اُفت 20 درصدی خرید تضمینی گندم، قاچاق گندم توجیه مالی ندارد

به گزارش مجله عطر یاس، ایمانی گفت: براساس آخرین آمار حدود 8 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال قبل 15 تا 20 درصد افت داشته است.

اُفت 20 درصدی خرید تضمینی گندم، قاچاق گندم توجیه مالی ندارد

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار ، از کاهش 15 تا 20 درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل اطلاع داد و گفت: براساس آخرین آمار حدود 8 میلیون تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است، اضافه نمود: با توجه به آنکه ورودی گندم به مراکز دولتی کم تر شده، از این رو پرداخت مطالبات کشاورزان حداکثر 10 تا 12 روز طول می کشد.

این مقام مسئول ادامه داد: بخشی از کاهش میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیانگر آن است که بخشی از خرید صنایع ماکارانی و کارخانه های صنف و صنعت در سامانه ثبت نشده است.

ایمانی با اشاره به اینکه برداشت گندم 25 روز دیگر به خاتمه می رسد، بیان نمود: براین اساس امیدوار هستیم که گندم های ذخیره شده در انبار ها وارد چرخه خرید دولتی گردد تا کمبود میزان خرید نسبت به سال قبل مرتفع گردد.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد فراوری پیش بینی می شد که میزان خرید تضمینی گندم به 11.5 میلیون تن برسد که درصورت تعدیل نرخ دستیبابی به این میزان خرید به سهولت شدنی بود که متاسفانه با وجود هشدار های مکرر به دولت، نرخ واقعی محصول اعلام نشد.

وی با اشاره به اینکه خرید گندم از کشاورزان تا خاتمه آبان ادامه دارد، بیان نمود: با توجه به آنکه بازار گندم رقابتی نیست و خریداری با نرخ بیش از یک هزار و 700 تومان در بازار وجود ندارد، از این رو انتطار می رود که کشاورزان گندم فراوریی را به مراکز دولتی تحویل دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، گفت: با توجه به شرایط مساعد فراوری و ذخایر استراتژیک مانده در انبارها، کمبودی نداریم که بخواهیم بخشی از نیازمان را به وسیله واردات تامین کنیم.

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در خاتمه با اشاره به اینکه قاچاق گندم توجیه مالی ندارد، توضیح داد: با توجه به انکه قاچاق گندم همانند دیگر کالا ها نیست که به صورت کوله بری با قاطر و اسب حمل گردد و از طرفی امکان حمل با کامیون و کشتی وجود ندارد، از این رو حمل 100 کیلو گندم با 10 اسب یا قاطر برای قاچاقچیان صرفه مالی ندارد و تنها ممکن است در استان های مرزی میزان محدودی گندم پس از تبدیل به آرد قاچاق گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 223

به "اُفت 20 درصدی خرید تضمینی گندم، قاچاق گندم توجیه مالی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اُفت 20 درصدی خرید تضمینی گندم، قاچاق گندم توجیه مالی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید