افزایش دو برابری آلاینده ازون در امسال ، نصب 3 دستگاه سنجش آلودگی هوا؛ به زودی ، آیا این دستگاه ها درست کار می نمایند؟

به گزارش مجله عطر یاس، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تعداد روزهای آلوده در تهران طی سال 1400 و 1401 را با هم مقایسه کرد و گفت: سطح آلاینده ازون (o3)در سال گذشته 23 روز بود که سال جاری این شاخص به 47 روز افزایش پیدا نموده است.

افزایش دو برابری آلاینده ازون در امسال ، نصب 3 دستگاه سنجش آلودگی هوا؛ به زودی ، آیا این دستگاه ها درست کار می نمایند؟

به گزارش خبرنگاران، محمد مهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه در بحث آلودگی هوا برنامه مدون وجود ندارد تا در آن فاصله های تعیین دیده شده باشد، گفت: تصمیم گیری نباید در مواقع بحران صورت بگیرد و باید از قبل برنامه ریزی ها را انجام دهیم تا در زمان بحران با استفاده و بکارگیری آن از بحران خارج شویم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این مطلب که تکالیف موجود نیز به شکل مناسب انجام نمی گردد، اضافه نمود: ما در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وظیفه مانیتورینگ هوا را بر اساس 4 آلاینده گازی و 2 آلاینده ذرات معلق داریم که بر اساس آنها در طول سال باید تحلیل انجام گردد و در ادامه با تحلیل های اجرا شده برنامه ریزی مدون صورت بگیرد.

مقایسه تعداد روزهای آلوده در دو سال

میرزایی قمی در تشریح آمار مقایسه ای سال جاری نسبت به سال گذشته شرح داد: در سال گذشته 198 روز هوای قابل قبول و سال جاری 147 روز، سال گذشته 73 روز هوای ناسالم و سال جاری 110 روز، سال گذشته 6 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و سال جاری 16 روز و در نهایت سال جاری 2 روز هوای بسیار ناسالم به ثبت رسید.

او با بیان این مطلب که حداکثر سطح و شاخص آلودگی هوا 500 در نظر گرفته شده است که بر اساس همین عدد، سال جاری 2 روز خطرناک برای شهر تهران به ثبت رسید، ادامه داد: سطح آلاینده ازون (o3)در سال گذشته 23 روز بود که سال جاری این شاخص به 47 روز افزایش پیدا نموده است.

میرزایی قمی با اشاره به پدیده گرد و غبار در شهر تهران ادامه داد: از سال 88 تا انتهای سال گذشته این چنین شرایط گرد و غبار در شهر تهران نداشتیم که متاسفانه ابتدای سال جاری این پدیده هم به آلودگی شهر تهران اضافه شد اما باید تاکید کنم منشاء این دست آلودگی طبیعی است.

او با بیان اینکه 22 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر تهران زیر نظر شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران و 14 ایستگاه نیز زیر نظر اداره کل محیط زیست واقع شده است و فعال است، گفت: سر جمع تعداد آنها 36 ایستگاه می گردد که شاخص کیفیت هوا بر اساس همین 36 دستگاه سنجش محاسبه و اعلام می گردد.

همه دستگاه ها توانایی تمام آلاینده ها را ندارند

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه نمود: در 36 ایستگاه حداکثر شاخص تعیین و میانگین آن برای سطح شهر تهران محاسبه می گردد و باید تاکید کنم اختلالی در دستگاه های سنجش آلودگی هوای سطح شهر تهران نداشتیم.

میرزایی قمی ادامه داد: باید به این نکته اشاره کنم که تمامی این 36 دستگاه مجهز به سنجش تمام آلاینده ها نیست زیرا بعضی از ایستگاه ها در محدوده مسکونی و بعضی دیگر در محدوده بزرگراهی قرار دارند و علت این امر اهمیت سطح آلاینده های شهری در مقاطع مختلف زمانی بوده است که ایستگاه ها به مرور زمان نصب شده است.

او اضافه نمود: ایستگاه های سنجش آلودگی هوا شهر تهران باید آنالایزرها تمام آلاینده ها را داشته باشند، اما به علت این که هزینه های آن بسیار زیاد است (با قیمت امروز دلار 6 میلیارد تومان جدا از هزینه های تعمیر و نگهداری بودجه احتیاج دارند) در این زمینه با محدودیت منابع و محدودیت مکان دسترسی روبرو هستیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه نمود: آنچه در اپلیکیشن کیفیت هوا وجود دارد بدین معنی نیست تمام 36 ایستگاه سنجش آلودگی هوا تمام آنالایزرهای آلودگی هوا را دارا هستند و همین امر این ابهام را ایجاد می نماید که دستگاه های سنجش آلودگی هوا دچار اختلال است که این موضوع صحت ندارد.

افزایش 3 دستگاه نو سنجش آلودگی هوا

میرزایی قمی ادامه داد: از دهه 80 تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی هوا 21 دستگاه بود که چندی پیش 22 دومین ایستگاه سنجش کیفیت هوا پشت ساختمان مرکزی شهرداری و شورای شهر تهران در منطقه 12 نصب شد و در ادامه باید این خبر خوش را به شهروندان تهران بدهم که 3 ایستگاه دیگر دریافت شده و در گمرک است که امیدواریم تا انتهای سال این 3 ایستگاه نیر نصب شوند تا در این دوره مدیریت شهری 4 دستگاه نو به دستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران اضافه شده باشد.

او با تاکید بر این موضوع که تمامی دستگاه ها در جمهوری اسلامی مبنا و محل رجوع خود را باید مطالعه سیاهه انتشار آلودگی هوا قرار دهند، گفت: سیاهه انتشار، منابع آلودگی هوا را به تفکیک آلاینده های مختلف تعیین می نماید (منابع ثابت و منابع متحرک) که این می تواند مبنای تصمیم گیری ها باشد.

میرزایی قمی ادامه داد: مطالعات سیاهه انتشار از سوی مراجع علمی کنسرسیوم دانشگاهی انجام می گردد که بالاتر از این مرجع، مرجع دیگری وجود ندارد و این مطالعات بر اساس دیتای سال 96 در سال 98 منتشر شده است و نباید اطلاعات آن از سوی دستگاه ها و نهادها زیر سوال برود.

وی اعلام کرد: متاسفانه موضوع اسقاط خودروهای فرسوده و موتورسیکلت تا به امروز معطل مانده و علت این است زمانی که موضوع اسقاط مطرح شد، این امر به واردات خودرو گره خورد و وارد نماینده باید ما به ازای واردات اسقاط را انجام می داد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این موضوع که با جلوگیری از واردات خودرو اسقاط نیز معطل ماند و متاسفانه به پیشنهاد وزارت صمت اسقاط ها پولی شد، ادامه داد: ضروری است به این آمار مقایسه ای اشاره کنم که موتورسیکلت فرسوده نسبت به موتورسیکلت نو 12 برابر، خودرو سواری فرسوده نسبت به خودرو سواری نو 26 برابر و کامیون فرسوده نسبت به کامیون نو تا 50 برابر آلودگی بیشتر فراوری می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 دی 1401 بروزرسانی: 9 دی 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2071

به "افزایش دو برابری آلاینده ازون در امسال ، نصب 3 دستگاه سنجش آلودگی هوا؛ به زودی ، آیا این دستگاه ها درست کار می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش دو برابری آلاینده ازون در امسال ، نصب 3 دستگاه سنجش آلودگی هوا؛ به زودی ، آیا این دستگاه ها درست کار می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید