ادعای رییس اسبق پلیس راه درباره اتوبوس های ایرانی

به گزارش مجله عطر یاس، رییس اسبق پلیس راه ناجا مدعی است، بعضی شرکت های ایرانی سازنده اتوبوس به خاطر قیمت کمتر از پروفیل ساختمانی استفاده می نمایند.

ادعای رییس اسبق پلیس راه درباره اتوبوس های ایرانی

به گزارش ایسنا و به نقل از رویداد 24، در پی نقص فنی اتوبوس اسکانیا در نقده که حامل تعدادی از خبرنگاران بود، 2 تن کشته و 21 تن مجروح شدند. این در حالی است که کمتر از 24 ساعت بعد در حادثه ای دیگر در استان یزد در پی نقص فنی یک اتوبوس دیگر 5 تن کشته و 28 تن مجروح شدند.

رویداد24 در ادامه نوشت: ارابه های مرگ چند سال پیش در پی برخورد 2 دستگاه اتوبوس اسکانیا در محور تهران - قم و حریق های سریالی آن ها که موجب مرگ صد ها هموطن شد، بر روی اتوبوس های اسکانیا گذارده شد؛ اتوبوس هایی که در پی انتقاد های آن دوره از ایمنی و استانداردشان، سفیر وقت سوئد در ایران را به کارخانه عقاب افشان، تولیدنماینده اتوبوس های اسکانیا کشاند. سفیر وقت سوئد پس از این بازدید مدعی شد که اتوبوس های اسکانیای تولیدی در ایران از استاندارد های اسکانیای سوئد خارج شده اند.

همان زمان عامری، مدیرعامل وقت اتحادیه تعاونی های مسافربری کشور هم گفته بود: راننده ها مدعی شدند که در ساخت اتاق اتوبوس های اسکانیا از پروفیل ساختمانی به جای پروفیل های صنعتی استفاده می گردد.

همچنان با گذشت بیش از 8 سال از این صحبت ها اتوبوس های اسکانیا و نقایص فنی آن ها همچنان در جاده های کشور جان می گیرد. تنها کمتر از 24 ساعت در 2 حادثه واژگونی که به گفته پلیس راه ناجا با نقص فنی اتوبوس ها مرتبط بوده است 7 تن کشته و 49 نفرمجروح شدند؛ حوادثی که هر چند در پی پاندمی کرونا و کاهش اقبال عمومی به استفاده از اتوبوس و ممنوعیت سفر ها طی 2 سال گذشته کاهش داشته است، اما فرایند وقوع آن ها به نسبت اندازه تردد ها همچنان ادامه دارد.

بعضی شرکت های ایرانی پروفیل ساختمانی استفاده می نمایند

سرهنگ سیدهادی هاشمی، رئیس اسبق پلیس راه ناجا، درباره حوادث اتوبوس ها و آسیب های آن ها می گوید: در حوادث اتوبوس ها اگر از هم جداشدگی اتاق اتوبوس یا متلاشی شدن آن مشاهده گردد قطعا علت این امر استفاده از پروفیل های معمولی و ساختمانی در ساخت بدنه اتوبوس به جای پروفیل های صنعتی است که این امر هم به علت اختلاف قیمت زیاد این 2 پروفیل است.

او با اشاره به این که پاکسازی حاشیه راه ها می تواند در کاهش شدت خسارات جانی و اقتصادی موثر باشد، اضافه می نماید: در جهان حاشیه راه ها از سنگ و نخاله ها پاکسازی و نهر ها و مسیل ها پوشانده می شوند و اصطلاحا منطقه عاری از خطر ایجاد می نمایند تا در صورت خروج وسایل نقلیه از راه به هر علت با کمترین صدمات جانی و اقتصادی روبرو شوند.

به گفته هاشمی ایجاد منطقه عاری از خطر نیازی به تکنولوژی ندارد و تنها با وسایل راهسازی که در ادارات راه موجود است می تواند قابل انجام باشد.

این مسایل در حالی است که بر اساس قانون پلیس باید سهم بخش های مختلف را در قصور رخداد حادثه تعیین و به دستگاه قضایی اعلام کند. در این بین باید منتظر ماند و دید که جان باختن ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی 2 خبرنگار جوان و مجروح شدن بیش از 19 خبرنگار رسانه های کشور می تواند مسئولان ذیربط و رسانه ها را نسبت به ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوس های تولیدی و برخورد با مقصران این گونه حوادث مجاب کند یا آن که لابی گری ها تقصیر را بر عهده ضعیف ترین بخش ناوگان حمل و نقل کشور که همان رانندگان این ارابه های مرگ هستند می اندازد و این حادثه هم تنها با پیغام های تسلیت مقامات خاتمه می یابد.

موضوعی که روشن شدن ابعادش شاید این بار با حساسیت و ورود همه رسانه ها می تواند در پیشگیری و نجات جان بسیاری از شهفرایندانی که می خواهند از ناوگان اتوبوسرانی کشور استفاده نمایند موثر باشد تا یک کشته کمتر تحقق یابد.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1622

به "ادعای رییس اسبق پلیس راه درباره اتوبوس های ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعای رییس اسبق پلیس راه درباره اتوبوس های ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید