30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن

به گزارش مجله عطر یاس، امروزه نمای بتنی ویلا و ساختمان های طراحی شده به سبک زیبای بروتالیست، دوباره در حال اوج گیری است. معماری بروتالیست یا زبره گرا، راه زیادی را از دهه 50 میلادی تا کنون طی نموده است. در آن موقع نمای ساختمان های اداری و اجتماعی با ظاهری سرد و خشن ساخته میشد که متاسفانه این سبک محبوب حکومت های توتالیتر نهاده شد و به همین خاطر از اواخر دهه 70 میلادی از نظر عموم مردم افتاد. اما با گذشت قریب به سی سال دوباره شاهد افزایش محبوبیت این سبک بین عموم مردم هستیم. در این طرح ها عناصری مثل بتن و استیل و همینطور حجم های بزرگ و مدولار حرف اول را در نمای ساختمان می زند. کلمه بروتالیست ریشه ای فرانسوی داشته و به معنی بتن خام است. در معماری بروتالیست تاکید بروی اشکال هندسی و بازی با فضاهای منفی است. این خصوصیات باعث شده تا این سبک به سبک مورد علاقه طراحان و معمارن مدرنیست و مینمالیست تبدیل گردد. در ادامه به معرفی تعدادی از جالب ترین خانه های ویلایی طراحی شده به این سبک می پردازیم.

30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن

جهت دریافت خدمات طراحی خانه باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

همانطور که در شکل های زیر مشاهده می کنید، در نمای بتنی ویلاهای زیر، فضاهای منفی در مرکز سازه، نقشی اساسی ایفا می نمایند. این فضا جلوه ای بسیار خاص به ساختمان در زمینه آسمان آبی می دهد. در حقیقت نمای این ساختمان ها شکلی شبیه به نقشی هنری است که بروی دیواری بتنی آویزان شده است. اما بعضی طراحان برای تلطیف نمای ساختمان، از رنگ های زنده نیز بصورت ناگهانی استفاده می نمایند. مثلا در شکل اول پایین، ستون ساپورت سازه به رنگ قرمز و همینطور مدل فریم پنجره، باعث شده نمای سرد این ویلا، چهره ای جذاب و خلاقانه بخود بگیرد.

در شکل پایین مشاهده می کنید که چگونه نمای بتنی ویلا با حضور عناصر طبیعی تزیین شده است. طبقه بالا ویلا شکلی حجیم و یکدست بتنی دارد، این طبقه از یک طرف بروی سنگی طبیعی که در محل قرار داشته سوار شده، به عبارت دیگر این سنگ نقش ساپورت این سازه را ایفا می نماید. برای تاکید بیشتر بروی حضور سنگ، اطراف آن با لامپ های زمینی، روشن شده است. طرف دیگر طبقه نیز پنل های چوبی درب پارکینگ نیز باعث تلطیف رنگ بتنی و سرد نما می شوند.

نمای بتنی ویلا وقتی تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت که از حجم های عظیم و یک تکه در ساخت سازه بهره ببرید. قرار دریافت این حجم های عظیم و یک تکه روی هم حسی از استحکام و استواری بنا به بیننده منتقل می نماید.

چهار نمونه طراحی ویلا در شهرهای مختلف ایران با سازه های عجیب

به ویلای شکل زیر نگاه کنید، یاد چه وسیله ای می افتید؟ جنگا یک بازی محبوب بین کودک و عظیمسال است که در آن باید با برداشتن بلوک های چوبی چیده شده بروی هم، تعادل سازه را حفظ نموده و بلوک برداشته شده را به بالاترین قسمت منتقل کنید. نمای بتنی ویلای زیر دقیقا از همین شکل الهام گرفته است.

اگر دنبال یک نمای بتنی ساده و جمع و جور برای طراحی ویلای خود می شد، مدل زیر می تواند منبع بسیار خوبی برای الهام گیری باشد. این سازه طوری طراحی شده که اصلا قابل تغییر نباشد، در هر حقیقت هیچکس نمی تواند بدون بهم زدن نمای ساختمان، در آن تغییرات ایجاد کند، در نتیجه سازه همواره به همین شکل باقی خواهد ماند، دقیقا به همان حالتی که معمار این سازه میخواسته است. معماری بروتالیست در نمای ساختمان حسی از ابدیت و همیشگی بودن در خود دارد، عاملی که در دنیای بسرعت در حال تغییر ما، بسیار مهم و متفاوت جلوه خواهد نمود.

اضافه کردن عنصری طبیعی به نمای بتنی ویلا، می تواند ظاهری گرم و همگن با محیط اطراف به ویلا بدهد. ویلای دوبلکسی که در پایین مشاهده می کنید، طبقه اولش نمایی کاملا بتنی دارد اما طبقه دوم تمام دیوارها توسط پنل های چوبی پوشانده شده اند. این کار تعادلی بسیار زیبا و دقیق در نمای ساختمان ایجاد نموده است.

نمای بتنی از آنجایی که ساده و مینیمالیستی است، فرصتی بسیار عالی برای نورپردازی مخفی فراهم می نماید. در شکل زیر مشاهده می کنید که حجم عمودی ساختمان، با نور مخفی نما از سقف تا کف، چقدر زیبا دیده می گردد.

ماهیت خطی و مستقیم معماری بروتالیست، گاهی اوقات با ایجاد فضاهای توخالی و منحنی شکل، جذابیت بیشتری پیدا می نماید. ویلای زیر در قسمت پایه ساپورت سازه، همچین شکلی را بنحوی خلاقانه ایجاد نموده است.

اضافه کردن آجر در نمای بتنی ویلا، ایده ای هوشمندانه است که بسیار خوب جواب می دهد. اگر می خواهید نمای ساختمان کمی گرم تر و دعوت نماینده تر دیده گردد، می توانید از آجرهای معمولی بهره ببرید اما اگر خواهان فقط کمی تغییر در نما بدون جلب توجه هستید، آجرهای خاکستری رنگ مانند شکل زیر در قسمت پایه های ساختمان، گزینه مناسب تری است.

مدل های طراحی استخر ویلا به شکل مستطیلی در حیاط و فضای باز

ویلایی که در شکل زیر مشاهده می کنید شبیه به یک سفینه است که گویی در وسط جنگل فرود آمده.

ویلاهای زیر بشکل یک مکعب چهار گوش ساده ساخته شده اند، اما پنجره های دایره ای شکل جلوه ای جذاب و متفاوت به نمای این ساختمان ها داده است.

فکر می کنم تا اینجا متوجه شده باشید که هیچ نمایی مثل بتن آن هم به سبک بروتالیست یا زبره ای، نمی تواند یک ساختمان را مدرن، مینیمال و آینده نگرانه نشان دهد. شکل های زیر مدل های بیشتری را در این زمینه معرفی می نمایند.

39 مدل نمای چوبی ویلا بسیار زیبا و شیک [در سال 2020]

30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن 30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن 30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن 30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن 30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن

منبع: اتاق
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 818

به "30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن" امتیاز دهید

1 کاربر به "30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 مدل نمای بتنی ویلا به سبک معماری بروتالیست و مدرن"

1 دیدگاه

زهرا هاشمی 3 آذر 1399

عکساش کو؟

پاسخ به زهرا هاشمی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید