باید بر توسعه روابط با بازار بزرگ منطقه قفقاز تمرکز گردد

به گزارش مجله عطر یاس، رئیس اتاق مشترک ایران و جمهوری آذربایجان گفت: یکی از اولویت های اصلی سیاست خارجی ایران، تقویت و توسعه روابط با کشورهای همسایه بوده، همچنان که امروز شاهد نگاه ویژه دولت ایران به ارتباط با همسایگان هستیم. در این میان کشورهای حوزه قفقاز از اهمیت ویژه ای برای ایران برخوردار است.

باید بر توسعه روابط با بازار بزرگ منطقه قفقاز تمرکز گردد

حسین پیرموذن در نشست آنالیز همکاری های مالی و تجاری ایران با کشورهای حوزه قفقاز و فدراسیون روسیه، توضیح داد: در میان همسایگان شمالی، جمهوری آذربایجان با وجود 370 کیلومتر مرز مشترک با ایران و با توجه به اشتراکات سیاسی و فرهنگی فراوان با ایران، شرایط مساعدی برای همکاری پایدار دوجانبه دارد که موجب تقویت و رشد مالی دو کشور خواهد شد.

پیرموذن ادامه داد: مجموع حجم تجارت دو کشور در 11 ماهه نخست امسال میلادی 390 میلیون دلار بوده که سهم صادرات ایران 351 میلیون دلار و سهم واردات ایران از آذربایجان 39 میلیون دلار و تراز تجاری دو کشور 312 میلیون دلار به نفع ایران می باشد.

وی اضافه کرد: ایران در بین شرکای تجاری آذربایجان جایگاه سوم را به خود اختصاص داده و در بین کشورهای تامین کننده آذربایجان رتبه هشتم را دارد.

پیرموذن اظهار داشت: عمده ترین منابع درآمدی جمهوری آذربایجان بعد از نفت و گاز، موقعیت ترانزیتی آن بوده که بخش عمده ای از آن در راستا کریدور شمال-جنوب به ایران گره خورده است. خوشبختانه در راستاهای ترانزیت و صادرات و گذرگاه های 4گانه رسمی بین دو کشور هیچ محدودیتی ایجاد نشده بلکه شاهد افزایش ترانزیت نسبت به سال های گذشته از گذرگاه های آستارا و بیله سوار هستیم، بعلاوه صادرات ایران به آذربایجان نسبت به سال 2020 افزایش 33 درصدی را نشان میدهد.

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان در ادامه ضمن تقدیر از کوشش های سفیر ایران در باکو گفت در آینده نزدیک شاهد افزایش همکاری های سیاسی، فرهنگی، مالی و تجاری دو کشور خواهیم بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1883

به "باید بر توسعه روابط با بازار بزرگ منطقه قفقاز تمرکز گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید بر توسعه روابط با بازار بزرگ منطقه قفقاز تمرکز گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید