افزایش سکته قلبی و مغزی با شیرین کننده های مصنوعی

به گزارش مجله عطر یاس، بر اساس یک مطالعه تازه، شیرین کننده مصنوعی محبوب اریتریتول (erythritol) با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد.

افزایش سکته قلبی و مغزی با شیرین کننده های مصنوعی

پژوهشگران، از جمله محققانی از کلینیک کلیولند در ایالات متحده، که روی چهار هزار نفر در ایالات متحده و اروپا آزمایش نموده بودند، دریافتند افرادی که سطح اریتریتول خونشان بالاتر است، بیشتر در معرض خطر مواجهه با یک مشکل قلبی نامطلوب مانند حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ بودند.

این مطالعه که به تازگی در مجله نیچر مدیسن (Nature Medicine) منتشر شد، آثار اضافه کردن اریتریتول به خون کامل یا پلاکت های جداشده را هم آنالیز کرد و دریافت اریتریتول باعث می گردد آن ها راحت تر فعال شوند و لخته ایجاد نمایند.

استنلی هیزن، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: محبوبیت شیرین نماینده هایی مانند اریتریتول در سال های اخیر به سرعت افزایش یافته است، اما در خصوص آثار بلندمدت آن ها باید تحقیقات ژرف تری انجام گردد.

دکتر هیزن گفت: بیماری قلبی عروقی در طول زمان ایجاد می گردد و بیماری قلبی عامل اصلی مرگ ومیر در سطح دنیا است. ما باید مطمئن شویم غذاهایی که می خوریم تاثیر پنهانی ندارند.

اریتریتول در محصولات کم کالری، کم کربوهیدرات و کتو، به عنوان جایگزینی برای شکر سفره، استفاده ای روزافزون یافته است.

چنین محصولاتی برای افراد مبتلا به چاقی یا دیابت و کسانی که در پی گزینه هایی برای یاری به مدیریت قند یا کالری دریافتی خودند، به طور گسترده توصیه می گردد.

اریتریتول یک ماده شیمیایی است که حدود 70 درصد شیرینی قند را دارد و به وسیله تخمیر ذرت تولید می گردد.

با این حال، پژوهشگران گفتند به دلیل اینکه بعضی از مولکول های اریتریتول پس از مصرف به جریان خون وارد و عمدتا به وسیله ادرار از بدن خارج می شوند، در بدن به مقدار ضعیفی سوخت وساز می شوند.

دکتر هیزن گفت: مطالعه ما نشان می دهد که وقتی شرکت نمایندگان یک نوشیدنی شیرین شده مصنوعی با مقداری اریتریتول موجود در بسیاری از غذاهای تولید شده را مصرف می کردند، سطوح قابل توجهی از آن روزها در خون افزایش می یافت بسیار بالاتر از مقداری که دیدیم خطر انعقاد را افزایش می دهند.

پژوهشگران با استناد به محدودیت این مطالعه گفتند که این یافته ها نشان دهنده ارتباطند نه دلیل.

آن ها خواهان مطالعات بعدی برای تعمیم یافته های نو خود به همه مردم شدند.

دکتر هیزن اضافه کرد: این نکته حائز اهمیت است که برای آنالیز آثار طولانی مدت شیرین نماینده های مصنوعی به طور کلی و اریتریتول به طور خاص، بر خطرات حمله قلبی و سکته مغزی، به ویژه در خصوص افرادی که در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی اند، مطالعات ایمنی بیشتری انجام گردد.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com
انتشار: 17 اسفند 1401 بروزرسانی: 17 اسفند 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2106

به "افزایش سکته قلبی و مغزی با شیرین کننده های مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سکته قلبی و مغزی با شیرین کننده های مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید