طراحی ساخت ویلا: استقرار کلونی های زنبور عسل در باغات چهارمحال و بختیاری

به گزارش مجله عطر یاس، سید اصغر موسوی گفت: برترین زمان ورود کندو های زنبور عسل به باغات برای عمل گرده افشانی پس از باز شدن حدود پنج درصد گل های باغات است.

طراحی ساخت ویلا: استقرار کلونی های زنبور عسل در باغات چهارمحال و بختیاری

جهت دریافت خدمات طراحی ساخت ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: طبق آخرین آمار، افزون بر 306 هزار کلونی زنبور عسل در استان وجود دارد.

چهارمحال و بختیاری به دلیل وجود مراتع بکر و باغات، منطقه مستعدی برای پرورش زنبورعسل است و عسل فراوریی استان مرغوبیت بالایی دارد.

باید کندو هایی در باغات مستقر شوند که تعداد کلونی های آن ها قوی باشد، بعلاوه باید کلونی ها در سطح باغ پراکنده گردد و در یک محل متمرکز نشوند.

باید کندو های زنبور عسل در باغات در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند، بعلاوه آبشخور هایی باید برای زنبور های عسل تعبیه گردد، گرده افشانی باعث می گردد که محصول باغات تا چند برابر افزایش پیدا کند.

حضور زنبور های عسل در باغات هیچ آسیبی به گل های درختان وارد نمی نماید، اگر باغداران به اهمیت حضور کندو ها پی ببرند، برای این کار اقدام می نمایند.

بیشتر بخوانید

گرده افشانی درختان میوه عموما به وسیله باد و حشرات انجام می گردد؛ گرده افشانی حدود دو تا سه درصد باغاتی مانند پسته، فندق و گردو به وسیله باد انجام می گردد و بیش از 92 درصد درختان به وسیله حشرات از جمله زنبورعسل گرده افشانی می شوند.

یک زنبور عسل برای فراوری یک گرم عسل، حدود 15 هزار گل را آنالیز می نماید و این گرده افشانی به وسیله زنبور عسل در زمان گل دهی درختان فواید بسیاری دارد، یعنی حضور کندو های عسل در باغات به زنبور در فراوری عسل 20 درصد سود برساند به باغدار بین 80 تا 90 درصد سود خواهد رساند.

زنبور عسل نقش اساسی در بارور کردن درختانی مانند گیلاس، زردآلو، آلو و گلابی دارد؛ در بعضی درختان باید دانه گرده به وسیله یک عامل از رقمی به رقم دیگر منتقل گردد تا باروری درخت اتفاق بیوفتد، عموما در مدیریت گرده افشانی، رقم های مختلف در کنار هم برای کشت انتخاب می شوند.

در بحث مدیریت گرده افشانی، باید رقمی انتخاب گردد که گل دهی آن با رقم اصلی یکسان باشد و بعلاوه از نظر ژنتیکی با رقم گرده زا تفاوت نداشته باشد، بعلاوه این رقم تجاری باشد، زیرا این ارقام باید دو به یک در ردیف های درختان کشت شده قرار بگیرند.

ماهیت زنبور عسل چرخش در بین گل ها برای جمع آوری شهد است؛ زنبور بازدید های متعددی را از گل ها انجام می دهد تا خوراک ملکه و نوزدانی که به شهد احتیاج دارند را تامین کند؛ زنبور های عسل در بین گل های درختان مختلف جابجا نمی شوند و تنها از گل گونه درخت تغذیه می نمایند، برای مثال اگر برای اولین بار از گل درخت بادام تغذیه کرد تا سرانجام از گل همان درختان تغذیه می نماید و به سراغ درختان دیگر مانند گیلاس و ... نمی رود، بعلاوه به صورت مداوم گل را آنالیز و گرده را منتقل می نماید.

خبرنگاران چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1968

به "طراحی ساخت ویلا: استقرار کلونی های زنبور عسل در باغات چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی ساخت ویلا: استقرار کلونی های زنبور عسل در باغات چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید