برگزاری وبینار آشنایی با هندسه های اقلیدسی و نااقلیدسی

به گزارش مجله عطر یاس، انجمن علمی ریاضی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی وبینار آشنایی با هندسه های اقلیدسی و نااقلیدسی را برگزار می نماید.

برگزاری وبینار آشنایی با هندسه های اقلیدسی و نااقلیدسی

به گزارش باشگاه دانشویان خبرنگاران، هندسه شاخه ای از ریاضیات است که با شکل، اندازه، موقعیت نسبی اشکال و ویژگی های فضا سروکار دارد. ریاضیدانی که در شاخه هندسه کار می نماید هندسه دان نامیده می گردد. هندسه به طور مستقلی در پاره ای از تمدن های اولیه به شکل بدنه ای از دانش عملی در خصوص طول، مساحت و حجم ظهور کرد و هندسه اقلیدسی مدلی برای ساختار نظریه های علمی بود و نیوتن و دیگر دانشمندان از آن پیروی می کردند که این نوع هندسه بر پنج اصل راسخ و بر پنج اصل اثبات می گردد: اصل اول از هر نقطه می توان خط مستقیمی به هر نقطه دیگر کشید، اصل دوم هر پاره خط مستقیم را می توان روی همان خط به طور نامحدود امتداد داد، اصل سوم می توان دایره ای با هر نقطه دلخواه به عنوان مرکز آن و با شعاعی مساوی هر پاره خط رسم کرد، اصل چهارم همه زوایای قائمه با هم مساوی اند و اصل پنجم از یک نقطه خارج یک خط، یک خط و تنها یک خط می توان موازی با خط مفروض رسم کرد.

همچنین هر هندسه ای غیر از اقلیدسی را نا اقلیدسی می گویند. این گونه هندسه ها تا به حال زیاد بوده است. تفاوت بین هندسه نا اقلیدسی و اقلیدسی تنها در اصل توازی است. در هندسه اقلیدسی به ازای هر نقطه و هر خط نا واقع بر آن یک خط می توان موازی با آن رسم کرد.

نقض این اصل را به دو صورت می توان در نظر گرفت. تعداد خطوط موازی که از یک نقطه ناواقع بر آن، می توان رسم کرد، بیش از یکی است. یا اصلا خطوط موازی وجود ندارند. با توجه به این دو نقض، هندسه های نا اقلیدسی را می توان به دو گروه تقسیم کرد. اما دانشمندی به نام اقلیدس هندسه را به صورت یک علم اعلام کرد. وی حدود 300 سال پیش از میلاد مسیح، تمام نتایج هندسی را که تا آن موقع شناخته بود، گرد آورد و آنها را به طور منظم، در یک مجموعه 13 جلدی قرار داد.

وبینار آشنایی با هندسه های اقلیدسی و نااقلیدسی با تدریس سپهر جفری، روز دوشنبه 17 شهریور ، ساعت 16 تا 18، به صورت آنلاین برگزار می گردد.

در این جلسه در خصوص هندسه اقلیدسی، بنداشت های هیلبرت و کشف هندسه نااقلیدسی صحبت می گردد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می توانند به لینک https://b2n.ir/759638 مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1086

به "برگزاری وبینار آشنایی با هندسه های اقلیدسی و نااقلیدسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری وبینار آشنایی با هندسه های اقلیدسی و نااقلیدسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید