رتبه بندی زبان ها بر اساس تعداد الفباهایشان

به گزارش مجله عطر یاس، در این مقاله، به آنالیز زبان ها بر اساس مقدار الفباهایشان می پردازیم. زبان ها عمدتاً هویت فرهنگی و کشورها را تعریف می نمایند. بگونه ای که شما ممکن است یکی از زبان های بزرگ دنیا مانند اسپانیایی، انگلیسی یا ماندارین صحبت کنید، یا یک زبان کوچک تر و منزوی مانند بسک، چینوک یا رومانی، این شکل ارتباط برای تقریباً همهٔ جنبه های زندگی ما اساسی است. در ادامه، ما نگاهی به زبان هایی با الفباهای بزرگتر و متنوع تر خواهیم داشت.

رتبه بندی زبان ها بر اساس تعداد الفباهایشان

روش ارزیابی

طبق آنالیز سایت Ethnologue.com، در سراسر دنیا 7168 زبان وجود دارد و مقدار گیری الفبای یک زبان در واقع کمی پیچیده تر از آن به نظر می رسد. اولین مسئله، چگونگی شمارش الفبا است. برای مثال زبان اسپانیایی را در نظر بگیرید؛ حروف صداهای A، E، I، O، U در الفبای اسپانیایی وجود دارند، اما همه آنها نیز نسخه های تکیه دار دارند. آیا اینها به عنوان کاراکترهای اضافی در محدوده یک الفبا شمرده می شوند یا فقط تغییراتی بر روی حروف موجود هستند؟ برای هدف این مقاله، ما به این نتیجه می رسیم که اگر یک زبان لیست مشخصی از حروف را در الفبای خود شامل گردد و حروف تکیه دار یا نسخه های ترکیبی را در نظر نگیرد، ما آن را بدون آنها می شماریم. بعلاوه، زبان هایی مانند ماندارین یا کانتونیز که مفهوم الفبا به صورت مستقیم برای آنها قابل اعمال نیست، را نیز شامل نمی گردد. این زبان ها سیستم های نوشتاری مبتنی بر نمادها دارند که به عنوان تصاویر نمادین شناخته می شوند و به طور دقیق در الفبا شمرده نمی شوند. با این وجود، بیایید آغاز کنیم!

واقعیت جالب

زبان مغولی، با میانگین 13 حرف در هر کلمه، بلندترین طول کلمه را از نظر تعداد حروف در دنیا دارد!

رتبه یک: الفباهای کوچک (21 - 26 حرف)

بیشتر شما که این را می خوانید، با بعضی از زبان های این رده آشنا خواهید بود. ما این زبان ها را در اینجا در نظر گرفته ایم تا مفهوم مقدار زبان ها در رده های بعدی را به شما بدهیم. بیایید با بعضی از زبان های محبوب اروپایی آغاز کنیم. زبان انگلیسی با 26 حرف بر اساس الفبای لاتین، بعلاوه آلمانی و فرانسوی با 26 حرف و اسپانیایی با 27 حرف هستند. ایتالیایی با 21 حرف جالبی در الفبای خود دارد که آن را پایین ترین حرفی در رتبه اول ما می دهد.

واقعیت جالب

روتوکاس، یک زبان بومی در پاپوآ گینه نو، کوچک ترین زبان شناخته شده در دنیا با 12 حرف است!

رتبه دوم: الفباهای بزرگتر (28 - 46 حرف)

هنگامی که از بعضی از زبان هایی که معمولاً با آن ها آشنایی داریم عبور می کنیم، الفباهای بزرگتر و پیچیده تری را مشاهده می کنیم. به عنوان مثال، زبان عربی 28 حرف دارد، که همگی به عنوان مصوت ها شناخته نمی شوند. البته در زبان عربی حروف صدادار (صداوا) وجود دارند، اما آنها با استفاده از نشانه ترتیبی یا نمادی که به حروف موجود اضافه می گردد، نشان داده می شوند. سپس الفبای روسی که شامل 33 حرف است. 10 حرف از اینها صداوا هستند، 21 حرف همگی ساکن و دو نشان یا تغییردهنده دیگر نیز برای ساخت کلمات استفاده می گردد. در نهایت، در رتبه دوم ما، زبان ژاپنی وجود دارد. حقیقت این است که ژاپنی یک زبان نمادین است و کانجی برجسته ترین سه سیستم نوشتاری آن است، اما برخلاف زبان چینی، ژاپنی دو الفبای صوتی به نام هیراگانا و کاتاکانا دارد که هر دو می توانند در رتبه بندی ما شمرده شوند. هر دو زبان در مجموع 46 حرف دارند.

واقعیت جالب

اصطلاح دیگرافی به زبانی اشاره دارد که چندین سیستم نوشتاری دارد. این موضوع در سراسر دنیا رایج است، به ویژه در هند که اسکریپت فارسی-عربی و دواناگری اغلب در نمایش توافقی روی تابلوهای راهنما استفاده می شوند.

رتبه سوم: بزرگترین الفباها (50 - 75 حرف)

حالا وارد بالاترین سطح طول الفباها شده ایم و ما حاصل 50 حرف را شکسته ایم. زبان هندی، پربحث ترین زبان در همهٔ هند، الفبایی دارد که شامل 12 حرف صداوا، 33 حرف ساکن و بین 5 تا 7 کاراکتر ترکیبی است، که مجموعاً بین 50 تا 52 حرف را شامل می گردد (این عدد در منطقه ها مختلف هند فرق دارد). بعد از آن، زبان نپالی را داریم که تاریخی از منطقه ای با سیستم های نوشتاری طولانی و پیچیده برخاسته است. نپالی 64 حرف در الفبای خود دارد که بزرگترین الفبایی است که تا به امروز درباره آن صحبت نموده ایم، اما متأسفانه رتبه اول را به خود نمی گیرد. این افتخار به زبان خمر می رسد. طبق کتاب رکوردهای گینس، زبان خمر با مجموع 74 حرف، که شامل 33 حرف ساکن، 23 حرف صداوا و 12 حرف صداوا مستقل است، بزرگترین الفبای دنیا را دارد. خمر اغلب به عنوان زبان کمبوجیایی شناخته می گردد، اما در واقع در کشورهای مختلف جنوب شرق آسیا، از جمله تایلند، ویتنام و بعضی منطقه ها لائوس صحبت می گردد. این زبان تعداد 16 میلیون نفر از بومی زبانان را در برمی گیرد.

واقعیت جالب

خمر نه تنها نام یک زبان است، بلکه یک پادشاهی هم بود! پادشاهی خمر در بازهٔ زمانی 802 تا 1431 بر بخش قابل توجهی از جنوب شرق آسیا حاکمیت داشت.

نتیجه گیری:

در این مقاله، فقط به صورت کوچکی به دنیای الفباها، زبان ها و ویژگی هایی که آنها را منحصر به فرد می نماید، پرداختیم. با توجه به تعداد زیادی زبان برای آنالیز، ما شما را تشویق می کنیم تا تحقیقات خود را انجام داده و خود را دربارهٔ فرهنگ و تاریخ غنی که آنها می توانند به ما آموزش دهند، مطلع کنید.

Resources:

  • Languages Around The World: Ethnologue
  • Chinese & Cantonese Script: My Languages
  • The Latin & Nepali Alphabet: Omniglot
  • Hiragana & Katakana: Free Japanese Lessons
  • Word Record Language: Guinness World Records
منبع: فوت و فن / wordfinderx.com
انتشار: 31 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1402 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2134

به "رتبه بندی زبان ها بر اساس تعداد الفباهایشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه بندی زبان ها بر اساس تعداد الفباهایشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید