بازی با شمشیر مختار در سعدآباد، پنه لوپه ها به ایران بازگشتند

به گزارش مجله عطر یاس، به گزارش خبرنگاران، سردار گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در نشست خبری خود به مناسبت شروع هفته دفاع مقدس برای نخستین بار خبر کشف این شمشیر را اعلام نمود و وعده داد که آئین رونمایی از شمشیر مختار ثقفی، صبح امروز چهارشنبه (1 مهر) در حاشیه مراسم رونمایی از مجموعه کتاب دفاع مقدس برگزار گردد.

بازی با شمشیر مختار در سعدآباد، پنه لوپه ها به ایران بازگشتند

یوسف منصورزاده مدیر کاخ موزه سعدآباد در پی انتشار این اظهارات به خبرنگاران گفت: در جلساتی که با مسئولان موزه نظامی کاخ سعدآباد داشتیم آنها اسناد روایی ای ارائه کردند و از آنجا که تنها توسط کارشناسان آنان اصالت این شمشیر آنالیز شده، لازم دانستیم که این آنالیز ها توسط کارشناسان ما نیز ادامه یابد سپس با قاطعیت درباره آن صحبت کنیم.

وی اضافه کرد: درباره میراثی بودن این اثر نمی توان در حال حاضر با قاطعیت گفت که این شمشیر متعلق به مختار ثقفی است بنابراین چون این شی یک اثر تاریخی و میراث فرهنگی است باید اصالت آن توسط کارشناسان میراث فرهنگی نیز مورد تایید قرار گیرد.

150میلیارد تومان برآورد هزینه بهسازی هتل های ایرانگردی و جهانگردی

محسن قریب مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری هتل های ایرانگردی و جهانگردی پیش از ظهر 31 شهریور نشست خبری در رابطه با این گروه از هتل های گسترده و قدیمی در کشور، گفت: بیشتر هتل های ایرانگردی و جهانگردی سه ستاره و مختص به اقشار متوسط جامعه هستند، اما هتل های یزد، اصفهان و شیراز بیشتر در ردیف هتل های پنج ستاره قرار دارند.

وی گفت: در بعضی از این هتل ها کارهای بسیار خوبی شده که می توان به آنها هتل موزه گفت. مانند هتل های دامغان، بوشهر و یا هتل یزد. این هتل ها معمولا در بهترین نقاط شهر واقع شده اند که از معماری بومی در طراحی آنها بهره برده شده است.

قریب در پاسخ به موضوعی مبنی بر اینکه بسیاری از هتل های جهانگردی از خدمات پذیرایی مناسبی برخوردار نیستند و حتی بعضی از هتل های سه ستاره جهانگردی به دلیل قدمت زیاد آنها، رو به فرسایش نهاده شده اند، گفت: بعضی از این استهلاک ها دست ما نیست و بعضی از خدمات را باید جبران کنیم. برآورد بودجه برای بهسازی واحدهای موجود در گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی 150 میلیارد تومان است تا بتوانیم این مجموعه ها را به هتل های سه ستاره مقبول بین المللی برسانیم. مکاتبات آنها شروع شده و در صدد هستیم که تائیدیه سازمان میراث فرهنگی را برای معرفی به صندوق توسعه ملی بگیریم.

آژانس متخلف تعلیق شد

یک ماه پیش خبرنگاران از سفر گردشگران ایرانی به ارمنستان اطلاع داد که سفرشان با اتفاقات ناخوشایندی همراه شده بود. دفتر خدمات مسافرتی مجری این تور، گردشگران ایرانی را با اتوبوسی به ارمنستان فرستاد که بنا به گفته مسافران، حدود 900 لیتر سوخت گازوئیل در زیر آن جاسازی شده بود!

این آژانس مسافرتی دارای شماره ثبت و مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی بوده و هر هفته پنجشنبه ها تور زمینی و هوایی به ارمنستان را برگزار می کرد تا اینکه یکی از شهروندان تهرانی شرکت نماینده در این تور که بابت سفر با اتوبوس VIP از روز 18 تا 23 مردادماه حدود 765 هزار تومان هزینه واریز نموده بود، به همراه مسافران دیگر این تور زمینی به خبرنگاران اعلام کردند: در طول سفر، بوی مشمئزنماینده گازوئیل همه مسافران را اذیت می کرد. راننده اتوبوس و کسی که خود را به عنوان راهنما معرفی نموده بود می گفتند حتما فیلترها کثیف شده است. بوی بد گازوئیل و حرکت کند اتوبوس به دلیل سنگینی بیش از حد آن سوالات بی جواب ما در طول سفر بود. تا اینکه سر مرز حدود 5 ساعت معطل شدیم برای اینکه اجازه ورود به ایروان را به اتوبوس بدهند. هر چند دقیقه یک بار، اتوبوس متوقف می شد و از مخزن های گازوئیل جاسازی شده در زیر اتوبوس شلنگی گازوئیل را بیرون می داد و راننده و همراهش که به عنوان راهنمای تور با ما آمده بود، گازوئیل را به افراد مختلف می فروختند. آنجا بود که متوجه شدیم مقدار زیادی گازوئیل زیر اتوبوس جاسازی شده و آنها در قالب تور گردشگری، قاچاق گازوئیل انجام می دهند.

بازتاب این خبر و شکایت گردشگران تور مسافرتی ارمنستان موجب شد تا اداره کل نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی به آنالیز این پرونده بپردازد و از هر یک از مسئولان در اجرای این تور پاسخ بخواهد.

ولی تیموری، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در این باره به خبرنگاران گفت: رایصادره برای این دفتر خدمات مسافرتی روز 26 شهریور صادر اما در روز 28 شهریور ماه ابلاغ شده است بنابراین از تاریخ ابلاغ به مدت یک ماه فعالیت های این آژانس به حالت تعلیق در می آید تا آژانس مربوطه مستندات خود را تکمیل نموده و پس از این مدت، رای قطعی درباره آژانس صادر گردد.

پنجشنبه بازار میناب و روش تهیه فالوده شیرازی هم ثبت ملی شد

برگزاری پنجشنبه بازار میناب و مهارت تهیه فالوده سنتی شیراز به همراه 17 اثر دیگر در کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس واجد شرایط ثبت شناخته شد و در فهرست میراث ملی نهاده شد. کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس روز چهارشنبه 25 شهریور 94 برگزار گردید، در این کمیته 19 اثر در فهرست معرف و درخطر ملی به ثبت رسید.

این آثار عبارتند از، سبک موسیقی علوانیه، عروسک بازبازک لیلی از خوزستان، داستانها، نقل ها، و افسانه های آشیقی (متون نمایش سنتی) زنجان، مهارت های سنتی جوک کاری (فهرست در خطر)، مهارت تهیه فالوده سنتی شیراز، مراسم آئینی سینه زنی قطاری شیراز، از استان فارس، مهارت سنتی کاربافی میبد، مراسم آئینی شاه حسن و شاه حسین میبد، مراسم آئینی شده بندی و شده گردانی در ماه محرم اردکان، از استان یزد و آوای کار یامال در دریانوردی با لنج، مهارت دوخت و تهیه کندوره، بازی سنتی رمازا، بازی سنتی رحمونی، بازی سنتی درا (فهرست در خطر)، مهارت تهیه دوخت برکه (برقع)، آئین سنتی ازدواج، مهارت سنتی ساخت عروسک های بومی قشم، دهتولو، مهارت سنتی ساختن و نواختن عود(بربط)، شیوه سنتی برگزاری بازارهای هفتگی: پنج شنبه بازار میناب، (فهرست در خطر)، که از استان هرمزگان به ثبت رسید.

شرکت ایتالیایی پنه لوپه ایرانی را 15 میلیون یورو بیمه کرد

مجسمه پنه لوپه ایران از 18 اردیبهشت با همتایان خود در بنیاد پرادا به نمایش درآمده بود و شامگاه شنبه 28 شهریور وارد ایران شده و در موزه ملی ایران مستقر شدند. مجسمه های پنه لوپه که پس از چهار ماه نمایش در ایتالیا به ایران رسیدند، توسط یک شرکت ایتالیایی به نام کاتولی کا بیمه شده اند؛ قیمت بیمه مجسمه پنه لوپه ایرانی 15 میلیون یورو بوده است.

جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران درباره جزئیات بیمه مجسمه های پنه لوپه به خبرنگاران گفت: دو مجسمه پنه لوپه از موزه واتیکان هر یک به میزان 900 هزار یورو و 600 هزار یورو بیمه شده اند. مجسمه موزه کاپی تولینی هم 400 هزار یورو بیمه شد، اما مجسمه پنه لوپه ایران به دلیل قدمت بیشترش 15 میلیون یورو بیمه شده است. قیمتی که برای مجسمه ایران گذاشته شده از سرجمع هر 3 مجسمه دیگری که به ایران آمده هفت و نیم برابر بیشتر است.

مجسمه پنه لوپه ایرانی به همراه انگشت دست

نوکنده بیان نمود: مجسمه های پنه لوپه از یکشنبه هفته آینده به مناسبت روز جهانی جهانگردی به مدت چهارماه در نمایشگاهی با عنوان پیکره صلح؛ پنه لوپه از تخت جمشید تا رُم در موزه ملی ایران نمایش داده می شوند.

هتل بیمارستان نداریم

هفتمین نشست و اولین سالگرد تشکیل شورای راهبردی گردشگری سلامت با حضور نمایندگان و اعضای این شورا در سالن اجتماعات معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی برگزار گردید. میرکریمی مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت گفت: تمام بیمارستانها از ظرفیت تخصصی بلااستفاده و مازاد خود در بخش گردشگری سلامت استفاده می نمایند و تخت بیماران داخلی برای بیماران خارجی استفاده نخواهد شد. یک چهارم بیمارستان های کشور در این زمینه فعالیت دارند و امیدواریم بیمارستانهایی که شرایط لازم برای پذیرش گردشگران سلامت را دارند مجوزهای لازم را دریافت نمایند.

وی اضافه کرد: ما در وزارت بهداشت آئین نامه تحت عنوان هتل بیمارستان نداریم. برای همین خواستیم که بیمارستان گاندی تابلوی خود را از هتل بیمارستان به بیمارستان تغییر دهد تا برای آن آئین نامه ای تدوین گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 679

به "بازی با شمشیر مختار در سعدآباد، پنه لوپه ها به ایران بازگشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی با شمشیر مختار در سعدآباد، پنه لوپه ها به ایران بازگشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید