چه کسی مسئول نتایج ضعیف اسکی است؟

به گزارش مجله عطر یاس، عملکرد ضعیف تیم های ملی مردان و زنان ایران در مسابقات جهاین اسکی الپاین سوئد زنگ خطری را برای فدراسیون این رشته به صدا در آورده است که با آنالیز دقیق عوامل این ناکامی برنامه های بهتری را برای آینده اسکی در نظر بگیرند.

چه کسی مسئول نتایج ضعیف اسکی است؟

به گزارش خبرنگاران، تیم ملی اسکی آلپاین مردان و زنان ایران که به مسابقات جهانی این رشته در سوئد اعزام شدند 28 بهمن ماه به کار خود در این رقابت ها خاتمه دادند و نتایج ضعیفی را رقم زدند. عاطفه احمدی، صدف ساوه شمشکی، میترا کلهر، فروغ عباسی، پوریا ساوه شمشکی، بهنام کیا شمشکی، مرتضی جعفری و محمد ساوه شمشکی هشت اسکی باز ایران در دو بخش مارپیچ کوچک و بزرگ این مسابقات به رقابت با دیگر اسکی بازان پرداختند. اما حذف آنها در شرایطی روی داد که ضعیف ترین عملکرد را نسبت به دوره های گذشته داشتند. این نتایج زنگ خطری برای این رشته ریشه دار در ایران است و به نظر می رسد برنامه ریزی های سال های اخیر نه تنها منجر به رشد این رشته نشده بلکه زمینه ساز ناکامی های متوالی اسکی بازان ایران شده است.

نتایج ضعیف بانوان با چهار حذف شده

در بخش زنان مسابقات جهانی که مطابق با نظر فدراسیون جهانی تنها در دو مانش نهایی برگزار گردید چهار بانوی ملی پوش ایران کار خود را آغاز کردند اما در مانش اول مارپیچ بزرگ تنها صدف ساوه شمشکی بود که توانست به خط خاتمه برسد و سه نفر دیگر به دلیل بروز خطا از طرف داوران رد شدند. از آنجایی که تنها 60 اسکی باز برتر به مانش دوم راه پیدا می کردند و صدف ساوه شمشکی نیز صندلیی بهتر از 82 را به دست نیاورد، هر چهار بانوی ایران در این بخش حذف شدند.

بانوان اسکی باز در بخش مارپیچ کوچک هم عملکرد خوبی نداشتند اما احمدی، عباسی و کلهر با قرار دریافت در جمع 60 اسکی باز مانش اول راهی مانش دوم شدند البته کلهر خطای خود را که از دید داوران پنهان مانده بود در حرکتی پسندیده گفت تا همراه با ساوه شمشکی حذف شده های زود هنگام مارپیچ کوچک باشند. در نهایت صندلی های 46 و 48 بهترین عملنمودهای بانوان در مارپیچ کوچک بود.

انتقاد شدید از مربی تیم اسکی بانوان

علیداد ساوه شمشکی سرمربی سابق تیم ملی آلپاین مردان درباره عملکرد ضعیف تیم بانوان به خبرنگاران گفت: خانم ها خیلی ضعیف تر از مردان کار کردند چون کادر فنی این تیم خیلی ضعیف است. سیاست وزارت ورزش می گوید که فدراسیون ها برای تیم زنان باید مربی خانم انتخاب نمایند. در حالی که می توانند سرمربی خارجی بیاوردند، اما کسی را انتخاب کردند که خیلی ضعیف است و وقتی خودش در تیم بازی می کرد اصلاً نتوانست جز چهار نفر اول باشد. الان او مربی میترا و مرجان کلهر است اما از نظر فنی یک بار هم نتوانسته آنها را شکست دهد. فقط یک دوره مربیگری دیده اما باید پرسید تا الان چه کار نموده و نتیجه فعالیتش چیست؟

مردان هم حذف شدند

حذف مردان از مسابقات مارپیچ بزرگ و کوچک باعث شد تا پازل عملکرد ضعیف کاروان ایران تکمیل شود و نگرانی هایی را درباره آینده این رشته به وجود آورد. هیچ یک از مردان اسکی باز ایران در جریان مسابقات مقدماتی مارپیچ بزرگ پیروز نشدند در جمع 60 ورزشکار برتر قرار بگیرند و به مانش دوم صعود نمایند.

صعود به لطف قانون فدراسیون جهانی

فدراسیون جهانی این رشته مقرر کرد در صورتی که ورزشکاران در مرحله انتخابی نتوانستند به مسابقه نهایی صعود نمایند، بهترین اسکی باز هر کشور در دور مقدماتی مجاز به حضور در مرحله نهایی مسابقات می شود. در نتیجه پوریا ساوه شمشکی با صندلی 61 به مسابقه نهایی رفت اما در بین 98 اسکی باز مانش اول در صندلی هفتادم نهاده شد و حذف شد. این اسکی باز با وجود اینکه در مسابقات سال 2013 بیست و ششم شد در رده بندی کلی مسابقات سال 2019 صندلیی بهتر از پنجاه و ششم را به دست نیاورد.

این ناکامی در مارپیچ کوچک هم ادامه داشت به گونه ای که در مسابقه مقدماتی تنها مرتضی جعفری با رتبه 46 به مسابقه نهایی صعود کرد و سه اسکی باز دیگر حتی نتوانستند به خط خاتمه برسند. سرنوشتی که جعفری هم در مسابقه نهایی به آن دچار شد و نتوانست با عبور از خط خاتمه در جدول رده بندی قرار بگیرد. توجه به وضعیت تیم های ایران در مسابقات جهانی این سوال را به وجود می آورد که آیا این نتایج ضعیف به عملکرد ملی پوشان و کادر فنی برمی شود یا باید در برنامه های فدراسیون بازنگری شود؟

انگشت اتهام سرمربی سابق تیم ملی به سوی فدراسیون

علیداد ساوه شمشکی معتقد است عملکرد ضعیف فدراسیون در چند سال اخیر باعث شده که وضعیت اسکی روز به روز بدتر شود. به اعتقاد او این ضعف مدیریتی که از زمان ریاست طالبی در سال 2014 آغاز شده با ریاست افتخاری ادامه پیدا نموده است.

این مربی اسکی معتقد است اسکی بازان تیم های ملی و کادر فنی مردان از کیفیت خوبی برخوردار هستند و چون گذشته کوشش می نمایند اما ضعف فدراسیون در بخش های مختلف تیم ملی را نیز ضعیف می نماید. ساوه شمشکی در این باره به خبرنگاران: همه کمیته های مربوط به آلپاین عوض شدند. این مساله خیلی تأثیر گذار است. کمیته آلپاین و استعدادیابی بر پیشرفت تأثیر دارد. به غیر از سرمربی تیم آلپاین مردان بقیه مسئولان آلپاین ضعیف ترین آدم های اسکی هستند. پوریا ساوه شمشکی که در مارپیچ بزرگ سال 2013 بیست و ششم شده بود سال جاری در صندلی شصت و یکم نهاده شد. کوشش این اسکی باز همان است اما نتیجه فرق می نماید. کمیته های هر فدراسیون را دبیر فدراسیون پیشنهاد می دهد و رئیس حکمشان را می زند. دبیر که خودش کمی اسکی بلد است، ضعیف ترین آدم های اسکی را هم معرفی کرد.

از خواب زمستانی بیدار شوید

به گزارش خبرنگاران، شکی نیست که وضعیت و برنامه های هر فدراسیونی بر عملکرد ورزشکاران و تیم های زیرمجموعه اش اثر مستقیم می گذارد. در حالی که کشورهای دیگر با برنامه ریزی دقیق به دنبال پیشرفت هستند، آنالیز وضعیت موجود و جلوگیری از تکرار مشکلاتی که زمینه افت اسکی را در مسابقات جهانی پدید آورده، می تواند به توسعه این رشته در ایران یاری کند. از سوی دیگر اگر مسئولان به زنگ خطری که اکنون برای اسکی آلپاین به صدا در آمده است بی توجه باشند و هر چه زودتر دلایل ناکامی تیم ملی را آنالیز ننمایند ادامه این سیر نزولی امری بدیهی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 81

به "چه کسی مسئول نتایج ضعیف اسکی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی مسئول نتایج ضعیف اسکی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید