آیا مجسمه فردوسی از دورنگی درمی آید؟

به گزارش مجله عطر یاس، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست آمده، این پرسش مطرح می شود که آیا مجسمه فردوسی از دورنگی درمی آید؟

آیا مجسمه فردوسی از دورنگی درمی آید؟

سازمان زیباسازی شهر تهران از دو هنرمند مجسمه ساز به نامهای ایرج محمدی و طاهر شیخ الحکمایی برای همفکری در زمینه بازسازی و بهسازی مجسمه فردوسی نام برده است و در نتیجه خبرنگار در تماسی با شیخ الحکمایی کوشش کرد در جریان روند بازرسی از شرایط مجسمه فردوسی برای تصمیم گیری درباره روند ترمیم آن قرار بگیرد.

این مجسمه ساز پیرامون اینکه آیا مجسمه فردوسی از دورنگی درمی آید؟ گفت: در این هفته قرار است در جلسه ای، درباره روند ترمیم این مجسمه تصمیم گیری گردد و فعلا فقط یک بازدید داشته ایم.

او بعلاوه درباره احتمال برطرف مشکل دورنگی مجسمه فردوسی پس از بازسازی و بازسازی اعلام کرد: این اشکالات برطرف خواهد شد ولی به هر حال باید با همفکری تصمیم گرفت که چگونه نقصی که ایجاد شده، اصلاح گردد. با این همه چون مجسمه در فضای باز و در معرض عواملی چون آلودگی هوا، باد و باران واقع شده است، قطعا این مسائل روی مجسمه اثرگذار خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در تیر سال جاری یکی از مجسمه سازان در فضای مجازی اطلاع داد که مجسمه فردوسی در میدانی به همین نام در تهران، پس از شست و شویی غیراصولی دو رنگ شده است که مشاهدات خبرنگار تجسمی هم مهر تأییدی بود بر تیره و روشن شدن مجسمه ارزشمند ابوالحسن صدیقی.

در آن موقع با توجه به اینکه سازمان زیباسازی شهر تهران سالانه برنامه های بازسازیی و شست و شوی آثار شهری را در برنامه کاری خود دارد، به نظر می رسید که تنها به تمیز کردن بخشی از مجسمه فردوسی بسنده نموده و یا حین عملیات بازسازی و شستشو متوجه تغییر فاحش رنگ مجسمه شده و برای پرهیز از ادامه این روند و مخدوش نشدن بیشتر اثر، کار را متوقف نموده اند.

با این حال مسئول های سازمان زیباسازی شهر تهران طی تماسی که خبرگزاری با آنها داشت از دو رنگ شدن مجسمه فردوسی تهران اظهار بی اطلاعی کردند و مجید قادری، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد که در سازمان زیباسازی تهران، برای بازسازی، شست و شو و جابجایی آثار شهری برنامه بازسازیی مستمر دارند و به ندرت چنین اتفاقاتی رخ می دهد؛ چون یا یک اثر را بازسازی و تمیز نمی نمایند و یا بطور کامل کار را انجام می دهند. ولی به هر حال درباره این مورد پس از آنالیز لازم، شست و شو و حفظ این اثر را در اولویت قرار خواهند داشت.

بیژن غنچه پور هم در واکنش به این امر گفت: مجسمه ساز هنگام ساخت احجام مجسمه اش، تیره و روشنی ها و خاکستری های مجسمه را کنترل می نماید. حال اگر فرایند بازسازی باعث به هم ریختن این خاکستری ها گردد و بخش هایی از مجسمه بطور گزینشی لایه برداری گردد، همین اتفاقی که برای مجسمه فردوسی اتفاق افتاده، عملا طراحی و ایده مجسمه ساز نادیده گرفته شده است.

در همان زمان سیلی از نقدها به سازمان زیباسازی شهر تهران وارد شد و حتی بعضی از هنرمندان مجسمه ساز اعلام کردند با اینکه رفتاری که با مجسمه فردوسی شد، نخستین بار نیست ولی بدترین نمونه در نوع خود است، علت آن هم به ارزش، اهمیت و امضای مجسمه بر میگردد.

حتی بعضی معتقد بودند که سازمان زیباسازی شهر تهران در سالهای اخیر گویی که با امر مشورت با متخصصان حوزه بیگانه باشد، سرخود دست به اقداماتی زده که نتایج خوبی را به همراه نداشته است؛ این در حالی است که هنر و مجسمه شهری امری تخصصی است و هر کاری مربوط به آن اعم از بازسازی، پتینه و رنگ آمیزی نیز یک تخصص محسوب می گردد و لذا هیچ ارگان یا فرد بدون تخصص نباید خودسرانه در امور مربوط به آن مداخله کند.

البته که رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در واکنش به آسیب وارد شده به مجسمه میدان فردوسی تهران نوشته بود: آسیب وارد شده به مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی در میدان منتسب به نام این شاعر بزرگ، به هر علتی که اتفاق افتاده است پذیرفتنی نیست. از مجموعه شهرداری تهران انتظار می رود تا نسبت به بازسازی این اثر ملی ارزشمند که یکی از نمادهای مطرح مرکز است، اقدام عاجل نماید.

اکنون پس از گذشت دو ماه از این اتفاق، سازمان زیباسازی شهر تهران اطلاع داده که با بکارگیری همه ظرفیت های علمی و دانشگاهی تخصصی پس از 63 سال از زمان ساخت، مجسمه فردوسی را بازسازی می نماید و حال باید منتظر ماند و دید که این بار نتیجه چه خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 2026

به "آیا مجسمه فردوسی از دورنگی درمی آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مجسمه فردوسی از دورنگی درمی آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید