وقتی رنگ لثه تغییر می نماید

به گزارش مجله عطر یاس، بسیاری از بیماران بر این تصورند که رنگ لثه ها در حالت طبیعی و فاقد بیماری صرفاً باید صورتی باشد. هر چند این عقیده تا حد زیادی درست است و قرمزی بیش از حد لثه ها حدودا در ناحیه لب آن می تواند نشانه التهاب لثه و بیماری آن باشد باید توجه داشت که همه تغییر رنگ های لثه الزاما نشانه بیماری نیست و در پاره ای موارد تنوعاتی از حالت نرمال را نشان

وقتی رنگ لثه تغییر می نماید

وقتی رنگ لثه تغییر می کند

نویسنده:دکتر جلیل مومن بیت اللهی*

بسیاری از بیماران بر این تصورند که رنگ لثه ها در حالت طبیعی و فاقد بیماری صرفاً باید صورتی باشد. هر چند این عقیده تا حد زیادی درست است و قرمزی بیش از حد لثه ها حدودا در ناحیه لب آن می تواند نشانه التهاب لثه و بیماری آن باشد باید توجه داشت که همه تغییر رنگ های لثه الزاما نشانه بیماری نیست و در پاره ای موارد تنوعاتی از حالت نرمال را نشان می دهد که در این حالت لثه در سلامت کامل بوده و تغییر رنگ آن کاملا طبیعی است.

یکی از این موارد که شیوع نسبتا بالایی هم دارد، تغییر رنگ قهوه ای تا سیاه لثه ها است که عموماً به صورت متقارن و دو طرفه تمامی سطح لثه فک بالا و پایین را دچار تغییر رنگ می کند. باید به این نکته توجه داشت که همان طور که اشاره شد این تغییر رنگ اصولا یکنواخت، متقارن، منتشر و با حدود معین است و اغلب بیماران اظهار می کنند که آن را از دوران کودکی در دهان خود مشاهده نموده اند. هر چند عواملی مثل کشیدن سیگار می تواند این تغییر رنگ را تشدید نماید، زمان حضور آن در دهان طولانی است و لذا اگر تغییر رنگی به تازگی در دهان ایجاد شده باشد جهت آنالیز آن باید حتماً به دندانپزشک و یا متخصص بیماری های دهان مراجعه نمود.

تغییر رنگ لثه ها به رنگ قهوه ای تا سیاه در حالت طبیعی خود می تواند بسیار شایع باشد و شیوع آن خصوصاً در افراد با رنگ پوست تیره (سیاه پوستان) و آسیایی ها بالاتر است. دلیل ایجاد این پدیده را می توان به افزایش رنگدانه ای به نام ملانین نسبت داد که در بافت های لثه افزایش می یابد. تغییر رنگ طبیعی لثه ها عموما متقارن و بدون علامت است و حدود معینی دارد. رنگ آن هم از قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره تا سیاه متفاوت می باشد. این نوع تغییر رنگ ممکن است از نواحی دیگری از دهان هم دیده گردد که از آن جمله می توان به کام، لب ها و زبان اشاره نمود.

تغییر رنگ قرمز و یا قرمز مایل به آبی لثه ها از طرف دیگر می تواند نشانه ای از بیماری های لثه و بافت های اطراف دندان باشد که در صورتی که به سرعت به وسیله دندانپزشک مورد درمان قرار گیرد می تواند از، از دست رفتن دندان ها و لقی زودرس آنها جلوگیری نماید.

در نهایت توجه به نکات زیر در خصوص تغییر رنگ لثه ها بسیار حایز اهمیت است:

1- اصولا در صورت مشاهده هر تغییر رنگی در دهان جهت ارزیابی به دندانپزشک و یا متخصص بیماری های دهان مراجعه نمایید.

2- هر چند اغلب تغییر رنگ های دهان طبیعی هستند ولی بعضی از تغییر رنگ های دهان به ندرت می تواند نشانه بیماری های خطرناکی باشند لذا در صورتی که متوجه تغییر رنگی در دهان خود شدید که قبلا وجود نداشته حتما به متخصص بیماری های دهان مراجعه نمایید.

پی نوشت ها :

*متخصص بیماری های دهان

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: etre-yas.ir شناسه مطلب: 1688

به "وقتی رنگ لثه تغییر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی رنگ لثه تغییر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید