط ویتریتی از داشته های تاریخی نیستند و کارکرد بزرگتری دارد، زیرا به نسل های امروز و آینده می گویند که به گذشته پر افتخارشان رجوع نمایند و از داشته های فرهنگی و تاریخی و هویتی خود مطلع باشند.

دارابی خواهان تشکیل دبیرخانه دائمی همایش آل بویه شد و بیان نمود: باید کرسی های آل بویه شناسی در دانشگاه ها و مراکز علمی و حوزه های علمیه در استان و کشور شکل بگیرد، زیرا در این تاریخ 7000 ساله، دوران آل بویه برای مسلمانان و شیعیان طلایی و درخشان است.

وی پاسداشت تاریخ آل بویه را در تحقیق و پژوهش و فراوری ادبیات دانست و مطرح نمود: باید به تاریخ آل بویه بپردازیم و بازشناسی تاریخی و خدمات ارزنده این خاندان را که یکی از مهمترین بخش های تاریخ و فرهنگ و هنر ایران زمین است را در دستور کار قرار دهیم.

قائم مقام وزیر میراث، با اشاره به همزمانی دو سلسله آل بویه و سامانیان در سده چهارم هجری افزود: آل بویه تحت تاثیر فرهنگ اسلامی و سامانیان تحت تاثیر فرهنگ ایرانی بودند و لذا عموم مورخان بر این باور هستند که آل بویه شیعه 12 امامی بوده که با صلابت از حکومت امیرالمومنین علی (ع) دفاع نموده و نقش بزرگی در ایجاد وحدت میان شیعه و اهل سنت داشته است که یک مدل حکمرانی محسوب می گردد؛ البته کار بزرگ آل بویه بزرگداشت عید غدیر است که در ادبیات دینی ما روز اکمال دین و اتمام نعمت است.

وی برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان را از دیگر اقدامات آل بویه دانست و ادامه داد: یکی از کارنمودهای آل بویه در مدیریت جامعه آبادانی و ساماندهی به امور بود. در واقع آل بویه به پشتوانه قدرت اسلامی و شیعی خود شرایطی را فراهم کرد که افکار و عقاید مختلف احتیاج به تقیه نداشتند و اقلیت های دینی در کنار مسلمانان مشغول فعالیت بودند.

دارابی یکی از ویژگی های حکومت آل بویه را نشاط علمی در کنار وحدت دنیا اسلام دانست و بیان نمود: رشد علمی در دوران آل بویه مشهود بود و میتوان از آن به عنوان دوران طلایی تاریخ اسلام یاد کرد و شاهد آثار بزرگانی همانند شیخ کلینی و شیخ صدوق و شیخ طوسی هستیم.

قائم مقام وزیر میراث با اشاره به رشد علمی حوزه های ریاضی و نجوم و ادبیات و قضاوت و...گفت: یکی از ویژگی های جالب دوران آل بویه نظم و انضباط شهری و رسیدگی به امور اصناف و ساماندهی کشاورزی و صنعت بود.

وی بخش عمده میراث معماری ایرانی اسلامی را مربوط به دوران آل بویه دانست و متذکر شد: گیلان و مازندران با تاریخ اسلام و شیعه عجین شده اند و داشته های تاریخی و میراثی و معماری و شیعی فراوانی دارند؛ در این میان جایگاه املش بسیار ویژه بوده و برخوردار از تمدنی درخشان و بزرگ است.

منبع: همگردی
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2105

به "میتوان از دوران آل بویه به عنوان دوران طلایی تاریخ اسلام یاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میتوان از دوران آل بویه به عنوان دوران طلایی تاریخ اسلام یاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید