روزنامه ملیّت: ترکیه در قبرس شمالی پایگاه دریایی تاسیس می نماید

به گزارش مجله عطر یاس، یک روزنامه نزدیک به دولت ترکیه گزارش داد که این کشور به دنبال تاسیس پایگاه دریایی در منطقه خودمختار قبرس شمالی است و کار یافتن مکان مناسب برای آن را نیز شروع نموده اند.

روزنامه ملیّت: ترکیه در قبرس شمالی پایگاه دریایی تاسیس می نماید

برای دیدن سواحل زیبای مدیترانه با آنتالیا تور ارزان همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دولت ترکیه، بعد از مستقر کردن هواپیماهای بدون سرنشین مسلح و غیرمسلح خود در فرودگاهی در قبرس شمالی، اکنون میخواهد پایگاه نظامی دریایی نیز در این منطقه تاسیس کند.

روزنامه ملیّت نزدیک به دولت ترکیه، امروز (چهارشنبه) طی گزارشی با اشاره به قصد آنکارا برای تاسیس پایگاه دریایی در دولت خودخوانده قبرس شمالی، نوشت که کارشناسان ارتش ترکیه در حال آنالیز منطقه جهت معین مکان مناسبی برای ساخت آن هستند.

بر این اساس، طرح ترکیه برای تاسیس پایگاه دریایی در قبرس، بعد از تصمیم دولت قبرس شمالی (که از سوی آنکارا معین می گردد) برای در اختیار قرار دادن فرودگاه گِتیچ قلعه (که با نام لفکونیکو نیز شناخته می گردد) جهت استقرار پهپادهای ترکیه ای، تدوین شده است.

به نوشته وبگاه روزنامه دیلی صاباح به نقل از این گزارش، تیم کارشناسان ترکیه ای متشکل از اعضای نیروهای مسلح این کشور، احتمالا ناحیه غازی ماغوسا را برای تاسیس پایگاه دریای این کشور در قبرس شمالی در نظر بگیرند.

نظامیان ترکیه ای مستقر در قبرس شمالی می گویند طرح جدید این کشور، شامل ساخت اقامتگاه های نظامی و تاسیسات دریایی می گردد اما انبار مهمات در آن پیش بینی نشده است.

بعد از تهدیدهای مکرر اتحادیه اروپا و بعضی کشورهای حوزه مدیترانه به مقابله با حفاری نفت وگاز ترکیه در بخش های شرقی این دریا بود که ترکیه به استفاده از هواپیمای بدون سرنشین برای اسکورت و محافظت از کشتی های حفاری خود روی آورد.

پیش از این نیز خبر رسیده بود دولت خودخوانده قبرس شمالی، فرودگاه گِتیچ قلعه در خاک خود را برای پرواز پهپادهای ارتش ترکیه جهت اسکورت و محافظت از کشتی های حفاری این کشور که در مدیترانه فعالیت می نمایند، اختصاص داده است (جزئیات بیشتر).

جزیره قبرس بیش از چهار دهه است که به دو بخش ترک نشین در شمال و یونانی نشین در جنوب تقسیم شده و آنکارا روابط مناسبی با بخش یونانی نشین قبرس ندارد. تا به امروز نیز کوشش هایی برای تنش زدایی انجام شده، اما به شکست انجامیده است.

تنش ها در دریای مدیترانه از سال گذشته و به دلیل کوشش های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش های قدیمی منجر شده است. اتحادیه اروپا چندی قبل بیان کرد که طرح ترکیه برای انجام حفاری برای جستجوی نفت و گاز در سواحل قبرس نگرانی بسیار در این منطقه را موجب شده است. اتحادیه اروپا هشدار داده که این اقدام ترکیه موجب افزایش تنش ها میان این دو کشور شده و غیر قابل قبول است.

ریاست جمهوری ترکیه نیز چند روز پیش گفته بود تصمیم دارد هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری در دولت خودخوانده قبرس شمالی مستقر کند تا حافظ کشتی های حفاری ترکیه در مدیترانه باشند. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 580

به "روزنامه ملیّت: ترکیه در قبرس شمالی پایگاه دریایی تاسیس می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه ملیّت: ترکیه در قبرس شمالی پایگاه دریایی تاسیس می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید