این 48 پروژه بزرگ صنعتی که به وسیله رئیسی کلیدخورده، مبهم است

به گزارش مجله عطر یاس، رضا زندی روزنامه نگار حوزه انرژی در روزنامه اعتماد نوشت؛ روز یکشنبه مراسم شروع عملیات اجرایی 48 پروژه بزرگ صنعتی کشور، با حضور رییس جمهور در سالن همایش های صدا و سیما برگزار گردید.

این 48 پروژه بزرگ صنعتی که به وسیله رئیسی کلیدخورده، مبهم است

در آن مراسم، ظاهرا نام پروژه ها به صورت کامل عنوان نشده است، هر چند مدیران عامل شرکت های امضانماینده اسناد، اشاراتی به بعضی از آن ها داشته اند.

آیا پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در خبری که برای این مراسم منتشر کرد، نام پروژه ها و اسناد امضا شده را به صورت کامل، اطلاع رسانی نموده است؟ خیر. خبرگزاری ها هم بعد از این مراسم، عموما خبر کوتاه ریاست جمهوری را انعکاس دادند.

خوب است رییس جمهور محترم دستور دهند تا نام این پروژه ها را به تفکیک، همراه با ارزش و مجریان هر کدام از آن ها (و اینکه کدام یک قرارداد است کدام یک تفاهمنامه) در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر نمایند. شفافیت که نباشد راستا حدس و گمان های مختلف باز می گردد.

1- در خبر کوتاهی که پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری روز یکشنبه منتشر نموده، آمده است: شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه توسعه نفت و گاز پارسیان به عنوان گروه پیشرانان پیشرفت ایران مسوولیت سرمایه گذاری در این 48 پروژه بزرگ صنعتی را برعهده دارند.

در این خبر بعلاوه آمده است: 11 میلیارد دلار صادرات سالانه، فراوری 54 میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل 20 میلیارد دلار عایدی سالانه پس از بهره برداری و ایجاد 21 هزار شغل مستقیم و 64 هزار شغل غیرمستقیم از جمله مزیت ها و ظرفیت های این پروژه های بزرگ پس از بهره برداری است.

این شرکت ها دقیقا چه پروژه هایی را با چه ارزشی امضا نموده اند؟! آیا همه اسنادی که روز یکشنبه امضا شده، قرارداد است یا اینکه تفاهمنامه هم در بین آن ها بوده است؟

2- وزیر نفت دیروز در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، از دو پروژه ای که قراردادش در حضور سیدابراهیم رییسی امضا شده بود، پرده برداشت. هر چند عصر یکشنبه، سایت خبری وزارت نفت، صرفا امضای قرارداد سهراب را اطلاع رسانی نموده بود: روز یکشنبه، یک میلیارد و 350 میلیون دلار قرارداد در صنعت نفت و گاز امضا شد که نزدیک به 500 میلیون دلار آن مربوط به گاز های مشعل میدان های شرق کارون است، بیش از 800 میلیون دلار هم مربوط به قرارداد توسعه میدان نفتی مشترک سهراب بود. جواد اوجی وعده داد که به زودی قرارداد هایی را در زمینه جمع آوری گاز های مشعل و نیز توسعه میدان های نفت و گاز امضا خواهد نمود.

3- یک پایگاه اطلاع رسانی، آدینه گذشته فهرستی از 49 پروژه را به ارزش سرمایه گذاری حدود 18.7 میلیارد دلار اعلام نموده بود که ظاهرا، با اسناد روز یکشنبه تفاوت هایی داشته است. در دو روز گذشته، اطراف مختلفی از نحوه اطلاع رسانی رخداد روز یکشنبه، مرتبط با کارگروه پیشرانان پیشرفت اقتصاد ملی حیرانند.

4- در روز های گذشته، اخباری درخصوص تفاهمنامه هایی در صنعت نفت به گوش می رسد که در صورت امضا، احتیاج به اطلاع رسانی رسمی و فوری دارد، چون سوال برانگیز شده است. نظیر اینکه عنوان شده، تفاهمنامه ای بین مجتمع فولاد مبارکه اصفهان و شرکت ملی نفت ایران، برای توسعه یک میدان گازی، منعقد شده یا خواهد شد (قبلا نفتی اش هم گفته شده بود). ضروری است وزیر نفت وعده دیروزش را درخصوص امضای قریب الوقوع قرارداد ها (یا تفاهمنامه ها) برای جمع آوری گاز های مشعل و توسعه میادین نفت و گاز را، با شفافیت و در حضور رسانه ها، اجرایی کند. آن وقت می توان سوالات را صریح پرسید.

منبع: فرارو
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1882

به "این 48 پروژه بزرگ صنعتی که به وسیله رئیسی کلیدخورده، مبهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این 48 پروژه بزرگ صنعتی که به وسیله رئیسی کلیدخورده، مبهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید