راهکارهایی برای افزایش جریان خون در مغز

به گزارش مجله عطر یاس، تبیان/عادت هایی که در ادامه می گوییم به عنوان رفتارهای روزمره و بخشی از یک سبک زندگی سالم می توانند از سلامت مغز شما محافظت نموده و به پیشگیری از بیماری های مرتبط با جریان خون نامناسب یاری نمایند. در ضمن این عادت ها راهی بسیار عالی برای فعال و پُرانرژی ماندن هستند.

راهکارهایی برای افزایش جریان خون در مغز

بهبود خون رسانی به مغز نه تنها به شما در جلوگیری از بیمار شدن یاری می نماید، بلکه می تواند حافظه و تمرکزتان را نیز بهبود بخشد.

جریان خون مغزی، میزان خونی است که به مغز می رسد. مغز شما تقریبا به 20 درصد از اکسیژن در دسترس احتیاج دارد تا عملکرد نرمال داشته باشد. یعنی حجم مشخصی از جریان خون و اکسیژن برای حیات مغز ضروریست. علاوه بر موارد دیگر، جریان خون مغزی برای انتقال گلوکز و دیگر مواد مغذی مهم به مغز اهمیت دارد. مغز شما باید عملکرد مناسبی داشته باشد تا بتوانید سالم بمانید. در نتیجه، ضروری است بدانید چه عادت هایی می توانند به جریان بهتر خون در مغز یاری نمایند.

عادت هایی که در ادامه می گوییم به عنوان رفتارهای روزمره و بخشی از یک سبک زندگی سالم می توانند از سلامت مغز شما محافظت نموده و به پیشگیری از بیماری های مرتبط با جریان خون نامناسب یاری نمایند. در ضمن این عادت ها راهی بسیار عالی برای فعال و پُرانرژی ماندن هستند.

ورزش هوازی

ورزش های هوازی می توانند عملکرد قلبی و عروقی و بنابراین جریان خون به سمت مغز را افزایش دهند. مطالعه ای دریافته ورزش های هوازی، جریان خون مغزی را در زنانی که در سنین بعد از یائسگی هستند افزایش داده و مقاومت عروق مغزی آن ها را کاهش می دهند. این مطالعه این گونه نتیجه گرفت که ورزش هوازی منظم می تواند از کاهش جریان خون مغزی به علت افزایش سن، بکاهد. شما می توانید هر کدام از این فعالیت های ساده را انتخاب نمایید:

. هر روز نیم ساعت پیاده روی کنید.

. هر روز پانزده دقیقه بدوید.

. پانزده دقیقه دوچرخه سواری کنید.

. در خانه تمرینات هوازی انجام دهید.

برترین غذاها برای افزایش جریان خون در مغز

تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت مغز و عملکرد ادراکی آن دارد. بنابراین خوب است که مصرف غذاهایی که جریان خون مغزی را افزایش می دهند بیشتر کنید، مانند مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و امگا 3:

. غلات کامل مانند کینوآ، برنج قهوه ای، جو دوسر، چو، چاودار ...

. اسیدهای چرب ضروری مانند آن هایی که در سالمون، ساردین، آووکادو، روغن زیتون، گردو و تخم کدو وجود دارند.

. میوه های ریز مانند توت ها، توت فرنگی و مرکبات

. گوجه فرنگی، کلم کِیل، بروکلی، اسفناج، مارچوبه ...

. تخم مرغ

. دمنوش یا جوشانده مریم گلی

از سیگار و اضافه وزن و استرس دوری کنید

یادتان باشد که این مسئله تائید شده: سیگار کشیدن، داشتن اضافه وزن و استرس، سه تا از بزرگ ترین دشمنان سلامت مغز هستند. مطالعه ای دریافته سیگار کشیدن به واسطه نیتریک اکسید، جلوی افزایش جریان خون به سمت مغز را می گیرد و در ابتلا به آلزایمر نقش دارد.

چاقی یا اضافه وزن از ریسک فاکتورهای بیماری های عروق مغزی نیز هستند. داشتن شاخص توده بدنی بالا با کاهش جریان خون مغزی و ریسک بالاتر سکته مغزی مرتبط است و اما استرس: مطالعات نشان داده اند استرس می تواند بر عملکرد عروق مغزی اثر گذاشته و ریسک انواع عوارض مرتبط با سیستم عروق مغزی را افزایش دهد.

مطالعات نشان داده اند استرس می تواند بر عملکرد عروق مغزی اثر گذاشته و ریسک انواع عوارض مرتبط با سیستم عروق مغزی را افزایش دهد

هر روز مغزتان را ورزش دهید

برای افزایش جریان خون به سمت مغز باید عملنمودهای ادراکی مغزتان را نیز تقویت کنید. حافظه، کنکاش، علاقه مندی های روزمره، انگیزه و ...، همگی سبب ایجاد ارتباطات نو بین نورون ها شده و کم کم بافت بیشتری در مغز ایجاد خواهد شد و در نتیجه ساختار مغز، مقاومت بیشتری در برابر بیماری های بالقوه پیدا خواهد نمود.

پس برای یاد گرفتن مهارت های نو تردید نکنید و هر روز چیزهای نوی یاد بگیرید. می توانید مطالعه کنید، در کلاس ها شرکت کنید، دفتری داشته باشید و هر روز افکارتان را بنویسید و کشف کنید جهان چه چیزهایی می تواند به شما ارائه دهد تا حافظه و تمرکزتان را بهتر کنید.

قدرت هیجانات مثبت

استرس روزمره، اضطراب و به همه چیز با دید منفی نگاه کردن یا نگرش پوچ گرایانه داشتن می تواند نوروشیمیایی مغز را تغییر دهد؛ اما هیجانات مثبت می تواند اثر مطلوبی بر مغز داشته باشد، نه تنها از جهت جریان خون مغزی بلکه از نظر عملکرد ادراکی. پس همواره سعی کنید این توصیه ها را به خاطر داشته باشید و به آن ها عمل کنید:

. شوخ طبع باشید و در خصوص چیزهایی که خوشایندتان است حرف بزنید!

. تکنیک های ریلکسیشن مانند یوگا را یاد بگیرید ... همه این ها یاریتان می نمایند با خودتان ارتباط بهتری برقرار نموده و در لحظه زندگی کنید و به چیزهایی اهمیت بدهید که واقعا مهم هستند.

. روابط اجتماعی تان را توسعه دهید؛ از بودن با دوستان و خانواده لذت ببرید. البته با رعایت پروتکل ها و .... مثلا در فضای باز و با فاصله با هم بنشینید و در خصوص مسائل مختلف با هم صحبت کنید.

در سرانجام

شما می توانید عادت هایی را وارد زندگی روزمره تان کنید که جریان خون مغزتان را افزایش داده و ریسک بیماری ها را کاهش دهند. این عادت ها به فعال تر بودن و تمرکز بیشترتان نیز یاری می نمایند.

مثل همواره اگر تردیدی دارید یا فکر می کنید ممکن است بیماری داشته باشید که سلامت مغزتان را تهدید می نماید حتما زودتر به پزشک مراجعه نمایید.

منبع: همگردی
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1976

به "راهکارهایی برای افزایش جریان خون در مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای افزایش جریان خون در مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید