برترین میوه ها و گیاه ها برای درمان سریعتر سرماخوردگی

به گزارش مجله عطر یاس، با اینکه دوره سرماخوردگی برای بهبود یافتن باید سپری گردد، اما بهتر است به بدن مواد مورد احتیاج برای داشتن انرژی برای مقابله با بیماری را رساند.سیستم ایمنی قوی برای بدن به یاری ویتامین هایی نظیر ویتامین C، ویتامین A، ویتامین D و ویتامین K تامین خواهد شد. این موضوع نشان می دهد که باید برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود سریع سرماخوردگی از مواد خوراکی حاوی آنها که شامل انواع میوه ها می گردد، یاری گرفت.

برترین میوه ها و گیاه ها برای درمان سریعتر سرماخوردگی
ویروس سرماخوردگی در زمان ورود به بدن ما بر قسمت های خاصی از بدن ما تاثیر می گذارد. ویروس ها بیشتر روی مجاری و دستگاه تنفسی تاثیر می گذارند. علائم معمول سرماخوردگی عبارتند از : احتقان بینی، آبریزش از بینی و عطسه، هم گاهی در روزهای اول سرماخوردگی گلودرد ظاهر می گردد و به سرعت از بین می رود. گاهی درد در نقاط مختلف بدن هم در افراد مبتلا ظاهر می شوند. بیشتر سرماخوردگی ها در مدت سه تا هفت روز بهبود می یابند.در این مقاله با میوه هایی آشنا میشوید که در تسریع بهبودی شما بسیار موثرند.1

پرتقالویتامین C موجود در پرتقال در جلوگیری از سرماخوردگی مفید است و برای عملکرد درست سیستم ایمنی سالم حیاتی است. پرتقال دارای خواص ضدمیکروبی است که از عفونی شدن زخم ها و عفونت های ویروسی، قارچی و باکتریایی جلوگیری می نماید. پرتقال از انقباض سیستم گوارشی و عصبی و در نتیجه از گرفتگی ها و استفراغ جلوگیری می نماید. این پرتقال، یک تصفیه نماینده طبیعی خون است که به دفع سموم و مواد ناخواسته از بدن یاری می نماید.

توتتوت، ویتامین C و فلاونوئید بالایی دارد که یک تقویت نماینده طبیعی سیستم ایمنی است و از آنفولانزا، سرفه، سرماخوردگی و دیگر دردها جلوگیری می نماید. توت به مشکل گاستریت و هپاتیت مزمن نیز یاری می نماید.

برای درمان مسائلی مانند سرماخوردگی، گلودرد، تب و غیره، می توان برگ های درخت توت را 30 دقیقه یا بیشتر در آب داغ گذاشت.

شاتوتتوت سفید هم چنین غنی از ویتامین C، آنتی اکسیدانی قدرتمند، است که به تقویت دستگاه ایمنی بدن یاری می نماید، و از این طریق، از بدن در برابر امراض شایع نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا، یا عفونت ها محافظت می نماید.

لیمو سنگیاگر به سرماخوردگی مزمن دچارید، دو بار در روز، آب گرم و لیمو و عسل بخورید. این کار گلو را آرام نموده، سرفه را مهار می نماید و درد شما فورا تسکین می یابد. لیمو سنگی سرشار از ویتامین C است که این خاصیت، لیمو را به میوه ای مفید برای درمان سرماخوردگی معمولی تبدیل می نماید. برای درمان آبریزش و خارش بینی می توانید یک فنجان آب و لیمو - ترجیحا آب گرم - بخورید.

نارنجنارنج که یکی از اعضای اصلی خانواده مرکبات است مانند پرتقال و نارنگی سرشار از ویتامین C است و برای درمان سرماخوردگی، احتقان بینی و درمان سینوزیت بسیار مفید است. بعلاوه مصرف مداوم نارنج در زمستان باعث پیشگیری از سرماخوردگی می گردد.

سیب زردمصرف آب و روغن معطر سیب زرد برای درمان اختلالات تنفسی مانند گرفتگی قفسه سینه، گلودرد، آسم، آنفولانزا، سرماخوردگی، تنگی نفس و برونشیت مفید است.

میوه کرنبری یا قره قاطآب کرنبری در درمان عفونت هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد نیز موثر است. آب کرنبری، مجرای تنفسی را آرام نموده و از رشد هموفیلوس آنفلوآنزا که علت اصلی عفونت گوش و دستگاه تنفسی در بچه ها است نیز جلوگیری می نماید. تحقیقات متعدد نشان می دهند که آب کرنبری در برابر آسیب عصبی و دیگر بیماری های مربوط به مغز از مغز محافظت می نماید.

گریپ فروتطول عمر سرفه و سرماخوردگی ها را می توان با ویتامین C سرشار گریپ فروت کوتاه کرد. به همین ترتیب، همین ماده مغذی به کاهش علائم ناخوشایند مسائل تنفسی مذکور یاری می نماید.2

آناناساز آنجایی که آناناس یک منبع انرژی برای تامین ویتامین C است و این ویتامین نقش ضد التهابی را در بدن ایفا می نماید پس مصرف آن برای درمان سرماخوردگی و کاهش سرفه های شدید بسیار موثر است و بروملین موجود در آن التهاب و مسائل سیستم تنفسی را کاهش می دهد. در مواقع سرماخوردگی یک لیوان آب آناناس را به منظور بهبود سرماخوردگی سریع جایگزین آب پرتقال جایگزین کنید.3

لیموترشلیموترش از برترین منابع ویتامین C و از برترین میوه ها برای سرماخوردگی به شمار می رود. از این رو بهتر است از 2 الی 3 عدد لیمو ترش در طول روز در دوران سرماخوردگی به همراه آب ولرم و عسل مصرف گردد. همینطور می توان در سوپ و انواع مواد غذایی برای فرد نیز از این میوه بسیار مفید برای طعم دهندگی و تقویت سیستم دفاعی بدن استفاده کرد.

لیموشیرینلیموشیرین به شدت در کاهش تب ناشی از عفونت ها و باکتری های ایجاد شده در بدن موثر است. باید در طول دوران سرماخوردگی از این میوه غافل نشد. روزانه 2 یا 3 عدد از این میوه در فواصل مختلف راهکاری عالی برای بهبود محسوب می گردد.4

هندوانهغنی از ویتامین C است و 90درصد آن را آب تشکیل می دهد بنابراین از بی آبی بدن پیشگیری می نماید و مقدار انرژی بدن را افزایش می دهد.

انبهاز آنجا که هیچ میوه ای به مقدار انبه انرژی زا نیست به آن لقب پادشاه میوه ها را داده اند. این میوه استوایی غنی از فولات، کلسیم، فسفر، روی، پتاسیم، ویتامین C و B کمپلکس است.

مغز میوه و میوه های خشکبادام، بادام هندی، بادام زمینی، کشمش، خرما و ... انرژی مورد احتیاج بدن را تأمین می نماید. بنابراین روزی یک مشت از آن را مصرف کنید.5

سیرسیر دارای خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی است و می تواند به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت سرماخوردگی یاری کند ، بنابراین حتماً سیر را به فراوانی در وعده های غذاییتان بگنجانید.

زنجبیلیکی از مواد غذایی توصیه شده طب سنتی در زمان سرماخوردگی زنجبیل است ؛ زنجبیل می تواند به تسکین هرگونه حالت تهوع همراه با سرماخوردگی یاری کند زیرا به فرایند هضم یاری می نماید و تخلیه معده را آسان خواهد نمود. زنجبیل را می توانید به صورت خرد شده به سوپ ها ، خورشت ها وسایر وعده های غذایی تان بیفزایید و یا به چای های گیاهی ، همراه با عسل و لیمو اضافه کنید و بنوشید.

سبزیجاتسبزیجات برگ دار ، دارای فیبر بسیاری هستند که به هضم غذا یاری می نمایند. بعلاوه حاوی ویتامین C ، آهن و اسید فولیک است که به تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید و دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است که در فرایند بهبود سرماخوردگی موثر است که کلم و اسفناج از این نوع سبزیجات هستند.

جو دو سرجو دوسر یک منبع عالی از پروبیوتیک فیبر است که می تواند به تغذیه باکتری های سالم بدن یاری کند و ترکیب آن با موز ، پتاسیم را نیز برای بدن فراهم می نماید و برای تسکین تب ، اسهال و استفراغ ناشی از سرماخوردگی عالی است.

غذا های بی مزهسرما خوردگی ممکن است باعث حالت تهوع گردد و خوردن غذاهای غنی این شرایط را تشدید می نمایند ،بنابراین مواد غذایی مانند:نان تست یا برنج قهوه ای راحت تر خورده می شوند. مصرف نان تست و برنج قهوه ای با سوپ و غذاهای ساده حاوی سبزیجات می تواند ، ویتامین ها و مواد معدنی کافی و لازم را برای بدن فراهم کند.

پیاز و تره فرنگیاین دو ماده برای یاری به سلول های کشنده طبیعی مهاجمان و ویروس سرماخوردگی عالی هستند.

گوجه فرنگیاگر گیاهخوار هستید ،سوپ گوجه فرنگی یک جایگزین عالی برای سوپ مرغ است. گوجه سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث کاهش علائم سرماخوردگی و افزایش فرایند بهبود خواهد شد.6

پی نوشت:

1.www.darmankade.com

2.www.bazdeh.org

3.www.yjc.ir

4.www.quickfit.ir

5.www.jadidtarin.com

6.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1753

به "برترین میوه ها و گیاه ها برای درمان سریعتر سرماخوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین میوه ها و گیاه ها برای درمان سریعتر سرماخوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید